کد خبر: ۲۳۲۰۵

پژوهشگران پژوهشکده میگوی کشور یک اختراع به ثبت رساندند.

پژوهشگران این پژوهشکده از عصاره برگ گیاه گزنه برای تقویت شبکه ایمنی میگوی پرورشی استفاده کردند.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: تأثیر استفاده خوراکی عصاره آبی برگ گیاه گزنه دو پایه بر سیستم ایمنی میگوهای پرورشی سفید غربی در این پژوهشکده ارزیابی و به عنوان اختراع ثبت شد.

قائدنیا افزود : اکنون در دنیا برای مقابله با بیماری‌های آبزیان به جای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها از ترکیبات شیمیایی و زیست یار مانند پروبیوتیک ها و محرک‌های شبکه‌های ایمنی استفاده می شود.

وی گفت: مطالعه روی شبکه‌های ایمنی میگو هفت سال طول کشید و ابتدا آزمایش را با جلبک‌های قهوه ای که در ساحل بوشهر بسیار یافت می‌شود شروع کردیم و پس از آن بر روی عصاره اوکالیپتوس و گیاه گزنه آزمایش کردیم.

دکتر قائدنیا افزود: برای این منظور پس از تهیه برگ‌های گیاه گزنه دوپایه از مازندران، با روش ابتکاری از آنها عصاره‌گیری و سپس از آن غذای میگو تهیه شد.

وی گفت: پس از این مرحله، اثر عصاره طبیعی گیاه گزنه دوپایه بر شاخص‌های سلامتی و همچنین درصد بازماندگی میگوهای پرورشی مطالعه شد و نتیجه حاصل نشان داد که استفاده خوراکی از عصاره طبیعی گیاه گزنه دوپایه، می تواند شبکه ایمنی میگوهای پرورشی را با الگوی مناسب و به میزان مناسب تحریک و آن را در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاوم کند.

قائدنیا افزود: مراحل آزمایشگاهی این تحقیق 9 ماه زمان برد و حدود 80 میلیون ریال هزینه شده است.  این اختراع با شماره 86160 به ثبت رسیده است.

پیش از این هم اختراع «تولید باکتری پروبیوتیک بومی مزارع پرورش میگوی بوشهر» برای پیشگیری از بروز بیماری در مزارع پرورش میگو در پژوهشکده میگوی کشور به ثبت رسیده بود.

بیماری لکه سفید جزء یکی از شناخته ترین بیماری‌های ویروسی میگوست علاوه بر آن هشت بیماری ویروسی میگوها را تهدید می‌کند که در کشور شاید سه مورد آن به ثبت رسیده است.

 

 

نظر شما
ادامه