کد خبر: ۲۳۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حدود شش ماه است که جانور یا جانورانی درنده به دامداری های حومه شهر بجنورد در استان خراسان شمالی حمله کرده و تا کنون تعداد زیادی دام اهلی را از بین برده اند.

این حملات طی دو ماه گذشته افزایش یافته و در طی ۸ هفته اخیر ۷ راس گوسفند اهلی بر اثر حملات جانوران مهاجم تلف شده اند. این در حالی است که تمامی حملات در طول شب صورت گرفته و تاکنون نگهبانان و صاحبان دامداری ها حیوان مهاجم را ندیده اند.

به دنبال وقوع این حوادث، کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی چندین بار در محل های وقوع حادثه حضور یافته و ضمن تنظیم صورتجلسه به بررسی موضوع پرداخته اند.

هیچیک از حملات در طول روز و در محیط باز مثل دشت و صحرا رخ نداده است و تمامی حملات در محوطه محصور دامداری ها که دارای دیوار مابین ۲ متر تا ۲/۴۰ بوده صورت گرفته است که البته شرایط دیوارها بعضا مناسب نبوده و در بخش هایی ارتفاع کمتری داشته است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد سگ های نگهبان در داخل محوطه دامداری ها و همچنین شب ها در کوچه های منتهی به واحدهای دامداری حضور دارند اما تاکنون سگ ها مانعی برای بروز حملات جانور یا جانوران مهاجم ایجاد نکرده اند که احتمالا به دلیل ترس سگ ها از جانوران مهاجم بوده است.

نیروهای محیط زیست خراسان شمالی در محوطه یکی از دامداری ها که چندین نوبت مورد حمله جانور یا جانوران مهاجم قرار گرفته بود اقدام به نصب دوربین تله ای و تعبیه یک تله زنده گیری نمودند اما با وجود اینکه دوربین و تله مخصوص زنده گیری ۱۷ شبانه روز در محوطه این دامداری قرار داشت حملات جانوران مهاجم پس از تله گذاری قطع گردید.

همچنین از زمان افزایش تعداد حملات کارشناسان و نیروهای محیط زیست بجنورد تاکنون چندین شب تا صبح به گشت و زنی در کوچه ها و محوطه اطراف دامداری ها پرداخته اند اما موفق به مشاهده جانور مهاجم و یا ردی از آن نشده اند.

در مورد این حملات احتمال حمله پلنگ، گرگ، هیبرید سگ گرگ (گرگاس) و گربه وحشی محتمل بوده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اما با توجه به موقعیت مکانی دامداری ها، نوع حملات صورت گرفته و شکل تغذیه از لاشه ها، کارشناسان محیط زیست خراسان شمالی محتمل ترین گزینه را حمله گرگ یا سگ گرگ بصورت گروهی و بیش از یک عدد تشخیص داده اند.

 

تصویر: تلف شدن چهار راس گوسفند در محوطه یک دامداری در کلاته حاجی بیلر در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۱۶

 

تصویر: تلف شدن چهار راس گوسفند در محوطه یک دامداری در کلاته حاجی بیلر در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۱۶

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
0
گربه سانه که شیکم رو خورده و در رفته گرگ اول از ران شروع می کنه
اگه اشتباه می گم بگین
نظر شما
ادامه