کد خبر: ۲۴۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایران بر افزایش سطح تجارت محصولات کشاورزی با چین از طریق مبادله موافقتنامه همکاری های بهداشت دامی و گیاهی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در دیدار مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی و نماینده تام الاختیار وزیر جهاد کشاورزی در امور چین، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیرکل توسعه صادرات و تنی چند از مسوولان این سازمان ها با سفیر چین در تهران که در محل این وزارتخانه انجام شد، امضا و مبادله موافقتنامه همکاری های بهداشت دامی و گیاهی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاروزی در این ملاقات با بیان این که دولت ایران، توسعه همکاری های بخش کشاورزی با چین را در دستور کار خود دارد، گفت: به منظور توسعه همکاری ها، لازم است بسترهای مناسب برای فعالیت های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات محصولات کشاروزی ایران به چین 25 تا 30 میلیون دلار برآورد می شود در حالی که ایران ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی برای صادرات به چین دارد.

«هومن فتحی» مسایل بهداشت دامی و گیاهی را از موانع افزایش سطح تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور عنوان و تصریح کرد: با نزدیک شدن سفر رییس جمهوری خلق چین ، وزیر کشاورزی و سایر مقامات ارشد این کشور به ایران، مایلیم مشکلات و زمینه های همکاری های مشترک بین دو کشور، بررسی و حل و فصل شود.

وی معطل ماندن صادرات میگو و پای مرغ به چین را بخشی از این مشکلات نام برد و خواستار پیگیری آن از سوی سفیر چین و رفع موانع صادرات شد.

فتحی در همین حال بر آماده شدن اسناد موافقتنامه همکاری های بهداشت گیاهی و دامی با همکاری طرف های چینی و امضای آن در جریان سفر رییس جمهوری این کشور به ایران تاکید کرد.

در این دیدار، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات بالغ بر 25 هزار تن ماهی مانند تیلاپیا و اقلام خوراک دام مانند ذرت و جو از چین به کشورمان، گفت: برای تبادل کالاهای دامی لازم است ارتباطات میان کارشناسان و مسوولان دامپزشکی دو کشور نزدیک تر و موافقتنامه بهداشتی و دامپزشکی تبادل شود.

وی از آمادگی تجار ایران برای صادرات میگو، پای مرغ و برخی از اندام های دامی به چین خبر داد و اظهار داشت: صادرات این اقلام دامی نیاز به هماهنگی میان دامپزشکی دو کشور دارد.

در این دیدار، «محمدعلی باغستانی» نیز خواستار واردات سموم کشاورزی با کیفیت از چین شد و تصریح کرد: 80 درصد واردات سموم کشاورزی به ایران مربوط به چین است.

وی با بیان این که تجار ایرانی خواستار تسریع در کار مبادله و صادرات کالا به چین هستند، انعقاد موافقتنامه همکاری قرنطینه گیاهی میان دو کشور را به منظور تامین امنیت غذایی ضروری خواند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، حجم مبادلات کالاهای کشاورزی مانند کنجاله، ذرت، جو و گیاهان زینتی میان ایران و چین را بالا دانست و افزود:توسعه فضای تجارت براساس اعتماد متقابل در زمینه بهداشت امکان‌پذیر است.

مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این دیدار گفت: ایران در زمینه کشاورزی، قابلیت صادراتی زیادی در حوزه مرکبات، لبنیات، گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک، انواع خرما و سبزی و صیفی جات دارد.

وی افزود: انتظار داریم کشور چین در زمینه واردات محصولات کشاورزی از ایران همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

«شجری» در عین حال به تعرفه زعفران اشاره کرد و ابراز داشت: تعرفه ای که چین برای زعفران ایران در نظر می گیرد، تعرفه گیاهان دارویی است در حالی که در تمام دنیا زعفران به عنوان گیاه عطری شناخته شده است و تعرفه آن نیز مانند گیاهان عطری محاسبه می‌شود.

در این دیدار «پانگ سن» سفیر چین در تهران با تاکید بر این که در حوزه کشاورزی، ظرفیت های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد، اذعان داشت: مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته 50 میلیارد دلار بوده و معاملات نفتی میزان قابل توجهی از این معاملات را در برداشته است.

وی با اشاره به سفر رییس جمهوری خلق چین در اوایل سال جدید میلادی به ایران گفت: این سفر فرصت خوبی برای توسعه همکاری های کشاورزی دو کشور است.

سفیر چین، موضوع های مطرح شده در این نشست را برای همکاری های کشاورزی مهم خواند و تصریح کرد: مشکلات و موانع همکاری های کشاورزی باید با تلاش مشترک دو کشور برطرف شود.

وی خواستار آن شد که هیات هایی از دو کشور برای بررسی و حل و فصل مشکلات موجود در تجارت محصولات کشاورزی تشکیل شود.

در پایان این دیدار مقرر شد فهرستی از درخواست ها و مشکلات در زمینه همکاری های کشاورزی از سوی ایران تهیه و به سفیر چین به منظور پی گیری ارسال شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
0
0
یک مشت داروی چینی هم وارد [کنید] تا یکباره دارودرمان را [ببرید] به هوا
نظر شما
ادامه