کد خبر: ۲۷۴۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی تهران، کرمان و زنجان

 

مدیرکل دامپزشکی استان تهران:

پس از مرغ، گوشت نیز بسته بندی شده عرضه می شود
 
با اجرایی شدن طرح بسته بندی مرغ از 23 شهریورماه سال جاری، پس از آن گوشت قرمز نیز به صورت بسته بندی عرضه می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب گفت: در راستای توزیع بهداشتی محصولات پروتئینی گوشت مرغ به صورت بسته بندی عرضه می شود.
دکتر علی اکبر فرجی با اعلام اینکه در تمامی استانهای کشور عرضه بسته بندی گوشت مرغ در حال انجام است، افزود: استان تهران دارای مشکلاتی بود که پیش بینی می شود تا 23 شهریورماه سال جاری عرضه بهداشتی و بسته بندی گوشت مرغ در این استان نیز آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی آلایشهای دام و طیور به صورت بسته بندی عرضه می شود و از فروش فله ای جلوگیری خواهد شد.
فرجی با اعلام اینکه عرضه بسته بندی محصولات پروتئینی کاهش آلودگیهای ثانویه و ریسک فساد را در این محصولات دربر دارد، ادامه داد: حمل و نقل محصولات بسته بندی شده راحت تر بوده و امکان آلودگی و سایر مشکلات کاهش پیدا می کند.
عرضه مرغ بسته بندی تاثیری در افزایش قیمتها ندارد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای همزمان هدفمندی یارانه ها و عرضه مرغ بسته بندی تصریح کرد: اگرچه ممکن است قیمت حاملهای انرژی افزایش پیدا کند، اما بسته بندی تاثیری در کل قیمت محصول تمام شده نخواهد داشت.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران تاکید کرد: عرضه مرغ بسته بندی در کل به نفع تولیدکننده و خریدار خواهد بود. زیرا از بسیاری از ریسکها جلوگیری می کند و قدمی رو به جلوست.
فرجی یادآور شد: تمامی دست اندرکاران صنعت مرغ کشور همراه با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری، استانداریها و... برای اجرای طرح مرغ بسته بندی همکاریهای لازم را اعمال کردند.
وی همچنین اظهار داشت: غیر از تهران چند استان دیگر نیز مرغ غیر بسته بندی عرضه می کردند که در حال حاضر تمامی استانهای کشور گوشت مرغ را به صورت بسته بندی عرضه می کنند.
فرجی افزود: استان سیستان و بلوچستان نیز از دو ماه گذشته اقدام به عرضه مرغ بسته بندی کرده است.

 

-------------------------------------

 

انجام گسترده تست مشمشه در واحدهای اسبداری استان کرمان
 
دکتر صدیقه کاظمی نیا رئیس اداره مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری مشمشه که یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد، اداره کل دامپزشکی استان اقدام به انجام تست مشمشه به صورت گسترده در کل اسبداری های استان جهت شناسایی احتمالی موارد مشکوک یا مثبت نموده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی 5 سال گذشته تا کنون هیچ موردی از این بیماری در اسبداری های سطح استان گزارش نشده ولی جهت اطمینان و پیشگیری از شیوع و سرایت آن به انسان بایستی هر 6ماه درتمامی اسبداری ها و باشگاه های نگهداری اسب این تست انجام شود.

دکتر کاظمی نیا ضمن اشاره به اهمیت بیماری از حیث واگیری سریع و سرایت آن به انسان اظهار داش : بطور کلی کلیه افرادی که در ارتباط مستقیم با تک سمیان بویژه اسب می باشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند .

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اخیرا چند مورد مثبت از این بیماری در کشور گزارش شده از کلیه اسبداران سطح استان می خواهیم که همکاری لازم را با کارشناسان اعزامی از شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان جهت انجام این تست داشته باشند.

لازم به ذکر است بر اساس آخرین گزارشات موجود تعداد اسب های استان در باشگاه های نگهداری و سایر اسبداری ها 1010 راس می باشد که بیشترین میزان آن به ترتیب در شهرستان های کرمان ، سیرجان ، رفسجان و بم است.

 

--------------------------------------

 

تقدیر از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان زنجان در پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی


در شورای کارگروه بهداشت و درمان زنجان که در محل استانداری زنجان برگزار گردید، سیاح معاون سیاسی و امنیتی استانداری زنجان از اقدامات بعمل آمده در کنترل بیماری تب برفکی از دامپزشکی استان تقدیر و اعلام کرد استان زنجان در این امر جزو استانهای نمونه کشور است.

وی افزود : در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری ها باید نسبت به آموزش دامداران بویژه با استفاده از امکانات صدا و سیما اهتمام بیشتری ورزید.

 

 

نظر شما
ادامه