کد خبر: ۲۸۳۴۶
 

هشتم لغایت پانزدهم بهمن ماه هر سال به نام هفته ملی مبارزه با سرطان نام گذاری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه سرطان یکی از عوامل اصلی بروز مرگ و میر در جهان امروز است و لذا آشنایی با پدیده سرطان و راههای مقابله با این بیماری از ضروری‌ترین اطلاعاتی است که جامعه امروز بشری به آن نیازمند است، افزود: مواد غذایی که انسان دریافت می کند عموما از 2 منبع گیاهی و حیوانی تأمین شده و تغذیه سالم از این منابع در جلوگیری و پیشگیری از سرطان حائز اهمیت است.

دکتر سید بهمن نقیبی گفت: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها بویژه عدم رعایت زمان منع مصرف فرآورده های خام دامی متعاقب استفاده از این داروها، استفاده از نهاده های غیر مجاز در خوراک دام که احتمال آلودگی آنها به انواع فلزات سنگین وجود دارد و می تواند سبب تجمع این مواد خطرناک در فرآورده های خام دامی گردد، استفاده از مواد غیرمجاز همچون مالاشیت گرین بعنوان ماده ضدعفونی کننده در مزارع آبزیان، آلودگی های محیطی و ...، خطر ابتلا به سرطان را در جمعیت انسانی افزایش می دهد.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان به عنوان تنها متولی بهداشت فرآورده های خام دامی و تضمین سلامت این فرآورده ها تلاش می نماید با اعمال نظارت های بهداشتی از مزرعه تا سفره، غذایی سالم را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

دکتر نقیبی در خصوص نظارت دامپزشکی بر فرآورده های خام دامی گفت: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با بهره­گیری از نیروهای متخصص و با تجربه و بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی پیشرفته نقش مهمی در کنترل مستمر کلیه فرآورده های خام دامی از تولید تا مصرف را دارد.

گفتنی است: پایش های مستمر در خصوص باقیمانده های دارویی، فلزات سنگین و سموم مصرفی در گوشت قرمز و سفید ، شیر، تخم مرغ، عسل در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام بوده و نظارت دائم بر نحوه تولید خوراک دام در کارخانجات تولیدی و همچنین مراکز تولید، فرآوری و عرضه فرآورده های خام دامی انجام می پذیرد.

این مقام مسئول در پایان از کلیه دامداران و مرغداران خواست تا از مصرف خودسرانه و غیر ضروری دارو و بدون توصیه دامپزشکان در زمان پرورش دام و طیور و همچنین از مصرف خوراک دام و طیور فاقد هویت و مجوزهای رسمی و بهداشتی دامپزشکی جداً خودداری نمایند.
 
 
نظر شما
ادامه