کد خبر: ۲۸۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با واکسیناسیون 34 میلیون راس دام علیه بیماری بروسلوز در سال جاری نسبت به سال گذشته مایه کوبی بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر افزود: بروسلوز یا تب مالت ‌ یکی‌ از مهمترین‌ بیماری های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌گردد . این‌ بیماری‌ با علائم سقط‌ جنین‌ در دام‌ و کاهش‌ تولیدات دامی باعث از دست‌ رفتن‌ ارزش‌ اقتصادی‌ دام های‌ مبتلا و همچنین‌ از طریق پخش عامل بیماری در محیط و فراورده های دامی از قبیل شیر باعث ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ ‌ تب مالت می گردد.

دکتر جاویدی ادامه داد: با وجود اینکه‌ این بیماری چند قرن است که شناخته شده است ولی در بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان‌ به ویژه‌ کشورهای‌ مدیترانه‌ای‌ و خاورمیانه‌ همچنان‌ مطرح‌ می‌باشد و تنها تعداد محدودی از کشورها توانسته اند این‌ بیماری‌ را ریشه‌کن‌ نمایند که با توجه به گسترش گونه های جدید عامل این بیماری در پستانداران دریایی و سایر گونه های حیوانی، همین چندکشور عاری از بیماری نیز در معرض تهدید قرار دارند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: کنترل‌ و ریشه‌کنی این بیماری‌ به دلایل‌ وجود گونه‌های مختلف‌ عوامل‌ بیماریزا و مستعد بودن حیوانات اهلی و وحشی فراوان به این بیماری و نهایتاً دوام‌ عامل بیماری در محیط، نیاز به صرف هزینه‌ های کلان و سرمایه‌گذاری‌ سنگین‌ دارد.

وی تصریح کرد: کشور ما بدلیل استقرار در منطقه جغرافیائی پر خطر بیماری های دامی، حیات وحش غیر قابل کنترل، تردد غیر مجاز دام با کشورهای همسایه، شیوه پرورش و نگهداری توامان انواع دام در مجاورت یکدیگر و جابجائی بدون ضابطه و کوچروی دام در داخل کشور شرایط مناسبتری برای حفظ عامل بیماری و تکمیل زنجیره اپیدمیولوژی بیماری را دارد، لذا کنترل بیماری با مشکلات افزونتر و پیچیده تری مواجه می باشد.

وی یکی از مهمترین راههای کنترل بروسلوز در جمعیت دامی را مایه کوبی وسیع در جمعیت دامی علیه این بیماری با واکسن های کیفی و نیروهای عملیاتی کارآمد عنوان کرد.

دکتر جاویدی خاطرنشان کرد: کاهش مایه کوبی در جمعیت گوسفند و بز طی سالهای 88 لغایت 90 به دلیل مشکلات ناشی از کمبود واکسن تولید داخل و عدم امکان تامین آن از منابع وارداتی، باعث گردید که بیماری تب مالت در جمعیت انسانی طی سالهای 91 لغایت 93 افزایش یابد که متعاقباً سازمان دامپزشکی کشور بر حسب امکانات و توان تولید واکسن در داخل کشور اقدامات مایه کوبی دامها را طی سالهای 1391 تا 1394 افزایش داده و این روند افزایشی در سال جاری از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری میزان عملکرد مایه کوبی جمعیت گوسفند و بز سازمان نسبت به سال گذشته ، بیش از 20 درصد افزایش داشته است و این میزان در مقایسه با سال 1389 از افزایش 400 درصدی برخوردار می باشد.

دکتر جاویدی ابراز امیدواری کرد: این افزایش عملیات مایه کوبی دامها در سالهای آتی منجر به کاهش بروسلوز دامی شود و انتظار می رود که با همکاری و مساعدت همه ارگانها و دستگاه های ذیربط، در سال جدید و سال های آتی علاوه بر کاهش موارد بروسلوز دامی، شاهد کاهش تب مالت انسانی باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
1
............ جناب دكتر :اولا كاهش واكسن گوسفند و بز بالغ بنا به درخواست رسمي معاون سازمان و رييس فعلي سازمان دامپزشكي كشور انجام شده است اگر مجددا ازمسولين سازمان مشكلات امروز كشور را به سالهاي قبل نسبت دهد ما ناچار اسكن نامه هاي رسمي امضاء و شماره شده سازمان دامپزشكي را براي روشن شدن ........ مسئولين در سايت قرار خواهيم داد. 2- طول دوره كمون بيماري بروسلوز را از كتابهاي مربوطه مطالعه و نسبت شيوع بيماري سال 94 را با 88 پيدا كنيد .به راحتي با مراحعه به كتب فارسي در خصوص بيماريها ي باكتريايي قابل انتقال به انسان كه در دسترس عموم است مي توانيد دانش تان نسبت به اپيدميولوژي و شيوع بيماري بروسلا ارتقاء دهيد.3-برابر نامه هاي رسمي شماره شده موسسه رازي عواقب توقف توليد واكسن كاهش جرم يافته گوسفندي نه دز كامل گوسفندي را در همان سال درخواست سازمان براي توقف واكسن دز كاهيده گوسفندي را موسسه رازي يادر آوري نموده است ولي باز درخواست سهميه صفر براي توليد واكسن كاهش جرم يافته گوسفندي به موسسه اعلام شده است.همچنين در نامه موسسه رازي آمادگي خود را براي توليد واكسن مورد نياز سازمان ياد داروي نموده است. در صورت ضرورت اسكن نامه در سايت قرار خواهد گرفت ..در آن صورت پاي ساير مسولين قضائي هم ممكن است به اين پروژه شكست خورده باز شود.من هرچه شرط بلاغ است با تو مي گويم تو خواه پند گير و خواه ملال.
نظر شما
ادامه