کد خبر: ۲۹۲۹۸
IMG 400
 

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: نباید گمرکات کشور اجازه بدهند عسل غیراستاندارد و نامرغوب وارد کشور شده و یا با نام عسل ایران از کشورمان خارج شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «عبدالرضا بیگناه» پیش از ظهر امروز در نشست مشورتی با فعالان عرصه زنبورداری در اردبیل اظهار کرد: ‌وضعیت صادرات عسل کشورمان به شرایط مطلوبی رسیده که باید از دامپزشکی استان اردبیل به خاطر کنترل و آنالیز خوب عسل صادراتی، قدردانی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اما در گمرکات بندرعباس متأسفانه برخی از اشخاص عسل بی‌کیفیت را به نام عسل ایران به بازارهای هدف می‌رسانند که از نظر کیفی شبیه به عسل واقعی نیست و مایه آبروریزی برای تولیدکنندگان عسل بوده و اعتبار آنها را به خطر می‌اندازد.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: عسل مرغوب ایران در بازارهای هدف مشتری خوبی دارد و از نظر کیفیت نیز بی‌رقیب است، به طوریکه اگر در گمرکات توجه بیشتری انجام شود، صادرات عسل چندین برابر می‌شود.

بیگناه از فقر برنامه‌های راهبردی در صنعت زنبورداری گلایه کرد و افزود: امیدواریم دولت یازدهم که ساختاری و برنامه‌گرا عمل می‌کند، برنامه‌های خوبی را در حوزه تولید عسل و حمایت از تولیدکنندگان واقعی در این عرصه داشته باشد.

وی ضرورت توجه به کیفیت بسته‌بندی عسل و دقت بیشتر در این حوزه را یادآور شد و بیان کرد: ‌از طریق معاونت غذا و دارو و دامپزشکی هر استان کیفیت بسته‌بندی عسل کنترل و نظارت می‌شود تا از عرضه عسل با برندهای بدون مجوز ثبت علامت تجاری و ثبت شرکت‌ها که خود معضل بزرگی در فروش عسل است، جلوگیری شود.

بیگناه تعامل بخش دولتی را با انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: اما انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی صنعت زنبورداری را حمایت و همراهی کند، چرا که زنبورداری به واسطه گرده‌افشانی زنبور در شکوفایی طبیعت و به وجود آمدن گونه‌های جدید اشجار، گل‌ها و گیاهان نقش مهمی را دارد.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران اضافه کرد:‌ در برخی از کشورها مبلغ گزافی به زنبورداران می‌پردازند که زنبورهایشان را 20 روز در باغ یا مزرعه نگهداری کنند تا خوب گرده‌افشانی کند و در نتیجه محصولاتشان نیز پربار و دارای ثمره بیشتری است.
 
 
نظر شما
ادامه