کد خبر: ۲۹۳۳۵
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بویراحمد به دامداران شهرستان نسبت به شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد و گفت: با کمبود واکسن این بیماری مواجه هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علی رجایی‌فر» با اشاره به کشتارهای غیر مجاز در منطقه دشتروم اظهار کرد: با توجه به اینکه خرید و فروش گوشت غیر مجاز باعث بروز بیماری‌های مختلفی خواهد شد از نیروی انتظامی تقاضا می‌شود نسبت به پلمپ این کشتارگاه‌های غیر مجاز اقدام کند.

رئیس دامپزشکی بویراحمد با بیان اینکه کشتارگاه‌های غیرمجاز دشتروم در برهه‌ای ساماندهی شدند، گفت: امیدواریم با همکاری هرچه بیشتر نیروی انتظامی و صدور پلمپ این مراکز شاهد ساماندهی مطلوب کشتارگاه‌های غیرمجاز در تمامی مناطق باشیم.

رجایی‌فر بر لزوم صدور مجوز دستور پلمپ کشتارگاه‌های غیرمجاز توسط نیروی انتظامی تاکید کرد و گفت: کشتار غیر بهداشتی و خرید از مراکز کشتار غیر مجاز در منطقه دشتروم باید جمع‌آوری شود لذا انتظار می‌رود مسئولان با حساسیت بیشتری نسبت به ساماندهی و جمع‌آوری این مراکز اقدام کنند.

این مسئول در ادامه اذعان کرد: در سال گذشته به منظور برقراری امنیت غذایی با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان مراکز عرضه مرغ زنده در حومه شهر را جمع‌‌آوری کردیم تا دیگر شاهد کشتار و خرید غیربهداشتی در شهرستان نباشیم.

رئیس دامپزشکی بویراحمد در ادامه با بیان اینکه در فصل گرما شاهد افزایش بیماری‌های خونریزی دهنده هستیم، گفت: این نوع بیماری‌ها از طریق کنه منتقل می‌شوند و مهمترین آن‌ها بیماری تب کریمه کنگو بوده که برای انسان بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو هیچ گونه علامتی ندارد و تنها با کشتارهای غیرمجاز انتقال داده می‌شود تصریح کرد: تنها راه تشخیص سالم بودن لاشه نگهداری آن در سردخانه بوده که با اسیدی شدن PH آن از بین می‌رود.

رجایی‌فر در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در سطح کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متاسفانه این بیماری چند هفته قبل از شروع سال جدید با خرید دام از استان‌های همجوار وارد استان شد که با شناسایی این افراد پرونده آن‌ها به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در شهرستان بویراحمد با کمبود واکسن تب برفکی مواجه هستیم، گفت: به منظور مقابله با بیماری تب برفکی تا اطلاع ثانوی هر گونه خرید و فروش دام ممنوع بوده و دامپزشکی هیچ گونه تاییدیه سلامتی صادر نمی‌کند.

رئیس دامپزشکی بویراحمد بیماری تب‌برفکی را بسیار مسری و کشنده دانست و تصریح کرد: این بیماری جهش ژنتیکی ایجاد کرده و واکسن موجود تأثیرگذار نیست و باید مسائل بیوتکنیکی و قرنطینه‌ای در سطح شهرستان اعمال شود.
 
 
نظر شما
ادامه