کد خبر: ۲۹۳۶۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از افزایش تولید واکسن تب برفکی 6PD50  در موسسه رازی و کارخانه روناک در شش ماهه نخست امسال برای تامین نیاز داخل و احتمال صادرات این واکسن در نیمه دوم سال خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حمید کهرام» با اشاره به همه گیری بیماری تب برفکی در کشور گفت: موسسه رازی در 30 سال گذشته واکسن تب برفکی را به صورت 3PD50  تولید می کرد که اواخر سال 93 و اوایل سال 94 به پیشنهاد سازمان دامپزشکی اقدام به تبدیل این واکسن به صورت 6PD50  کرد .

وی با بیان اینکه ارتقاء واکسن تب برفکی به 6PD50  حرکت بزرگی بود که در بخشR&D  (تحقیق و توسعه) موسسه رازی انجام شد، افزود: همان موقع در جلسات مختلف به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم در صورت تبدیل 3PD50  به 6PD50  میزان تولیدات موسسه رازی به نصف کاهش خواهد یافت و در نتیجه با کمبود واکسن در کشور مواجه خواهیم شد که برای جبران آن به واردات واکسن نیاز است.

دکتر کهرام ادامه داد: علاوه بر این، سویه های بیماری زای تب برفکی با سویه های واکسن های خارجی متفاوت است، در نتیجه لازم بود این سویه ها به شرکت های وارد کننده داده می شد تا واکسن موثر تولید کنند که این کار نیز انجام نشد و امروز شاهد شیوع بالای تب برفکی در کشور هستیم.

رئیس موسسه رازی با اشاره به واردات واکسن در شرایط کنونی تاکید کرد: واردات واکسن به مرگ و میر موجود در میان دام های کشور ناشی از بیماری تب برفکی نمی رسد زیرا نخست اینکه، پیک این بیماری حداکثر تا اردیبهشت امسال خواهد بود بنابراین واکسن های وارداتی زمانی به دست دامدار می رسد که از این بیماری عبور کرده ایم، دوم اینکه سویه های موجود در واکسن های موسسه رازی، سویه های داخلی است که واکسن های خارجی فاقد آن است و عملا تاثیری در کنترل بیماری ندارد و حتی ممکن است بیماری را تشدید کند .

وی در این ارتباط از تلاش موسسه برای افزایش تولید خبر داد و افزود: با همکاری کارخانه واکسن سازی تب برفکی روناک در مهاباد، در تلاشیم تولیدات را افزایش داده و به سازمان دامپزشکی تحویل دهیم .

دکتر کهرام گفت: در سال 93 میزان تولیدات واکسن تب برفکی موسسه رازی حدود 20 میلیون دز بود که در سال 94 و با ارتقای واکسن از 3PD50  به 6PD50  به حدود 10 میلیون دز کاهش یافت و همین میزان را سال گذشته تحویل سازمان دادیم. با راه اندازی شرکت روناک نیز در سال گذشته بیش از دو میلیون دز واکسن 6PD50  تحویل سازمان دامپزشکی شد، اما با این حال تمام نیاز کشور به واکسن تب برفکی تامین نشد .

رئیس موسسه رازی بار دیگر با اشاره به بی تاثیر بودن واردات دیرهنگام واکسن تب برفکی گفت: واکسن های وارداتی زمانی وارد کشور می شود که ما از این بیماری عبور کرده ایم، ضمن اینکه موسسه رازی و شرکت روناک در کنار یکدیگر در شش ماهه نخست امسال به میزان رفع نیاز داخل، واکسن تولید خواهند کرد و واردات واکسن های فاقد سویه های داخلی موجب می شود که این واکسن ها بی استفاده بماند، زیرا دامدار پس از یک بار استفاده، دیگر از واکسن های وارداتی برای پیشگیری دام ها از این بیماری استفاده نمی کند .

دکتر کهرام ابراز خوش بینی کرد با تولیدات قابل توجه موسسه رازی و کارخانه روناک در سال 95 باید به صادرات این محصول فکر کرد.

وی با یادآوری مرگ و میر بالای بیماری تب برفکی در سال 89 که ضایعات گسترده ای طی آن سال در کشورمان به بار آورد، اظهار داشت: امیدواریم امسال این مشکل به صورت ریشه ای در کشور حل شود و دیگر شاهد خسارات فراوان این بیماری مهلک در میان دام ها نباشیم .
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
1
2
اقاي رييس دو نكته مهم را به جنابعالي ياداوري ميكنم 1-هر موقع اپيدمي تب برفكي اتفاق افتاده متاسفانه واكسنهاي رازي نتوانسته ايمني مناسب را ايجاد كنه 2-اكثريت متخصصين موسسه شغل دوم دارند شايد اغلب وقت وانرژي كه بايستي براي تحقيق وتوليد محصولات با كيفيت گذاشته شود صرف شغل دوم ميشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
1
1
آقای کهرام
لازم است به جای ..................... کمی به فکر کیفیت واکسن ها باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
2
0
حتما از استاد عزیز ، دکتر کهرام خواهشمندم از نزدیک و صادقانه در خصوص عملکرد واکسن مریال که به زعم ایشان تاثیری بر بیماری فوق در ایران ندارند ، تحقیق نمایند چرا که تقریبا همه آنهایی که با بیماری بصورت فیلدی و در ادارات کل درگیر هستند به عملکرد فوق العاده واکسن وارداتی اعتقاد قلبی و عملی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
شما هم بهتره مطالعاتتان را به روز كنيد چرا كه در حال حاضر تقريبا هيچكدام از واكسنها جواب نمي دهند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
0
لازم بود این سویه ها به شرکت های وارد کننده داده می شد تا واکسن موثر تولید کنند که این کار نیز انجام نشد و امروز شاهد شیوع بالای تب برفکی در کشور هستیم.
این جمله واقعا یعنی چه و چه ربطی به جنابعالی و موسسه رازی دارد؟ شما که سویه رو داشتی چه کردید؟ بعدا میفرمائید:پیک این بیماری حداکثر تا اردیبهشت امسال خواهد بود بنابراین واکسن های وارداتی زمانی به دست دامدار می رسد که از این بیماری عبور کرده ایم. سپس ادامه میدهید:با همکاری کارخانه واکسن سازی تب برفکی روناک در مهاباد، در تلاشیم تولیدات را افزایش داده و به سازمان دامپزشکی تحویل دهیم .
تاریخ مصاحبه 30 فروردین، خوب واکسن شما هم اگر افزایش تولید دهید و البته چند تا اگر دیگر باز هم بعد از بقول شما پیک واکسن میرسد!!!! پس نتیجه چی شد؟ صفر در برابر صفر. حالا چرا مصاحبه میکنید مشخص نیست. بنظر میرسد طبق برنامه قراره شما سازمان و سازمان شما رو هی محکوم کنه و .... تا اینکه بیماری پاک شود و همه چیز فراموش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
0
صادرات واکسن پیشکش حالا شما همین اندک واکسنی که تولید کردین بجای .............. بدید بدبخت دامدار استفاده کنه . 5ماه هست که برای واکسن امروزو فردا میکنید چرا با مردم روراست نیستید .
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
واکسن خارجی چرا؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
.............. جناب آقاي دكتر كهرام ........................... اي كاش از مباحث علمي سخني به ميان نمي آورديد ................................. اگر شما نمي دانيد ديگران مي دانند كه ويروس تب برفكي هفت سرو تيپ اصلي دارد و به ميزان زيادي هم تحت تيپ كجاي دنيا تمام تحت تيپ ها را در واكسن وارد مي كنند مگر شما در واكسن نيم بند خودتان در رازي اينكار را مي كنيد ؟ عزيزم همه جا از چند سويه اصلي يا مادر در واكسن وارد مي كنند تا بر اساس ايمني متقاطع پوشش مناسبي داشته باشند البته در واكسن سازي هاي استاندارد دنيا مثل شما هر سويه در گردشي را بلافاصله وارد واكسن نمي كنند پايداري ويروس در محيط شرط اصلي است كمااينكه ويروس جديد A G7 يا به قول شما A15 پايداري در محيط نداشت و الان تحت سويه جديد O به گردش درآمده لذا با ............ كه واكسن وارداتي حاوي سويه جديد نيست شايد شما خودتان را گول بزنيد ولي اهل فن مي دانند كه در واكسن هاي استاندارد سويه هاي اصلي وجود دارند و در مواقع خاص از سويه هاي تركيبي كه بر اساس آزمايش مشابهت آنتي ژنيك با سويه در گردش دارند استفاده مي شود بنابر اين واكسن هاي وارداتي كه براي جبران كسري توليد شما وارد شده است كارايي لازم را دارد و خواهد داشت. از سوي ديگر اگر صادقيد و راست مي گوييد ودل شما براي دامدار مي سوزدچرا در شرايط مناسب كنترل بيماري توليد واكسن را قطع كرديد ؟ چرا تعطيلات عيد شما يك ماه ونيم بطول انجاميد در حالي كه نه دامدار عيد داشت نه سازمان دامپزشكي ؟ چرا در آن شرايط بحراني توليد را كاهش داديد تا قيمت را بالا ببريد و بعد در جلسات متعدد با سازمان فقط بحث مالي را پيش كشيديد و قيمت واكسن 1034 توماني را به 3000 تومان افزايش داديد آيا اين مسايل از شما فردي به فكر يا طرفدار مردم مي سازد ؟يا يك ..................؟ در حالي كه سازمان OIEدر بازديد خود از ايران واكسن مجاني در اختيار سازمان دامپزشكي گذاشت و شركت وارد كننده براي كاهش مشكلات دامدار يك ميليون وهشتصد هزار دز واكسن رايگان در اختيار سازمان گذاشت !!!! شما چه كرديد؟ توليد را كاهش داديد؟ توليد را متوقف كرديد ؟ قيمت واكسن را افزايش داديد ؟ احسنت شما با دامداران مملكت خود كاري كرديد كه بيگانه نكرد !!!!!.بعد در سايت ها و روزنامه ها سخنراني مي كنيد كه چي را ثابت كنيد؟ ................... رئيس موسسه رازي ايران را؟ نبود برنامه توليد در موسسه معظم رازي را؟ اينكه سازمان گفته potency واكسن از 3 به 6 ارتقاء پيدا كند مشكلي هست كه باز بعنوان نقيصه مطرح مي كنيد ؟ اگر شما نمي دانيد اهل فن مي دانند كه اين دستور سازمان و اصرار به ارتقاء كيفي واكسن چقدر مهم و ارزشمند بود . البته اين نوع محاوره ....................... بعيد و دور از انتظار نيست !!!! ولي بايد بگويم كه تمام دلسوزان كشورم ايران بدانند كه اين ديدگاه شما و همكاران .......... محقق شما در موسسه شايسته ايران سربلند اسلامي نيست و مديريت شما دردي را درمان و گره اي از مشكلات مردم ، صنعت و ايران، باز نمي كند.
نظر شما
ادامه