کد خبر: ۲۹۴۶۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
 
 

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر با بيان اينكه مشکل تغذيه در بخش دام استان مازندران بسيار جدي است، گفت: به عنوان نمونه اخيراً همه 11 زايشي كه در يك مزرعه دام صورت گرفت، به علت مشكل تغذيه، كور بودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر كاوه جعفري خورشيدي» روز يكشنبه در نشست تخصصي مشكلات صنعت دام در سالن كنفرانس اتاق بازرگاني استان، معضل تغذيه در بخش دام استان را بسيار جدي خواند و افزود: با بررسي علت چرايي كور بدنيا آمدن اين گوساله ها مشخص شد تغذيه بسيار ضعيف است و در اين مزرعه در يك سال گذشته از هيچ مكمل ويتامين استفاده نشده بود.

اين متخصص تغذيه دام يكي از شاخص ها در حوزه دام را توليد شير و توليد مثل برشمرد و اظهار داشت: فاصله بين زايش تا آبستني بعدي دام بايد حدود يك سال باشد تا هم توليد شير افزايش يابد و هم توليد مثل، اما زايش هر دوسال است.

وي ادامه داد: يا مالكان دام متخصص نيستند و يا كارشناسان حوزه نتوانستند خود را ارتقا دهند كه توليد مثل پايين است.

جعفري خورشيدي با بيان اينكه دامدار مازندران از نبود علوفه مرغوب رنج مي برد، گفت: وقتي علوفه مرغوب نباشد، به تبع آن توليد شير كاهش مي يابد. ديروز با سركشي از يك واحد دامداري متوجه شدم از 11 راس گاو در يك روز 100 كيلو شير برداشت مي شود.

وي استفاده سبوس را سنت غلطي در تغذيه دام عنوان كرد و ادامه داد: برخي دامداران كنستانتره آماده دام را خرد و با سبوس مخلوط مي كنند و به دام مي دهند در حالي كه سبوس نه تنها نياز دام را تامين نمي كند بلكه به خاطر كم پروتئين، كم انرژي و فيبري بودن، خود معضل ايجاد مي كند.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر با انتقاد از توليد خوراك دام در برخي دامداري ها و مرغداري ها، گفت: با وجود ممنوع بودن توليد خوراك در مرغداري و دامداري طبق نظام ايمني و بهداشت و براساس قانون، حدود 150 واحد مرغداري و دامداري، خوراك دام توليد مي كنند.

نظام مهندسي دامپزشكي و كشاورزي ضعيف است

جعفري خورشيدي با ضعيف خواندن عملكرد نظام مهندسي كشاورزي و دامپزشكي، تصريح كرد: در هر دامداري بايد يك پزشك مستقر باشد، اما با دامپزشكي فرم مربوطه بصورت صوري پر و امضا و در قبال آن حدود 10 ميليون ريال پرداخت مي شود، اما عملاً دامپزشكي در آن واحد دامداري مستقر نمي شود.

وي افزود: اين موضوع درباره مهندسان كشاورزي نيز مصداق دارد درحالي كه دامپزشك و مهندس كشاورزي بايد در آنجا حضور داشته باشند.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر با انتقاد از برخي دانش آموختگان رشته دامپزشكي، ادامه داد: بيشتر اين افراد تمايل دارند پشت ميز بنشينند.

موضوع فاسد بودن برخي علوفه هاي وارداتي، مساله ديگري بود كه اين متخصص تغذيه دام در جلسه فوق به آن پرداخت.

بر اساس آمارهاي رسمي ، شش ميليون و 600 هزار واحد دامي در مازندران وجود دارد كه حدود نيمي از اين تعداد دام هاي كوچك هستند.
 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
2
تا حدودی نظر ایشان درسته متاسفانه ریشه اش هم بر میگرده به کیفیت دانشگاه ها و فارغ التحصيلان که مختص دامپزشکی هم نیست ( به جز زیر شاخه علوم پزشکی آنهم تا حدودی ) وقتی هر شهر درجه 2و 3 بدون امکانات و زیر ساخت های لازم مدرک دکتری دامپزشکی ميدن وضع بهتر از این نمی شه!طرف متخصص مامایی یا داخلی دام بزرگ گرفته و علیرغم پایه علمی خوب یه تزریق وریدی در گاو رو نمی تونه انجام بده حالا چه برسه به مسائل پیچیده ای مثه اصلاح سخت زایی و... !!! و یک دکتر دامپزشک متاسفانه برخی مواقع سخره یه دامدار بی سواد ميشه...!! مشکل در ضوابط تاسیس دانشکده هست که هر دانشکده دامپزشکی باید حداقل دارای گاوداری هزار راسی و اصطبل چند صد راسی و مرغداری و استخرهای پرورش آبزيان پیشرفته جهت آموزش به همراه کلینیک های تخصصی برای هر بخش بصورت مجزا که دانشجو ها در دوران تحصیل طی گروه های 2و 3 نفره کشیک های متعدد در بخش های مختلف بدن، دانشجو باید مواجه بشه با سخت زایی های مختلف در گاو دانشجو باید مواجه بشه با بیماری کولیک اسب، دانشجو باید طی دوران تحصیل مدیریت یک دوره پرورش مرغ گوشتی رو زیر نظر استاد بدست بگیره و مواجه بشه با گله درگیر به نیوکاسل و... تا دانش آموختگانی زبده و پخته تحویل جامعه بشه...!! تا هم تعداد دانشکده ها و سیل فارغ التحصيلا محدود بشه و هم افرادی که دکتری گرفتن واقعا دکتر و کار بلد باشند...!!! و از طرفی سازمان دامپزشکی باید دارای کلینیک های مجهز در نقاط مختلف کشور باشه که دانش آموختگان در قالب طرح اجباری نیروی انسانی با حقوق مناسب آنجا ها کار کرده و تجربه کسب کنند!! الان متاسفانه فارغ التحصيلان صفر کیلومتر بدون داشتن کمترین تجربه کار عملی یا باید بصورت فرمالیته مسول فنی یه کارخانه و... بشه (که دیگه وضعش نیاز به گفتن نداره) یا باید بره بدون داشتن سرمایه و تجربه کاری و با اجاره های کمرشکن کلینیک و داروخانه تاسیس کنه که معمولا نتیجه مناسبی حاصل نميشه که در این صورت است که تعداد زیادی بدنبال استخدام دولتی و پشت میز نشینی هستند...!! و این است وضعیت امروز دامپزشکی ما که برای یادگیری بعد 12 ترم درس خوندن دقیقا به همان مقدار زمان لازم است که یک نفر به روش آزمون و خطا اونقدر سوتی و تلفات بده و آنقدر دامدارهارو متضرر کنه و با اونها درگیر بشه (که در بسیاری مواقع کار به شکایت و دادگاه هم کشیده ميشود ) تا کار یاد بگیرند ...!! معمولا گلایه دامدارها اینه که جوان ها بلد نیستند و با تجربه ها هزینه ای نجومی میگیرند (که یک اسهال گوساله بالای دویست هزار تومان هزینه اش ميشه) که یک وضع نامناسبی رو بوجود آورده...!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
8
6
ایشون در چارت کاری زیر دست دامپزشکان قرار دارن همینطور از لحاظ سواد پس صلاحیت اظهار فظل در مورد دامپزشکان را ندار
پاسخ ها
همکار بخش خصوصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
محسن عزیز لطفا چارت وزارت جهاد کشاورزی را یکبار دیگه نگاه کنید . متوجه خواهید شد سالهاست که ریاست سازمان دامپزشکی را یک مهندس کشاورزی انتخاب میکند. زیر دست بودن شاخ و دم داره بزرگوار ؟ حالا شما دکتر باش اما زیر دست یک مهندس باید کار کنی .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
2
7
با سلام
کاملا با دکتر کاوه در خصوص دانش اموختگان دامپزشکی موافقم
ممنون جناب کاوه متخصص تغذیه
پاسخ ها
ناشناس
| Paraguay |
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
اگه ایشون فرد مطلعی بودند اینچنین اظهار نظر نمیکردندچون:
1- کمبود ویتامین موجب کوری دسته جمعی نمیشه. اون وقت دامهای ناطق کویری و کوهستانی همگی کور میشدن
2 - نظام مهندسی دامپزشکی دیگه چیه؟ معلومه که ایشان دل خوشی از دامپزشکی ندارن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
7
1
چقدر بدبخت شدیم که ی کارشناس تغذیه میاد راجع بمون نظر میده نه داداش حتما انتظار داری بیل دست بگیریم تو گاوداری بدوییم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
9
2
بدبختی بزرگ ما همین حکیم مهر عزیز هست که می نویسن "متخصص تغذیه"!!!!!!!!!
لفظ متخصص اصلاً شامل حال ایشون نمیشه که. لطفا دقت کنید. اگر مدرک دکتری تغذیه دام گرایش علوم دامی دارن که عبارتش همین میشه. مگر اینکه ایشون واقعاً تخصص تغذیه خونده باشن!!!!!!!
دکتر بدیعی
|
Italy
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
5
9
با سلام

من بعنوان دامپزشک صحبت های آقای دکتر را بی ربط نمیبینم و جایگاه علمی مهندسین دامپروری و متخصصین این رشته نیز جایگاه والایی است.
همکار بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
3
تخصص این بنده خدا هم مهمه و باید دامداران و مسئولان و همکاران محترم اطلاع داشته باشند که از تخصص ایشان هم میشه استفاده کرد . در ضمن از زمانی که مسئول فنی بهداشتی دامداری و مرغداری میتواند عزیزان مهندس کشاورزی گرایش علوم دام وطیور باشند، دیگر فرصت به دامپزشکان نمی رسد و در همان نظام مهندسی کشاورزی از بین جماعت فارغ التحصیل بیکار این رشته ها با کمتر از این مبلغی که ایشان میفرمایند مشکل قانونی دامدار و مرغدار را حل میکنند . در ضمن سالهاست که برخی از مهندسین محترم کشاورزی بار زحمات دکتر دامپزشک را در دامداری و مرغداری به دوش میکشند و کسی هم جرات اعتراض ندارد و مثل همیشه مسئولین نظام دامپزشکی خواب تشریف دارند .
دكتر رسولي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
9
2
با سلام و تشكر از حكيم مهر
اشتباه به عرض اين اقاي به اصطلاح متخصص رساندند زيرا امضاي دامپزشكان بسيار بيشتر از اين مبلغي كه ايشان عنوان كردند مي باشد
اگر از فعاليت هاي اين اقا اطلاع داشته باشيد، بايد بدانيد كه ايشان هميشه عادت داشته اند كه درمورد همه چيز اظهار نظر كنند البته متاسفانه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
8
1
آقایون دامپرور یا متخصص تغذیه شما بهتره به فکر یک پرورش ایده ال باشید تا محتاج دکترهای دامپزشک نباشید که روزی مجبور شوید درامد اون عزیزان را حساب و کتاب کنید
مهندس دامپرور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
7
2
با سلام خدمت استاد خورشیدی
استاد دانشگاه و همشهری عزیز آخه چرا با این اظهار نظرها شان ما دامپرور ها رو پایین میاورید.بهتر نیست در حیطه تخصصی خودتان صحبت کنید.شما با این صحبتها (از هر دری سخنی ) تخصص خودتون رو زیر سوال میبرید.یک متخصص زمانی متخصص تلقی میشود که فقط در حیطه حرفه خود نظر دهد.البته شما مقصر نیستید این وقایع در ایران عادیه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
2
0
مصداق این مطلب مثل این میمونه که به طرف میگن اگر نخونه ...................
مهنس کارشناسی ارشد تغذیه میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
1
6
سلام دوستان لطفا تخصص همدیگرو زیر سوال نبرید.مهندس تغذیه حتما باید برنامش بصورتی باشه که کمترین هزینه خوراک و بالاترین صرفه اقتصادی صورت گیردولی در هر صورت بیماری وجود دارد و نیاز به متخصصان دامپزشک نیازه همه بهم مرتبطید لطفا همدیگرو زیر سوال نبرید و همکار و هر تخصص در زمینه خودش میتونه فعالیت کنه.اما قبول کنید که مدیریت فارم و هر مجموعه دام و طیور در تخصص مهندس دام و طیور میباشد.تشکر
اکبردولتخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
3
با نظر دکتر موافقم
حسین صمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
1
3
خدمت دکتر کاوه وکلیه عزیزان که به نوعی اظهار نظر نمودن. یا مثبت یا منفی. فقط عرض کنم اونایی که در مورد دکتر کاده نظر مساعدی ندارند مشکل نیست هرکس می تواند نظر بدهد مهم اینه که اگه دکتر کاوه ومدارج علمی ایشان وزحماتی که ایشان برای پیشرفت این کشور ودامدار ان کشیده اند خوب مطالعه کنند اون وقت کوچه بازاری نظر نمی دهند. بی شک دکتر کاوه از نبوغ رشته دامداری وتغذیه وعلوم آن می باشند خواهشمندم ادب را رعایت فرمایند ودر مورد کسی که تمام عمر علمی اش خالصانه کار می کند بی تخصص وبدون کارشناسی نظر ندهند بگذارید کارشناسان نظر بدهند
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
2
سلام و درود بر همه عزیزان دامپزشک ودام پرور
من متاسفم از اظهار نظر برخی از دامپزشک که این چنین برخود روا میدارن نسبت به متخصصین دامپروری به ویژه دکتر خورشیدی بزرگ مرد متخصص علوم تغذیه دام اینگونه قضاوت کنن، بله میتوان اینگونه بیان کرد اگر یک دامپزشک حرفه ای کل درسش پنج تا شش سال طول کشیده به همان اندازه وگاهی هم بیشتر فقط دوره تخصصی بعد از ارشد برای یک دام پرور طول مدت تحصیلش می باشد،جدای از این وقتی دامپزشک به خودش جرات میدهد ب ای فارمهای دامی طیور جیره بنویسد ودر کار متخصص تغذیه دام ودامپرور دخالت کند چه انتظاری میباشد،بنده به عنوان شاگرد کوچک دکتر خورشید حاضرم با هرکدام از عزیزان دامپزشک که تمایل داسته باشند بصورت رنده مناظره داسته باشم انوقت این دوستان که اینگونه بر ع یزان منخصص علوم دامی حجمه میکنند در برابر همه دیدگان قضاوت خواهد شد.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
شما هر وقت یاد گرفتی «هجمه» رو «حجمه» ننویسی، بیا با هم مناظره کنیم!
نظر شما
ادامه