کد خبر: ۲۹۵

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که 70 درصد عوامل بیوتروریسم در کل دنیا جنبه زئونوتیک (بیماری‌های مشترک انسان و دام) دارد، گفت: از این رو از ارکان اصلی سازمان دامپزشکی تامین پدافند غیرعامل است.

 دکتر مهدی خلج امروز در نشست خبری روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با بیان این که بر اساس منابع معتبر جهانی هر 7 ماه یک‌بار با یک بیماری زئونوز روبرو می‌شویم، گفت: یکهزار و 729 عامل بیماری‌زا برای انسان شناخه شده است که از این تعداد 823 مورد جنبه زئونوز دارد. همچنین از 156 عامل عفونی انسان، 114 عامل از طریق دام و فراورده‌های آن منتقل می‌شود.

وی با بیان این که تا 43 درصد هزینه‌های بهداشتی کشورها ناشی از زئونوزهاست، گفت: این امر باعث تعامل و همکاری بیشتر بین سازمانها و ارگانهای مرتبط شده است.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی به سیاست جهانی «یک دنیا، یک سلامت» اشاره کرد و افزود: سه سازمان بهداشت جهانی دام، سازمان بهداشت جهانی و بخش بهداشت دام سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل به این سیاست رسیده‌اند.

دکترخلج با بیان این که تا ابتدای سال 2008 میلادی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آسیا دو هزار میلیارد دلار خسارات اقتصادی وارد کرده است، افزود: این در حالی است که خسارت سارس در جنوب شرق آسیا هم 30 تا 50 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی ادامه داد: اگرچه ویروس از 63 کشور آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حذف شده و در تعداد معدودی (8 کشور) لانه گزینی کرده است اما همین تعداد کم می‌تواند عامل بروز پاندمی در جهان باشند.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بر اساس یک دیدگاه اگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شیوع یابد بالغ بر 2 هزار میلیارد دلار خسارت اقتصادی به همراه دارد.

دکتر خلج با ارایه گزارش آماری سال گذشته، گفت: در سال 87 حدود 230 هزار نمونه برداری از انواع پرندگان  و بیش از 254 هزار آزمایش انجام شد و ادارات کل سازمان دامپزشکی 389 هزار بازدید از مراکز نگهداری پرندگان، زیستگاه‌ها، تالابها،‌ روستاها و مرغداری‌ها به عمل آوردند که رهآورد این تلاش شیوع صفر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شد.

وی، زئونوز را از مباحث مهم و مطرح برشمرد و افزود: توجه به این بیماریها از چندین بعد حائز اهمیت است. به عنوان مثال در این دسته از بیماریها به طور مشخص با عوامل بیماریزای مشترک بین دام و انسان نظیرسیاه زخم(شارین) و تب مالت روبرو هستیم و جلوگیری از عوامل بیماری‌زا و مخاطرات بهداشتی که از طریق فرآورده‌ خام دامی منتقل می‌شود فقط ویروس باکتری و قارچ نیست بلکه دارو، سموم، آلاینده‌ها را هم شامل می‌شود.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی تلاش کرده است با اعمال نظارت بهداشتی بر مراکز پرورش، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها و وسایل حمل و نقل و مراکز عرضه سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره را تامین کند.

دکتر خلج تامین رفاه حیوانات را از مسایل مطرح در چند سال اخیر برشمرد و افزود: بر این اساس دام باید در شرایط مطلوبی نگهداری شده و هنگام کشتار از هر استرس به دور باشد تا کیفیت محصول حفظ شود.

به گفته وی، بر اساس مصوبه سازمان بهداشت جهانی تا سال 2012 این هدف باید در همه کشورها محقق شود.

 

 

نظر شما
ادامه