کد خبر: ۲۹۷۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

از آنجا که فرضیه صید ترال و آلودگی آب در منطقه قشم توسط محققان پژوهشکده مطرود است، بررسی‌ها برای وجود بیماری خاص بین ۱۵۰ عدد سفره‌ماهی تلف‌شده، در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان درباره مرگ مشکوک سفره ماهیان در منطقه ناز جزیره قشم گفت: نمونه‌های آب و جانداران تلف‌شده به این پژوهشکده ارسال شده و محققان در حال بررسی علت آن هستند.

 «محمدصدیق مرتضوی» افزود: بررسی‌های اولیه نشان از آن دارد که سفره‌ماهیان فوق در تورهای صیادی گرفتار نشده‌اند و فرضیه گیر افتادن آنها در تورهای ترال تکذیب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این سفره‌ماهیان در تور صیادان گرفتار می‌شدند، می‌توانستند به کارخانه‌های پودر ماهی تبدیل شوند، زیرا سفره‌ماهیان ارزش غذایی مناسبی داشته و می‌توانند برای تهیه خوراک آبزیان مورد استفاده قرار گیرند.

مرتضوی ادامه داد: دلایلی مبنی بر آلودگی آب در منطقه فوق نیز با نمونه‌های گرفته‌شده به اثبات نرسیده است.

وی با اعلام اینکه هنوز دلیل علمی برای مرگ سفره‌ماهیان جزیره قشم گزارش نشده است، تصریح کرد: فرضیه احتمال بیماری خاصی بین سفره‌ماهیان در حال بررسی است و پس از مشخص شدن نتیجه نهایی، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

ذخایر دریایی برای صید و تجارت سفره‌ماهیان مناسب ارزیابی شده است

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات نیز در این باره از فعالان حوزه فوق خواست تا نقل قول‌ها را فقط از منابع رسمی و قانونی انجام دهند و فرضیه‌های مختلفی که اذهان عمومی را متشنج کند، منتشر نکنند.

علی‌اصغر مجاهدی یادآور شد: سفره‌ماهیان تاکنون به‌عنوان صید در سازمان شیلات مدنظر نبودند، اما می‌توانند به‌عنوان پتانسیل مورد استفاده قرار گیرند.

وی تأکید کرد: بر اساس گزارش مؤسسه‌های تحقیقاتی، سفره‌ماهیان ذخایر مناسبی در کشور دارند که می‌تواند برای صادرات و تبدیل شدن به پودر ماهی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اظهار داشت: تاکنون صیادان هدف اقتصادی برای صید سفره‌ماهیان نداشتند؛ بنابراین تور و وسیله صید آنها نیز هنوز در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مجاهدی همچنین افزود: به عده‌ای که صیادان را مقصر مرگ مشکوک این سفره‌ماهیان می‌دانند، باید گفت فصل صید ترال در این زمان به اتمام رسیده است و علاوه بر آن در منطقه فوق، میگویی وجود ندارد که صیادان بخواهند در آن تور ترال پهن کنند.

وی در ادامه گفت: تور ماهیان گوشتی و استخوانی نیز نمی‌تواند برای صید این‌گونه از ماهیان مورد استفاده قرار گیرد.

مجاهدی خاطرنشان کرد: صیادان آگاه هستند که سفره‌ماهیان تیغ‌های تیز و سمی داشته؛ بنابراین صید و رهاسازی آنها در منطقه فوق تکذیب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: تعداد سفره‌ماهیان تلف‌شده در منطقه "ناز" جزیره قشم ۱۰۰ تا ۱۵۰ عدد برآورد شده است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iraq
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
بیماری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه