کد خبر: ۲۹۷۳۹
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ضمن قدردانی از اظهارات صادقانه و شفاف وزیر جهاد کشاورزی در خصوص انتقال دانش فنی تولید واکسن از موسسه رازی به بخش خصوصی، پیشنهاداتی به منظور انگیزه افزایی سرمایه گذاران برای ورود به این صنعت، همچنین پیشگیری از ورود آسیب به فناوری این محصول پیچیده مطرح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حمید کهرام» در نامه ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از مواضع شفاف وی در خصوص انتقال دانش فنی از موسسه رازی به بخش خصوصی برای تولید واکسن اظهار داشت: این موسسه بر خود وظیفه می داند از مواضع صادقانه و دیدگاه های مطرح شده وزیر محترم جهاد کشاورزی در بازدید از یکی از شرکت های دارویی دامپزشکی در موضوع راه اندازی تولید واکسن در بخش خصوصی از مسیر "انتقال دانش فنی از موسسه رازی به بخش خصوصی" و نه از "مسیر واردات محصولات و یا واگذاری موسسه به بخش خصوصی" حمایت و قدردانی کند.

وی گفـت: اعضای این موسسه که از پیشگامان تحقیق، توسعه و فناوری در کشور به شمار می آیند بر حفظ و صیانت از موسسه رازی و برند آن در حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک با یک قدمت 90 ساله اعتقاد داشته و تنها راه راه اندازی بخش خصوصی و شکل گیری صنعت واکسن سازی در کشور را از طریق "انتقال دانش فنی" دانسته و بر این کار اهتمام می ورزند.

دکتر کهرام ادامه داد: بر این اساس و به منظور کاهش تصدیگری دولت و ایجاد شرایط لازم سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه تولید واکسن، سیاست های "تجاری سازی فناوری و انتقال دانش فنی موسسه به بخش خصوصی" توسط وزیر محترم در آبان ماه سال گذشته به موسسه ابلاغ شد که از آن تاریخ تا کنون با برنامه ریزی و بسترسازی لازم، اقدامات موثری در این موسسه انجام شده است.

رئیس موسسه رازی، تهیه بسته های فناوری تمام محصولات برای انتقال به بخش خصوصی، تهیه بسته های حمایتی رازی شامل کنترل کیفی، کمک های تکنیکی، نام تجاری و نشان، ارزش گذاری فناوری های موجود جهت انتقال به بخش خصوصی، کمک به تشکیل و راه اندازی بیش از 20 شرکت دانش بنیان و غیر دانش بنیان ایجاد شده برای تجاری سازی محصولات در بخش خصوصی را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

وی افزود: همچنین در این مدت، راه اندازی تولید واکسن تب برفکی در شرکت خصوصی روناک مهاباد با انتقال دانش فنی و بسته حمایتی موسسه و فراخوان عمومی در روزنامه های کثیر الانتشار در نوبت های متعدد برای جذب سرمایه گذار، افراد حقیقی و حقوقی جهت انتقال دانش فنی توسط این موسسه انجام شد.

دکتر کهرام با بیان اینکه این رویکردها با تداوم حمایت های وزیر محترم ادامه دارد، تاکید کرد: از سرمایه گذاران، شرکت ها، افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت دانش فنی تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک از رازی دعوت به عمل می آوریم تا در مسیر راه اندازی تولید در بیرون از موسسه در بخش خصوصی نیز از بسته های فناوری و حمایتی موسسه تا تولید نهایی محصول برخوردار باشند.

پیشنهادات رئیس موسسه رازی برای انگیزه افزایی سرمایه گذاران صنعت واکسن

رئیس موسسه رازی در عین حال سرمایه گذاری برای تولید واکسن در بخش خصوصی را مستلزم هزینه ای قابل توجه و رفع ملاحظات موجود دانست و پیشنهاداتی ارائه داد.

وی با اعلام آمادگی کامل موسسه رازی برای انتقال بسته های فناوری محصولات به همراه بسته حمایتی شامل نشان، نام تجاری، کنترل کیفی و حمایت های تکنیکی گفت: تا بخش خصوصی در کنار داشتن فناوری برای ورود محصول خود به بازار، صرف نظر از فرآیندهای زمان بر تست های کنترلی و بالینی اطمینان حاصل کند.

به گفته دکتر کهرام در عین حال این انتقال به گونه ای انجام شود تا فناوری واکسن در کشور که دارای پیشینه و پیچیدگی خاصی بوده و با محصولات دیگر متفاوت است، دچار آسیب نشود.

ضرورت همراهی سازمان دامپزشکی برای تسهیل ورود سرمایه گذاران

دکتر کهرام ایجاد شرایط و بسترهای قانونی لازم از سوی سازمان دامپزشکی برای صدور مجوز به تولید کنندگان بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که دارای قرارداد انتقال دانش فنی موسسه رازی هستند را از دیگر پیشنهادات برشمرد و ادامه داد: به منظور ارتقای سهم ایران در بازارهای منطقه و صادرات واکسن و ارتقای انگیزه بخش خصوصی برای ورود به صنعت واکسن سازی و سرمایه گذاری، سازمان دامپزشکی کشور تسهیلات لازم را برای ثبت محصولات و صدور مجوزهای لازم به عمل آورد تا بتوان این واکسن ها را در کشورهای منطقه نیز ثبت کرده و درصدی از سهم بازار منطقه را در اختیار گرفت.

رئیس موسسه رازی بازنگری در قیمت واکسن ها و همسان سازی قیمت محصولات با محصولات مشابه خارجی را به منظور افزایش ضریب اقتصادی و توجیه طرح تجاری سازی واکسن ها در بخش خصوصی ضروری توصیف کرد.

وی همچنین بر کنترل و جلوگیری از واردات بی رویه واکسن تاکید کرد و آن را موجب افزایش سهم بازار داخل برای بخش خصوصی، ایجاد جذابیت های اقتصادی و مالی مناسب برای دریافت دانش فنی از موسسه رازی و راه اندازی خط تولید واکسن در کشور، همچنین فراهم شدن بازار مناسب تضمین شده برای ورود سرمایه گذاران دانست.

رئیس موسسه رازی در پایان بار دیگر با تاکید بر اعتقاد کامل این موسسه نسبت به راه اندازی بخش خصوصی واکسن در کشور از طریق انتقال دانش فنی این محصول مهم از موسسه رازی به بخش خصوصی در خارج از موسسه و ارتقای کمی و کیفی صنعت واکسن سازی کشور، نسبت به تداوم حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و وزیر محترم از این موسسه ابراز امیدواری کرد .
 
 
نظر شما
ادامه