کد خبر: ۳۰۴۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کردستان، سمنان، لرستان و اصفهان

 

تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی بهداشتی در استان کردستان

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، طرح تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی بهداشتی در استان کردستان به اجراء گذاشته می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: در راستای تشدید اقدامات بهداشتی و تامین امنیت غذایی و سلامت بهداشتی جامعه و اجرای طرح  تشدید کنترل و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور ویژه ایام مبارک رمضان، دامپزشکی کردستان ضمن هماهنگی با دیگر ادارات استان  با تشکیل اکیپ های ثابت و سیار مسئولیت های خود در امر نظارت بهداشتی بر فرآورده ای خام دامی را باشدت  بیشتر به انجام می رساند. 
دکتر مخدوم افزود: شبکه های دامپزشکی در سراسر استان با تشکیل ستاد های شهرستانی و اکیپ های بازرسی بهداشتی، تهیه و پخش 3000 پوستر اطلاع رسانی بهداشتی، نصب پلاکارد در محل های شلوغ و پر رفت و آمد، اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز کردستان در طول ماه مبارک، آمادگی خود را جهت کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده ای خام دامی از مرحله تولید تا توزیع آن می باشد.
وی در خاتمه از مردم  خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در خصوص تولید، نوزیع و عرضه اینگونه فرآورده ها مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اعلام نمایند. 

 

---------------------------------------------

 

آغاز طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی در سمنان
 
طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی از قبیل گوشت قرمز- مرغ- ماهی در ماه مبارک رمضان توسط اداره کل دامپزشکی استان سمنان عملیاتی شد.
دکتر رضا عامری مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ضمن بیان این خبر افزود که برای اجرای این طرح ضمن تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی هماهنگیهای لازم با ارگانهای ذیربط  استانی و شهرستانی مانند استانداری – فرمانداریها- شهرداریها-سازمان جهاد کشاورزی – ائمه جمعه و جماعات و....... بعمل آمده است .

وی افزود:برای اجرای این طرح تعداد 19 اکیپ ثابت و سیار متشکل 26نفر از کارشناسان و تکنسین های اداره کل دامپزشکی استان سمنان  تشکیل گردیده است و ضمن مهیا کردن اتومبیلهای مخصوص نسبت به تجهیز آنها اقدام شده است . برقراری کشیک در تمام ساعات شبانه روز  و ایام تعطیل بصورت فعال و آنکال ، از دیگر  اقداماتی است  که در این خصوص انجام شده است .

دکتر عامری در ادامه گفت: در اجرای این طرح در ایام ماه مبارک رمضان کشتارگاههای دام وطیور – سردخانه  های نگهداری مواد پروتئینی ، کارگاههای قطعه بندی و بسته بندی و خودروهای حمل فرآورده های خام دامی و مراکز توزیع و عرضه فرآورده های دامی تحت کنترل و بازرسی ویژه قرار خواهند گرفت .

 

-----------------------------------------------

 

به مناسبت ماه رمضان صورت گرفت؛ آغاز کار ناظران بهداشتی سازمان دامپزشکی لرستان


مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: به مناسبت ماه رمضان ناظران بهداشتی سازمان دامپزشکی لرستان کار خود را آغاز کردند.
جواد گودرزی در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد اظهار داشت: برای نخستین‌بار طرح نظارتی سیار 10 خودرو چراغ‌گردان با بغل‌نویسی دامپزشکی لرستان به صورت 12 ساعت کار نظارت برمواد غذایی را عصر امروز در لرستان برعهده گرفته‌اند.
وی با اشاره به کنترل و نظارت بر اماکن عرضه کنند مواد پروتئینی نیز گفت: در این زمینه 15گروه نظارتی به صورت شبانه‌روزی بر فعالیت این اماکن نظارت می‌کنند.
گودرزی با اشاره به اجرای مانور نظارت بر مواد غذایی و غذاخوری‌های استان لرستان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: این مانور با هدف جلوگیری از ورود مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته برای حفظ سلامت شهروندان اجرا می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: ناظران بهداشتی با هدف کنترل و نظارت بر نحوه تهیه و توزیع شیر،‌ در مراکز جمع‌آوری شیر استان مستقر می‌شوند.
گودرزی تصریح کرد: استقرار این افراد به منظور کنترل و نظارت بر نحوه تهیه و تولید شیر و رعایت موازین بهداشتی و سلامتی در این مراکز انجام می‌شود.
وی گفت: اکنون 118مرکز جمع‌آوری شیر در سطح استان لرستان فعالیت دارند که در هر یک از این مراکز یک یا دو ناظر مستقر می‌شوند.
گودرزی اظهار داشت: در همین ارتباط و براساس هماهنگی‌های به عمل آمده، نیروی انتظامی از حمل و جابه جایی محموله‌های شیر بدون تاییده ناظران ممانعت می‌کنند.
وی افزود:‌ فعالیت‌های گروه‌های نظارتی دامپزشکی لرستان همه روزه از ساعت هشت صبح تا 12شب بر فرآیند حمل و تولید موادغذایی نظارت می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به شناسنامه‌دار شدن تخم‌مرغ‌های مصرفی در سطح استان، گفت: تمام تخم مرغ‌های عرضه شده در باراز مصرف باید دارای شناسنامه و هویت‌دار باشند تا تاریخ تولید و واحد تولید کننده آنان مشخص باشد.
وی افزود: اکنون 40 درصد تخم مرغ مصرفی لرستان در داخل استان تولید و 60درصد مابقی آن نیز از خارج استان تهیه می‌شود.
گودرزی خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان بازرسی از تمام رستوران‌های برون شهری و درون شهری به وجود می‌آید.

-----------------------------------------------

 

در ماه رمضان در اصفهان صورت می‌گیرد؛ نظارت 7 گروه بازرسی بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: در ماه رمضان امسال هفت گروه بازرسی بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌کنند. 
عبدالرضا مرادی در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه بیان داشت: با توجه به نزدیکی به ماه مبارک رمضان و افزایش حجم مبادله‌ فرآورده‌های خام دامی در این ایام برای پنجمین سال پیاپی، طرح نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی در شهرستان اصفهان اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: این طرح با عملیات هفت گروه از سوی اداره دامپزشکی شهرستان اصفهان آغاز می‌شود که در این راستا 2 هزار و 500 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان افزود: در دو هفته آغاز به کار طرح نظارت بر مراکز فروش فرآورده‌های خام دامی این نظارت‌ها در دو شیفت صبح و عصر اعمال می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته با اجرای این طرح در ماه رمضان یک‌هزار و 800 مرکز فروش در شهرستان اصفهان مورد بازرسی قرار گرفتند، اظهار داشت: با نظارت‌های بازرسان این اداره 43 مغازه متخلف شناسایی و 9 هزار و 130 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی فاسد جمع‌آوری شد.
مرادی تصریح کرد: در حال حاضر هفت کشتارگاه صنعتی طیور، یک کشتارگاه صنعتی دام و سه کشتارگاه غیر صنعتی اما بهداشتی در شهرستان اصفهان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر 100 هزار رأس گاو و گوساله و 400 هزار گوسفند و بز در شهرستان اصفهان وجود دارد و در این بین 200 واحد مرغداری نیز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی اصفهان فعالیت می‌کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان بیان داشت: به منظور انجام بهداشتی ذبح دام در اصفهان در سال گذشته، چهار سایت مخصوص برای کشتار دام در روزهای عید قربان، روز عاشورا و تاسوعا راه‌اندازی شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تقریبا تمام فروشندگان دام زنده در حاشیه شهر اصفهان جمع‌آوری شد، ادامه داد: در همین راستا و برای جلوگیری از عرضه گوشت غیربهداشتی در سطح شهر در سال گذشته 10 مغازه قصابی در اصفهان پلمب شد.
مرادی بیان داشت: اجرای طرح درج تاریخ تولید و انقضا بر روی تخم‌مرغ تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از زمستان سال جاری 50 درصد مابقی کار نیز اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه حمل و فروش شیر با ظروف پلاستیکی که در حال حاضر در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود، مجاز نیست، گفت: این مسئله در کمیته سامان‌دهی شیر و کمیته ساماندهی فروشندگان دام زنده در دست بررسی است.
رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان افزود: در سطح شهرستان اصفهان 20 واحد پرورش شترمرغ، 14 هزار کندوی عسل و 20 واحد پرورش شترمرغ زیر نظر اداره دامپزشکی اصفهان فعالیت می‌کنند.

نظر شما
ادامه