کد خبر: ۳۰۵۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون 70 درصد از عوامل بیوتروریستی منشاء دامی دارد و یک تهدید برای جامعه بشری به حساب می آید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر عبدالمحمد نجاتی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام اظهار داشت: 70 درصد عوامل بیوتروریست منشاء دامی دارد، که شاربن و سیاه زخم از این بیماری هاست.

به گفته وی،کشورهای سلطه طلب و استعمارگر از این عوامل بیماری زا در جهت بیمار و ضعیف کردن کشور های دیگر استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: به گفته وزیر بهداشت 70 درصد از بیماری ها در انسان منشاء غذایی دارد که اداره کل دامپزشکی با نظارت های بهداشتی بر فرآورده های خام دامی جلوی ورود فراورده های آلوده به مراکز عرضه را باید بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام ،بیشتر شغلی است و افرادی که با حیوانات در ارتباط اند، در معرض خطرات با عوامل بیماری زا هستند.

نجاتی افزود: بیماری های مشترک انسان و دام از سه بعد بهداشتی که شامل درمان و مقاومت های دارویی ، بعد اقتصادی که برای صاحبان دام هزینه های زیادی در بردارد و از بعد روانی استرس هایی در جامعه ایجاد می کند.
مدیرکل دامپزشکی استان از شهروندان خواست از محصولات سالم که مورد تایید دامپزشکی هستند که دارای مهر و برچسب بهداشتی دامپزشکی هستند استفاده کنند.

نجاتی اظهار داشت: هم اینک حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که در طول سال 2.5 میلیون راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری ها از جمله شاربن واکسینه می شود.

وی یادآور شد: بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) از یکهزار و 709 مورد بیماری دامی در دنیا، 832 مورد بیماری مشترک انسان و دام است و از 156 مورد بیماری نو پدید، 114 مورد این بیماری ها مشترک انسان و دام است.

نجاتی گفت: سازمان دامپزشکی با واکسیناسیون ، تست و کشتار ، قرنطینه و درمان اصلاح ساختارها، آموزش و مراقبت فعال و غیر فعال نقش مهمی را در کنترل بیماری های قابل انتقال و واگیردار ایفا می کند.

وی افزود: سالانه 11 هزار قلاده سگ صاحب دار علیه بیماری هاری و یک میلیون راس دام علیه تب مالت واکسینه می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: در طول سال 24 هزا راس دام سنگین در استان تست بیماری سل انجام می شود و دامهای مسموم از گردونه مصرف معدوم می شود.

نجاتی ادامه داد: تست 103 راس اسب در طول سال نسبت به بیماری مشمشه که یک بیماری باکتری خطرناک است از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای پیشگیری از بیماری مشترک انسان و دام است.

به گفته وی، سال گذشته 33 تن ماده خام دامی غیر بهداشتی در استان ضبط و معدوم شد و در این راستا 86 متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

به گزارش ایرنا، بیماری های زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام از طریق حیوانات و حشرات با انواع متفاوتی باعث انتقال عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی می شوند.

13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام نامگذاری شده است.

در چند ماه اخیر تعدادی از افراد مدعی شده اند هدف بیوتروریست دشمن قرار گرفته اند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) از یکهزار و 709 مورد بیماری دامی در دنیا، 832 مورد بیماری مشترک انسان و دام است و از 156 مورد بیماری نو پدید، 114 مورد این بیماری ها مشترک انسان و دام است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
0
0
عالی بود و اطلاع رسانی دکتر خوب است ممنون
نظر شما
ادامه