کد خبر: ۳۰۵۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت:
«دکتر محمدرضا شیرزادی» افزود: در سال گذشته در کشور ۱۸۵۱۸ مورد تب مالت، ۱۶۲۸۷۱ مورد حیوان‌گزیدگی، ۹ مورد هاری، ۱۹۶۹۳ مورد سالک، ۲۱۹ مورد سیاه زخم و ۵۳ تب کریمه کنگو ثبت شد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را حیوان گزیدگی، تب مالت و سالک دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمدرضا شیرزادی» با بیان اینکه ۶۰ درصد از بیماری های عفونی و ۷۰ درصد از بیماری های نوپدید، بیماری های منتقله از انسان به حیوان هستند، افزود: به دلیل نزدیکی محل زندگی انسان با حیوانات در مناطق شهری و روستایی و استفاده از فرآورده های دامی، تمام انسان ها در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هستند.

وی با اشاره به فرا رسیدن 13 تیر، روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، گفت: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به صورت ضایعات پوستی بهبود شونده تا ضایعاتی که مانند هاری و سیاه زخم ریوی که باعث مرگ افراد خواهد شد، در بالین ظاهر می شود.

شیرزادی، شایع ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را حیوان گزیدگی، تب مالت و سالک دانست و اظهار داشت: در سال گذشته در کشور ۱۸۵۱۸ مورد تب مالت، ۱۶۲۸۷۱ مورد حیوان گزیدگی، ۹ مورد هاری، ۱۹۶۹۳ مورد سالک، ۲۱۹ مورد سیاه زخم و ۵۳ تب کریمه کنگو ثبت شد.

وی از بیماری هاری به عنوان خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام یاد کرد و افزود: هر موردی از حیوان گزیدگی که در معرض ابتلا به بیماری هاری قرار دارد می تواند با مراجعه به درمان و پیشگیری از هاری، واکسیناسیون شود.

شیرزادی گفت: شایع ترین حیوان هایی که انسان را می گزند سگ، گربه، شغال، روباه و دام ها هستند.

وی در پایان یادآور شد: مردم از مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه به منظور پیشگیری از ابتلا به تب مالت پرهیز کنند و در صورتی که هر فردی مورد گزش حیوانات به ویژه سگ قرار گرفت، به سرعت به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کند. همچنین ذبح دام باید در کشتارگاه ها انجام و از ذبح آن در معابر پرهیز شود تا در نهایت شاهد کاهش بیماری های مشترک بین انسان و حیوان باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
0
0
با این وضعیت به رشته دامپزشکی و دامپزشکان محترم ظلم میشه؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
واقعا اینارو میدونن و به دامپزشکی اهمیت نمیدن؟ و کل بودجه سلامت کشور رو میدن به دارو و پزشک و ساخت بیمارستان و .....؟ مثل اینه که بگیم اشکال نداره بزاریم مردم مریض بشن بعدش ما بریم سراغ ساختن بیمارستان و خرید دارو و ... واقعا آدم نمیدونه چی بگه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
سود در مریض شدن ملت و مشتری داشتنه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
0
با توجه به اینکه 60درصد بیماریهای عفونی و 70درصد بیماریهای نوپدید زئونوز هستند و این می رساند باید به بحث پیشگیری از بیماریها توجه و هزینه کرد متاسفانه در ایران فقط به فکر درمان هستند در حالیکه پیشگیری بهتر از درمان است .
نظر شما
ادامه