کد خبر: ۳۱۱۰۶
Animal-Rights-Watch-ARW-1456
 

مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست ضمن تشریح وضعیت باغ‌های وحش، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات در کل کشور، اظهار کرد: باید وضعیت سال‌های گذشته این واحدها را با وضعیت فعلی آنها مقایسه کنیم و اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی را نیز حین همه اظهار نظرها در نظر بگیریم و منصفانه نیست که اقدامات سازمان را که برای هریک ساعت‌ها جلسه، کار، مذاکره و...صرف شده است را در نظر نگرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی تیموری» با اشاره به اینکه تعداد باغ‌های وحش، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات در ایران بیش از 85 واحد است، گفت: براساس آمار ارسالی از ادارات کل استانی در کل کشور 20 باغ وحش فعال وجود دارد و از این تعداد 4 باغ وحش در کشور بدون مجوز هستند که مهلتی شش ماهه در جهت تکمیل مدارک و ساماندهی جایگاه‌ها براساس دستورالعمل و کسب مجوز به آنها داده شده است .

تعیین تکلیف باغ ‌های وحش فاقد مجوز تا 6 ماه آینده

وی با بیان اینکه عدم تطبیق و بهینه‌سازی این واحدها با دستورالعمل، برخورد قانونی و تعطیلی آنها را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: بیش از 50 درصد باغ‌های وحش در دوسال گذشته فاقد مجوز بوده‌اند؛ اما در حال حاضر بیش از 75 درصد دارای مجوز و بقیه تا شش ماه دیگر تعیین تکلیف خواهند شد .

معرفی باغ‌های وحش نمونه سال

مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه براساس آمار ارسالی از استان‌ها و بازدیدهای صورت گرفته، وضعیت تغذیه‌ای، بهداشتی و جایگاهی 16 واحد دارای مجوز، متوسط تا خوب ارزیابی شده است، افزود: در این لیست باغ‌های وحشی نیز وجود دارند که شرایط جایگاهی مناسبی برای گونه‌ها فراهم کرده و رویکرد اصلاح پذیر و تعاملی دارند به همین دلیل در پایان سال دو واحد از آنها به پاس رویکردهای تعاملی و بهینه‌سازی‌ها به عنوان واحدهای نمونه سال معرفی می‌شوند .

به گفته تیموری، در این راستا تلاش می‌شود تا از طریق انتقال گونه‌های مازاد پردیسان به صورت امانی به باغ‌های وحش و پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات دارای شرایط جایگاهی مناسب‌تر گام به گام و گونه به گونه شرایط نگهداری گونه‌ها بهینه سازی شود؛ البته انتقال گونه‌های مازاد پردیسان صرفاً برای واحدهای دارای مجوز مورد تأیید استان و سازمان در خصوص شرایط بهینه نگهداری امکان‌پذیر است .

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با اعمال محدودیت‌هایی در خرید، فروش، ورود، صدور، معاوضه، مبادله، دریافت و اهداء هر نوع جانور وحشی برای واحدهای بدون مجوز، به نوعی انجام اصلاحات و اخذ مجوز برای واحدها ضروری و لازم الاجرا شده است .

تنها 10 باغ پرندگان مجوز اخذ فعالیت یافته‌اند

تیموری در ادامه با اشاره به وجود 20 باغ پرندگان فعال در کل کشور، اظهار کرد: در راستای پیگیری، پایش و اصلاحات به عمل آمده، 10 واحد از این تعداد موفق به کسب مجوز از محیط زیست شده‌اند. پیگیری و ساماندهی 10 واحد دیگر به منظور طی روال سازمانی وکسب مجوز یا برخورد قانونی، در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد. طی بازدیدهای به عمل آمده و گزارشات ارسالی از استان‌ها، وضعیت تغذیه‌ای و بهداشتی اکثر این واحدها قابل قبول ارزیابی شده ولی صرفاً تکمیل مدارک و ارسال از سوی استان‌ها به منظور طی روال سازمانی موضوع را به تعویق انداخته است .

70 درصد مراکز نگهداری از حیوانات مجوز دارند

مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست در بخش دیگر گفت‌وگو درباره مراکز نگهداری از حیوانات با اشاره به اینکه در کل کشور 37 مرکز نگهداری فعال وجود دارد، گفت: از این تعداد 27 مرکز دارای مجوز هستند که 11 واحد طی دو سال اخیر مجوز گرفته و 9 واحد در حال طی روال سازمانی، تکمیل مدارک و انجام اصلاحات طی یک مهلت شش ماهه هستند. یک واحد نیز در دستور کار برخورد قانونی قرار داشته و به استان ابلاغ شده است .

وی افزود: بیش از 50 درصد از این مراکز در دو سال قبل فاقد مجوز بوده‌اند که با انجام نظارت، بازدیدها و پیگیری‌های به عمل آمده و مجاب کردن واحدها به رعایت اصول و ضوابط سازمان، در حال حاضر بیش از 70 درصد واحدها دارای مجوز هستند .

تیموری با بیان اینکه در مجموع حدود 10 واحد نیز در کل کشور موفق به کسب موافقت اصولی شده‌اند که پس از پایان عملیات اجرایی، پروانه ایجاد واحد به نام متقاضی صادر خواهد شد، ادامه داد: در این راستا تمام سعی سازمان محیط زیست بر این است که حداقل مراکز جدید التاسیس مندرجات دستورالعمل را رعایت کنند اما اجرای این مهم بدون همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط اجرایی استانی غیر ممکن است .

مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه بیشتر مراکز نگهداری از سوی شهرداری مدیریت شده در حالیکه بیشتر باغ‌های وحش و پرندگان از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند، گفت: اگرچه تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر ساماندهی وضعیت فضاهای نگهداری غیر قابل کتمان بوده است، اما چون بخش بزرگی از باغ‌های وحش و پرندگان کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، بی تردید متاثر از وضعیت اقتصادی کشور خواسته و ناخواسته نمی‌توانند انتظارات محیط زیست را به منظور به‌سازی فضاهای نگهداری مرتفع سازند.

وی افزود: علاوه بر اینها اتمام فعالیت سیرک‌ها در کل کشور، تحمیلی را بر باغ‌های وحش و سایر مراکز نگهداری حیات وحش کشور بخاطر طراحی جایگاه‌های جدید در این واحدها به منظور ساماندهی گونه‌های سیرک‌ها در بر داشته است .

پایش باغ‌های وحش، پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات در بازه‌های سه ماهه

تیموری همچنین از پایش باغ‌های وحش، پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات در بازه‌های سه ماهه خبر داد و گفت: در این میان علی‌رغم همه حداقل‌های موجود، همه تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر این است که پایش باغ‌های وحش و سایر مراکز نگهداری توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بطور مرتب و پیرو آن ارائه گزارش سه ماهه به سازمان و توسط کارشناس سازمان حداقل سالی یکبار در مورد هر استان انجام گیرد .

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به اقدامات مختلف به منظور ساماندهی باغ‌های وحش و پرندگان و مراکز نگهداری ازحیوانات اشاره و اظهار کرد: ایجاد کمیته فنی ساماندهی و نظارت بر باغ‌های وحش، پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات و دبیرخانه دائمی مربوطه و استمرار جلسات این کمیته در راستای ساماندهی و نظارت بهینه بر این واحدها، تدوین و ابلاغ دستورالعمل ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری حیات وحش کشور، برگزاری نشست تخصصی مروری بر دستورالعمل‌ها و ضوابط احداث و مدیریت باغ‌های وحش و پرندگان، پیگیری و تنظیم ضوابط استقرار باغ‌های وحش و پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات، تعیین چهارچوب و چگونگی تقسیم‌بندی مراکز نگهداری حیوانات وحشی از جمله این اقدامات است .

وی افزود: تدوین چک لیست پایش و ارزیابی باغ‌های وحش و پرندگان، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مراکز نگهداری حیات وحش کشور، تهیه درفت سامانه مدیریت پارک‌ها و باغ‌های وحش و پرندگان و مراکز نگهداری دارای مجوز کشو، تدوین ضوابطی که در خصوص طراحی و شرایط نگهداری باغ های وحش و پرندگان می بایست مد نظر قرار گیرد به منظور آگاهی رسانی و ارائه در نمایشگاه‌های بین‌المللی محیط زیست، پایش باغ‌های وحش و پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات و ابلاغ موارد در جهت ساماندهی بصورت مجزا به استان، جلسات مکرر با مدیران دیگر ارگانها از جمله دامپزشکی و شهرداری در جهت ساماندهی مراکز نگهداری حیات وحش به منظور ایجاد مدیریت بهینه از دیگر اقدامات این حوزه است .

مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه بی انصافی است که این اقدامات و فعالیت‌ها که برای هر یک از آنها ده‌ها ساعت جلسه، کار و مطالعه، مذاکره و ابلاغیه، گزارش و ... انجام شده را برای مراکزی که عموما با سابقه‌های چند ده ساله فعالیت داشته‌اند، نادیده بگیریم. منصفانه این است که وضعیت سال‌های گذشته این واحدها را با وضعیت فعلی آنها مقایسه کنیم و اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی را نیز حین همه اظهار نظرها در نظر بگیریم .

تیموری در پایان افزود: همین که فضای گربه‌سانان بزرگ برخی باغ‌های وحش در عرض شش ماه، 10 برابر می‌شود نشان از داشتن یک برنامه مدون و پیگیری آن از استان‌ها دارد؛ اما آنچه ایده‌آل و دغدغه کارشناسی سازمان محیط زیست است، با این گسترش مراکز نگهداری حیات وحش در کشور، بی شک همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های مرتبط اعم از استانداری، شهرداری، دامپزشکی، قضایی، انتظامی و... را می‌طلبد.

 
 
نظر شما
ادامه