کد خبر: ۳۱۳۰۵
 

در جلسه شورای مدیران دوشنبه یکم شهریور ماه گزارشی از دوره برگزار شده تحت عنوان «سلامت و رفاه حیوانات» توسط مدرسه ملی سرویس های دامپزشکی کشور فرانسه که در خرداد ماه سال جاری برگزار گردید، توسط «دکتر عطیه دباغیان» رئیس گروه امور بین الملل سازمان ارائه شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در این گزارش ضمن ارائه جزییات برگزاری و سرفصل های مطرح شده در دوره، توضیحاتی مبنی بر لزوم آموزش و اهمیت آن در سلامت و رفاه حیوانات در کشورهای اروپایی و نقش مهم دامپزشکان شاغل در سرویس های دامپزشکی کشورها در حفظ سلامت دام و کنترل بیماری ها، توضیحاتی بیان شد.

«دکتر عطیه دباغیان» اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور عضو سازمان جهانی بهداشت دام می باشد و کلیه کشورهای عضو این سازمان ملزم به رعایت قوانین مرتبط با رفاه حیوانات هستند. ضوابط مربوط به رفاه حیوانات در مقررات ملی دامپزشکی ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی گنجانده شده است، ولی باید این موارد با دستورالعمل های بین المللی منطبق شوند.

دکتر دباغیان افزود: سرویس های دامپزشکی دولتی ساختار های فعال در سراسر دنیا هستند و هدف آن ها حفاظت از سلامت و رفاه حیوانات می باشد، آموزش کارشناسان شاغل در سیستم های دولتی از الزامات تامین کننده بهداشت عمومی می باشد.

رئیس گروه اموربین المللل سازمان در شورای هماهنگی مدیران ادامه داد: از آنجایی که رابطه مستقیم بین بهداشت عمومی و وظیفه سرویس های دامپزشکی در کنترل و پیشگیری حیوانات وجود دارد، دوره مذکور در راستای آشنایی متخصصین مرتبط با سلامت و رفاه حیوانات برگزار شده است و کلیه رابطین ملی سازمان جهانی بهداشت دام در راستای هدف تقویت سرویس های دامپزشکی کشورهای عضو در حوزه های مختلف از جمله رفاه حیوانات باید آموزش های مرتبط را دیده باشند و با آخرین قوانین و دستورالعمل های روز دنیا در این حوزه آشنا باشند.

وی افزود: بسیاری از کشورها الزاماتی را برای رعایت رفاه حیوانات خصوصاً در مرحله پرورش و نگاهداری دام تعیین کرده اند و یا در حال تدوین این الزامات می باشند که رعایت این الزامات کمک شایانی در انتخاب یک کشور به عنوان مبدأ واردات دارد و در مورد ایران، به خصوص کمک شایانی به صادرات دام زنده از کشور خواهد کرد.

گفتنی است سلامت فرآورده های گوشتی ارتباط مستقیم با رفاه حیوانات در دوره های قبل از کشتار و پرورش دام دارد و لذا ترویج و توصیه فرهنگ رعایت قوانین رفاه حیوانات می تواند به ارتقا سلامت و بهداشت عمومی و همچنین رضایت مصرف کننده کمک شایانی بنماید.

 
 
نظر شما
ادامه