کد خبر: ۳۱۷۵
وقتی مرغ را بصورت فله خریداری می‎کنید به کشتارگاه امکان می‎دهید که خرخره یا شش مرغ را باقی بگذارد و یا پا را روی لاشه باقی بگذارد که اینها خلاف است و وقتی هم مرغ از کشتارگاه بصورت فله بیرون آمد دیگر معلوم نیست از کدام کشتارگاه آمده است/برابر اعلام سازمان دامپزشکی کشور قرار است از ابتدای مهرماه سالجاری مرغ در استان تهران بصورت بسته‎بندی شده عرضه شود...
morgh

حکیم مهر -  برنامه زنده تلویزیونی کلید شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، عصر شنبه 30 مرداد ماه به موضوع چالشهای عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی شده در استان تهران پرداخت.

مهمانان این برنامه دکتر داریوش جهان‌پیما معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران و مهندس مظفر حکمتی رئیس هیأت مدیره انجمن کشتارگاههای صنعتی طیور بودند.

در این برنامه حکمتی با اشاره به اینکه اولین بار مرغ در تهران بسته‎بندی و سپس بارها این طرح با شکست مواجه شده گفت : استان تهران به دلیل حجم بالای مصرف روزانه مرغ که الآن 800 تا 850 تن و 14 سال قبل نصف این میزان بوده موفق به عرضه مرغ بصورت بسته‌بندی نشد و علیرغم آنکه اولین بار عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی در تهران تجربه شد اما بعد از مدتی به دلیل حجم بالای مصرف توسط سازمان دامپزشکی لغو شد و از 14 سال قبل تاکنون شش بار این طرح با شکست مواجه شده است.

وی افزود : از 5 سال قبل سازمان دامپزشکی کشتارگاهها را برای تجهیز و آماده‎سازی نظیر تأمین اتاق سرد و غیره موظف کرد و اکنون در تهران متجاوز از 25 کشتارگاه صنعتی طیور برای بسته‎بندی آمادگی کامل دارند.

رئیس هیأت مدیره انجمن کشتارگاههای صنعتی طیور در ادامه برنامه درباره علل شکست مکرر عرضه بسته‎بندی مرغ گفت : به نظرم این کار به دلیل حجم بالای مصرف و درگیر بودن ارگانهای مختلف در قد و قواره سازمان دامپزشکی به تنهایی نیست و باید ارگانها از مقام بالاتری دستور بگیرند تا این کار کاملاً عملیاتی شود.

وی افزود : آخرین بار که این طرح با شکست مواجه شد متولی آن استانداری تهران بود اما تا قیمت مرغ بالا می‎رفت می‎گفتند علت آن بسته‎بندی است و این در حالی است که 80 تا 100 تومان فقط در صورت بسته‎بندی افزایش قیمت رخ می‎دهد.

حکمتی با بیان اینکه باید ترس افزایش قیمت در صورت بسته‏بندی که کاذب است از بین برود گفت : الآن از حدود 800 تن مرغ مصرفی استان تهران بین 300 تا 400 تن از استانهای همجوار وارد می‌شود.

وی افزود : در استانهای همجوار تهران باید مرغ بصورت بسته‌بندی عرضه شود ولی متأسفانه حتی مازاد تولیدشان را بدون بسته‏بندی به تهران می‎فرستند و حتی بسته‎بندی‎های فروش نرفته را از کیسه نایلون خارج کرده و به تهران می‎فرستند و اینجاست که باید سازمان دامپزشکی آنان را موظف کند تا برای اول مهر حتماً مرغ را بصورت بسته‏بندی شده به تهران بفرستند.

رئیس هیأت مدیره انجمن کشتارگاههای صنعتی طیور افزود : اگر در 25 کشتارگاه فعال تهران هر شب 20 تن مرغ بسته‏بندی شود به تنهایی 500 تن مرغ بسته‏بندی شده تأمین می شود و این وقتی هر شب 60 تن ذبح داریم کار مشکلی نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آنکه مزایای عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی شده چیست هم گفت : وقتی مرغ را بصورت فله خریداری می‎کنید به کشتارگاه امکان می‎دهید که خرخره یا شش مرغ را باقی بگذارد و یا پا را روی لاشه باقی بگذارد که اینها خلاف است و وقتی هم مرغ از کشتارگاه بصورت فله بیرون آمد دیگر معلوم نیست از کدام کشتارگاه آمده است.

حکمتی افزود : مرغ بسته‏بندی شده زمان تولید مشخص ، برچسب، شناسنامه و پروانه بهداشتی دارد و چون اسم کشتارگاه روی آن است هیچ کشتارگاهی به خود اجازه نمی‏دهد مرتکب تخلف شود و حتی بال شکسته و کبود هم در آن نمی‎گذارد، چون پیگیری و رسیدگی به شکایت مصرف‎کننده در این صورت آسان است.

وی در ادامه گفت : حتی الآن بین مردم شایع است که مرغ‌ها را در آب می‎گذارند اما در صورت بسته‎بندی آب در نایلون مشخص می‎شود و لذا کشتارگاه مجبور است آنرا کاملا ًخشک کند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران نیز در این برنامه درباره علت تأخیر در عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی در استان تهران گفت : از آنجایی که استان تهران بیشتر واردکننده مرغ است تا تولیدکننده لذا بهتر بود استانهای دیگر ابتدا مرغ را بصورت بسته‏بندی عرضه کنند و سپس در استان تهران که 70 مرغ مورد نیاز خود را از آنان تأمین می‎کند این طرح اجرا شود.

دکتر داریوش جهان‎پیما افزود : امروز سازمان دامپزشکی در تولید ، توزیع و عرضه مرغ نظارت بهداشتی را انجام می‎دهد و این توانایی را دارد و حتی اخیراً در این موضوع از بخش خصوصی در قالب شرکت‎های ممیزی استفاده شده است.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید مزایای عرضه مرغ بصورت بسته‏بندی شده چیست گفت : بهداشت نسبی است و نباید این واهمه ایجاد شود که مرغ فله تاکنون آلوده بوده است و اگر اینطور بود باید بیمارستانها مملو از بیماران مبتلا در اثر مصرف مرغ فله می‎شد!

جهان‎پیما افزود : قصد ما این است که بهداشت را در حد بهینه ایجاد کنیم و بنابراین وقتی در مورد مرغ فله احتمال آلودگی ثانویه هست و حتی مرغ آلوده می‏تواند سایر مرغ‎ها و محیط را آلوده کند در عرضه بصورت بسته‎بندی شده این احتمالات از بین می‎رود و ضمناً مرغ دارای شناسنامه بهداشتی و قابل شناسایی خواهد بود.

مجری برنامه در این هنگام با اشاره به مشاهدات خویش گفت : بعضاً ماشین‎های حمل گوشت مرغ در شهر دیده می‎شوند که یخچال ندارند و یا یخچال آنها کار نمی‎کند و مرغ را در پودر یخ حمل می‎کنند و این مسئله از نظر بهداشتی اگر برای ماشین مشکلی پیش آید و یخ آب شود مخاطره‎‎آمیز است.

دکتر جهان‎پیما در پاسخ به اظهارات مجری برنامه گفت : روزی بود که پشت وانت نهایتاً با یک برزنت محافظتی و در یک پاتیل فرآورده خام دامی حمل می‎شد اما امروز یقیناً این اتفاق نمی‎افتد و حمل با پودر یخ هم چه از نظر علمی و چه از نظر قانونی بلااشکال است.

مجری برنامه مجدد بر مشاهدات خود اصرار کرد و گفت : چرا وقتی ماشین حمل مرغ یخچال دارد باید در پودر یخ حمل و نقل را انجام داد؟

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران در پاسخ گفت : همانطور که در مورد آبزیان امروز این شیوه استفاده می‏شود در مورد مرغ هم مشکلی نیست و ممکن است صاحبان ماشین‎های حمل فرآورده‎های خام دامی بدلیل مشکل کمبود بنزین یخچال خود را روشن نکنند و ما اکنون بر این مسئله از طریق شرکت‎های ممیزی نظارت داریم!

وی افزود : یکی دیگر از مزایای بسته‏بندی مرغ این است که خطر تهیه پودر یخ از آب آلوده و تماس آن با مرغ در صورت بسته‏بندی از بین می‏رود.

این اظهارات در حالی بیان شد که سید جواد تقوی رئیس ستاد تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اخیراً گفته بود : اطلاعیه سازمان دامپزشکی مبنی براینکه مرغ نباید در پودر یخ عرضه شود موجب بروز برخی مشکلات برای آن گروه از عرضه‌کنندگان که فاقد دستگاه‌های برودتی بودند شد و همین امر عرضه را دچار اختلال کرد و با توجه به چنین وضعیتی، سازمان دامپزشکی اجرای اطلاعیه خود را به پس از ماه مبارک رمضان موکول کرد.

گفتنی است برابر اعلام سازمان دامپزشکی کشور قرار است از ابتدای مهرماه سالجاری مرغ در استان تهران بصورت بسته‎بندی شده عرضه شود و تاکنون نیز در همه استانهای کشورمان این طرح به اجرا درآمده است.

 

خبر مرتبط :

 
با پوزش از بینندگان محترم حکیم مهر به دلیل کیفیت پایین تصاویر
نظر شما
ادامه