کد خبر: ۳۱۸۶۷
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل برای کنترل بیماری‌های دامی در استان اظهار کرد: سالانه 6 میلیون و 500 هزار تست و پایش در بیماری‌های غیرواگیر و 30 میلیون تست و پایش برای بیماری‌های واگیردار دامی در استان انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر مجید روحانی‌نژاد» در نشست خبری به مناسبت 14 مهر ماه، روز ملی دامپزشکی در شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه شعار امسال این روز «دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار است»، اظهار کرد: دامپزشکی دارای دو جنبه مهم اقتصادی و بهداشتی است و در هر دو مورد نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. در حال حاضر سازمان دامپزشکی در بخش اقتصادی در حوزه دام و طیور با سازمان جهاد کشاورزی و در بخش بهداشتی با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی دارد.

وی ادامه داد: حدود 13 درصد اقتصاد کشور در برنامه سوم به حوزه دام و طیور اختصاص دارد. با توجه به حرکت کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی، توجه به این حوزه اهمیت بیشتری یافته است. در حال حاضر میزان ارزش افزوده فرآورده‌های دامی حدود 48 درصد است و 40 درصد از میزان اشتغال آفرینی در حوزه غذا نیز از طریق فعالیت‌های دامپزشکی است. همچنین 70 درصد هزینه‌های سبد غذای مردم نیز از همین بخش تهیه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 70 درصد از خدمات دامپزشکی در حوزه توسعه روستایی است. با توجه به کمبود منابع و مشکلات پیش‌رو و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان مهم‌ترین الگو، دامپزشکی نیز در حوزه تولیدات دامی در این مسیر حرکت می‌کند. ما باید با توجه به محدودیت‌های منابع به بهره‌وری بیندیشیم.

روحانی‌نژاد اظهار کرد: برای این منظور خدماتی نظیر واکسیناسیون دام، پایش بیماری‌های استراتژیک، قرنطینه و... انجام می‌شود. در استان قریب به 30 میلیون نوبت سر دام در سال واکسینه ‌شده و تست و خون‌گیری انجام می‌شود. در حال حاضر حدود 7 میلیون راس دام سبک و 350 هزار راس دام در استان موجود است. با این حال دامداری‌های ما در حوزه پرورش دام سبک کاملا سنتی عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در پرواربندی گوسفند 1025 پروانه صادر شده و 1800 واحد دامپروری سنگین نیز در اختیار داریم، عنوان کرد: تنها 50 درصد از دام سنگین ما به صورت صنعتی تولید می‌شود. نبود سیستم پرورش دام صنعتی اطلاع‌رسانی و ارایه خدمات به دامپروران را با مشکل مواجه می‌کند. مدیریت مباحث امنیتی زیستی پرورش دام سنتی نیز بسیار مشکل است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جابه جایی دام عشایر نیز یکی از محدودیت‌ها برای ارایه خدمات پزشکی است چون این گله‌ها هم می‌توانند مناطقی را آلوده و یا از مناطق آلوده گذر کنند.

روحانی‌نژاد با اشاره به کاهش میزان بیماری‌های دامی در استان گفت: امسال در سطح کشور 2500 انسان کمتر به بیماری‌های دامی ابتلا یافته‌اند. همچنین کمترین میزان ابتلا به بیماری‌های طیور در استان خراسان رضوی وجود داشته و بیماری‌هایی نظیر آنفولانزای مرغی هیچگاه در این استان خود را نشان نداده است.

وی عنوان کرد: ضریب تبدیل در دام به طور معمول 1.7 و در برخی مناطق 1.4 است. میزان تلفات دامی ما در استان از 11.8 درصد در سال 92 به 9.8 درصد در سال جاری کاهش یافته است؛ این رقم به طور استاندارد بین 7 تا 8 درصد است. با این حال 50 درصد از گله‌های استان بین 4.5 تا 5 درصد تلفات داشته و خراسان رضوی توانسته تولیدکننده دوم در حوزه طیور در کشور باشد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 718 راس دام در استان به تب برفکی دچار شده‌اند که این رقم محدود به 2 ماه ابتدایی سال بود. پس از آن با تهیه واکسن 4 میلیون راس گوسفند و بز در استان واکسیناسیون شده و تلفات این بیماری کنترل شد. باید توجه داشت تب برفکی در سایر کشورها ریشه کن شده و دام سوزانده می‌شود اما در کشور ما این مساله تنها کنترل می‌شود چون ما نمی‌توانیم به جهت نیاز به تامین دام، این اقدامات را انجام دهیم. باید با کمک اقداماتی نظیر واکسیناسیون یا قرنطینه این بیماری‌ها کنترل شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: دامپزشکی در استان ما یک فعالیت پرخطر است چون در مرزهای ما کشورهایی در این حوزه فعالیت دارند که هیچگونه کنترل و برنامه‌ای در حوزه دام ندارند.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان ما در سال گذشته به عنوان یکی از دستگاه‌های برتر کشور و در سال جاری نیز در جشنواره شهید رجایی به عنوان یکی از 3 دستگاه برتر در حوزه شاخص‌های اختصاصی و فنی در سطح استان برگزیده شد.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر 181 عامل بیماری‌زا در استان پایش و رصد می‌شود تصریح کرد: 111 مورد از این عوامل مربوط به دام، 34 مورد مربوط به طیور، 23 مورد مربوط به آبزیان و 13 مورد مربوط به زنبور است. مهم‌ترین اقدامات ما در حوزه بهداشت عمومی کنترل خوراک دام، پایش دام و بیماری‌های قابل انتقال به انسان تا کشتارگاه و ارایه شناسنامه بهداشتی بوده است.

وی با اشاره به میزان کشتار دام در کشتارگاه‌های استان بیان کرد: سالانه یک میلیون و 700 هزار راس دام در کشتارگاه کشتار می‌شود و 90 هزار راس آن دام سنگین است. همچنین در کشتارگاه‌های دام استان 77 میلیون قطعه طیور کشتار می‌شود که حاصل 91 میلیون جوجه‌ریزی در سال است.

مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: طی بازرسی‌های ما در سال گذشته 129 تن گوشت آلوده گوسفند و 672 تن گوشت طیور آلوده در کشتارگاه‌ها ضبط شده است. در 6 ماهه نخست امسال تعداد کشتار طیور و گوشت استحصالی آن 37 هزار تن بوده و تعداد لاشه‌های معدوم شده از این میزان 290 تن بوده است. همچنین در همین مدت 81 تن گوشت قرمز ضبط شده است.

ضبط 22 هزار تن محصول گوشت آلوده در مراکز عرضه در سال گذشته

روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: طی یک سال 198 هزار بازدید از مراکز عرضه در استان انجام شده که 22 هزار تن ضبط محصول آلوده گزارش شده است. از این میزان نزدیک 6000 تن غیرقابل مصرف بوده و 90 مورد پلمپ مرکز داشته‌ایم. همچنین 100 هزار مورد آزمایش در آزمایشگاه‌های ما در سال گذشته انجام شده که 10 هزار مورد آن مربوط به سایر استان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین غذای سالم و فرآوری آن فعالیت زیادی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: ما در حوزه نظارت در ماه محرم تلاش ویژه‌ای خواهیم داشت. خوشبختانه برای تامین غذای نذری سالم در عید قربان با اقدامات ترویجی که انجام شد، فرهنگسازی در جهت کشتار دام در کشتارگاه‌ها صورت گرفت.

روحانی‌نژاد با اشاره به اهمیت مساله واکسیناسیون دام گفت: 70 درصد از واکیسناسیون به موارد غیراستراتژیک و 20 درصد آن به بیماری‌های استارتژیک اختصاص دارد. در حال حاضر 70 درصد از فرایند واکسیناسیون به بخش خصوصی واگذار شده است. به عنوان نمونه تنها در سال گذشته از 70 هزار راس گاو خون‌گیری برای تب مالت انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به میزان صادرات دام از استان خاطرنشان کرد: میزان صادرات دام از استان در سال گذشته 170 هزار راس و امسال تاکنون نیز 50 هزار راس دام به حوزه کشورهای خلیج فارس صادر شده است. به طور کلی 25 درصد از صادرات کشور در حوزه دام و فرآورده‌های دامی است. برای این منظور سختگیری‌های زیادی انجام می‌شود و کدی با عنوان IR وجود دارد که در صورت احراز آن، تولیدکننده امکان صدور دام دارد.

وی تاکید کرد: ما باید به سمت صادرات دام صنعتی گام برداریم چرا که صدور دام سنتی باعث از بین رفتن مراتع و منابع ما می‌شود. ما قطعا در زمستان بیماری تب برفکی در بخش دام سنگین خواهیم داشت و به همین منظور باید دامداران برای واکسیناسیون به ما مراجعه کنند. پیشنهاد دادیم برای تهیه واکسن دام سنگین روستایی استانداری 800 میلیون تومان اعتبار به ما بدهد.

 
 
نظر شما
ادامه