کد خبر: ۳۱۹۴۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: چنانچه ما در تنگناهای امکانات و اعتبارات باشیم شاید نتوانیم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم بنابراین خواهش ما این است که تخصیص اعتبارات و امکانات به موقع انجام شود تا وظایف خطیر دامپزشکی نیز به تعویق نیفتد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» پیش از ظهر روز چهارشنبه 14 مهرماه در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی که در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: اکنون بحث سلامت محیط زیست، حیوانات و انسان ها از یکدیگر تفکیک ناپذیر است و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند در کاری واحد هستند و این مساله روز به روز در سطح جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

وی افزد: در استان کرمان نیز شاهد هماهنگی در زمینه های مختلف و همچنین همدلی و همراهی هستیم به گونه ای که ما در کنار دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و.. با هدفی واحد در جهت تامین سلامت مردم کار می کنیم و قطعا در ارتباط با سلامت انسان مسائلی که جنبه پیشگیرانه دارد بسیار اهمیت دارد و با هزینه های کمتری می توان اقدامات اساسی تری را انجام داد ضمن اینکه این فعالیت ها شروع شده و ادامه دارند.

رشیدی بیان کرد: همه مسائل مربوط به سلامت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح شده اند، سند امنیت غذایی استان کرمان نیز با حمایت استاندار تدوین شده است و این یکی از سندهایی بود که به کتابخانه ها و بایگانی ها سپرده نشد بلکه به سرعت عملی و پیاده سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی شناسنامه دار کردن گوشت مرغ با کد رهگیری است به گونه ای که بر روی بسته بندی شناسنامه این محصول قابل دسترسی است، در کنار آن اقداماتی مانند ارتقا کیفیت گوشت مرغ از لحاظ بهداشتی است، ضمن اینکه استان کرمان تنها استانی است که پایش باقی مانده آنتی بیوتیک در مرغ را انجام می دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: کمیته های فنی در اداره کل دامپزشکی تشکیل و عملیات مختلفی در زمینه مبارزه با بیماری ها آغاز شده است، مساله مهم دیگر هجوم عوامل بیماری زا است که می تواند سلامت انسان را تهدید کند بنابراین باید امکانات تشخیصی سریع را داشته باشیم تا به موقع بیماری ها شناسایی شوند.

وی ادامه داد: همچنین مرحله بعدی واکنش سریع در برابر این بیماری ها است و اگر به موقع مهار شوند از توسعه بیماری ها جلوگیری می شود.

رشیدی یادآور شد: باید در زمینه دام هایی که تلف می شوند هم یک استراتژی وجود داشته باشد که معدوم شوند و در اینجا نیازمند اعتبار هستیم تا غرامتی به صاحبان دام ها پرداخت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: به علاوه مصون سازی جمعیت دامی علیه بیماری ها حائز اهمیت است و باید دفعات متعددی واکسن دریافت کنند تا سالم بمانند ضمن اینکه این واکسن نیز هزینه های زیادی دربر دارد.

وی افزود: زمانی دامپزشکی کار خود را به خوبی انجام می دهد واکنشی دربر ندارد، اما به محض اینکه نتواند در بحران ها به خوبی عمل کند توجه همه به آن معطوف می شود و چنانچه ما در تنگناهای امکانات و اعتبارات باشیم شاید نتوانیم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم، بنابراین خواهش ما این است که تخصیص اعتبارات و امکانات به موقع انجام شود تا وظایف خطیر دامپزشکی نیز به تعویق نیفتد.

رشیدی گفت: در زمینه بحث امنیت غذایی نیز اقدام دیگر ایجاد تحول اساسی در استان و اصلاح کشتارگاه کرمان بود که متاسفانه وضعیت مناسبی نداشت و با واگذار شدن مدیریت کشتارگاه به بخش خصوصی، نواقص برطرف و به کشتارگاه مجهز و استانداردی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی ما باید تکمیل شود، ناوگان حمل و نقل نیاز به بهبود دارد و همچنین باید امکانات آزمایشگاهی تکمیل و به روزتر شود تا وظایف اساسی ما که حفظ و حراست از سرمایه دامی است به نحو احسن انجام شود.

یادآوری می شود: در پایان این مراسم از کارکنان و برترین های شبکه های دامپزشکی استان کرمان، خانواده شهدای دامپزشکی و خانواده مرحوم دکتر تاجیک تجلیل به عمل آمد.
 
 
نظر شما
ادامه