کد خبر: ۳۲۳۹

حکیم مهر -  سازمان شیلات به دنبال جذب سرمایه گذاریست تا در فضایی به وسعت 20 هکتار در سه فاز عمده مجتمع تجاری، شهرک شیلاتی و سردخانه در محل فرودگاه امام خمینی بازار ویژه تجارت آبزیان را راه اندازی کند.

رییس سازمان شیلات کشور با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه تن ماهیان کشور ما از ظرفیت خوبی برخوردار است. به گونه ای که با حضور فعالتر در کمیسیون تن ماهیان جهان خواهیم توانست تولید بیشتری داشته باشیم.

سیدامین الله تقوی مطلق افزود: بیش از 50 درصد ظرفیت تن ماهیان که 76 هزار تن است، از آبهای دور تامین می شود و این مقدار توسط 700 لنج صیادی و 9 شناور بزرگ صید می شود.

وی تصریح کرد: تولید ماهیان پرورشی را در دو استان چهارمحال و بختیاری و لرستان در دستور کار داریم.

تقوی مطلق ادامه داد: با سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامه ای به امضا رسیده است که با توجه به تغییرات آب و هوایی و طوفانهای حادث شده، شرایطی برای بهره وری بیشتر صیادان لحاظ شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 15 بندر ماهیگیری به بخش خصوصی واگذار شده است و کلیه عملیات مربوط به نگهداری، حفظ و... توسط تعاونیهای صیادی انجام می شود.

پرورش دو بار در سال میگو سودآور است

رییس سازمان شیلات کشور به پرورش میگو در کشور اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد بیماری لکه سفید در سایتهای پرورش خساراتی وارد کرد. اما با ورود گونه وانامی به عرصه در سال جاری بیش از دو هزار و 500 هکتار در چهار استان جنوبی کشور به پرورش میگو پرداختند.

تقوی مطلق خاطرنشان کرد: در دو سایت پرورش میگوی کشور، دو بار در سال میگو تولید شد که این امر موفقیت بزرگی محسوب می شود و می تواند سرفصلهای جدیدی را در پرورش میگو باز کند.

وی از وجود مولدهای مورد نیاز در کشور خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری نیازی به واردات مولد نداشتیم.

تقوی مطلق همچنین افزود: سایت چوئیبده آبادان که دچار بیماری لکه سفید بود، تحت کنترل درآمد و توانستیم در کنار بیماری پرورش میگو انجام دهیم.

وی درباره میزان تولید میگو نیز گفت: در سطحی معادل دو هزار و 100 هکتار میگو پرورش داده می شد که این سطح به دو هزار و 600 هکتار افزایش یافته است و بدین ترتیب میزان تولید نیز از پنج هزار و 100 به شش هزار تن خواهد رسید.

رییس سازمان شیلات کشور از تولید مولد از بچه ماهی پرورشی فیل ماهی برای نخستین بار خبر داد و خاطرنشان کرد: برای تولید گله ماهیان خاویاری آماده هستیم که از سرمایه گذاران استقبال کنیم.

تقوی مطلق همچنین از افزایش 70 درصدی کیلکا خبر داد و تصریح کرد: در برنامه داریم که میزان مصرف انسانی کیلکا ماهیان را از 10 درصد فعلی به مقدار قابل توجهی با صنایع فرآوری افزایش دهیم.

وی در ادامه ادامه داد: میزان تولید آبزیان در سال جاری به 700 هزار تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

تشکیل صندوق ملی اتحادیه های میگو

تقوی مطلق از تشکیل صندوق ملی با حمایت اتحادیه ها و تشکلهای میگو در کشور خبر داد و تاکید کرد: از طریق این صندوق خواهیم توانست تسهیلات مناسب را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی یادآور شد: این سازمان در برنامه دارد که اتحادیه میگو و سایر تشکلهای مربوط به این صنف را تجمیع کند. بنابراین بخشی از این صندوق به فعالیت پیرامون این مساله خواهد پرداخت.

رییس سازمان شیلات کشور اظهار داشت: مشارکت دولت و بخش خصوصی با تشکیل این صندوق افزایش پیدا خواهد کرد.

تقوی مطلق از اتمام مطالعه 25 پروژه مربوط به بنادر صیادی خبر داد و گفت: در قالب چهار طرح، احیا و بازسازی مجتمعهای صیادی به انجام رسیده که 13 پروژه وارد فاز اجرایی شده و 12 پروژه مطالعاتش هنوز ادامه دارد و هشت پروژه دیگر نیز در مرحله مطالعاتیست.

وی میزان اعتبار این پروژه ها را 238 میلیارد ریال برشمرد.

تقوی مطلق همچنین از تصویب طرح جامع صید و صیادی دریای خزر در هیات دولت خبر داد و افزود: اگر این طرح به موقع تعیین اعتبار شود، می توانیم بهره برداری پایداری از منابع دریایی را داشته باشیم.

وی درباره هدفمندی یارانه ها نیز خاطرنشان کرد: با هدفمندی یارانه ها و افزایش حاملهای انرژی در برنامه داریم که هزینه های مربوط به سوخت شناورها و ادوات دریایی را مدیریت کنیم و با صرفه جویی از افزایش هزینه ها جلوگیری کنیم.

رییس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: شناورهای صیادی کشور نیز به سیستم پایش مجهز شدند.

تقوی مطلق ادامه داد: با تفاهم بانک، کمکهای یارانه ای از 8/3 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش یافته است و اعتبارات سرمایه در گردش نیز که 80 میلیارد تومان است به 50 میلیارد تومان ارتقا پیدا می کند.

افتتاح 43 پروژه شیلاتی در ایام هفته دولت

وی از افتتاح 43 پروژه در هفته دولت خبر داد و تاکید کرد: این تعداد پروژه در استانهای کشور افتتاح خواهد شد و اعتباری معادل 37 هزار و 254 میلیون ریال برای آن صرف شده و موجب اشتغالزایی هزار و 535 نفر خواهد شد.

تقوی مطلق یادآور شد: در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات افزایش داشت. به گونه ای که از هشت هزار و 263 تن میزان صادرات در سال 87 به 9 هزار و 197 تن رسیده است که ارزش صادرات از 23 میلیون دلار به 32 میلیون دلار افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: این میزان صادرات از لحاظ وزنی 3/11 درصد و از لحاظ ارزشی 7/43 درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: در زمینه واردات نیز محدودیتی وجود ندارد و تنها چیزی که می تواند از آن جلوگیری کند، تعرفه های بالاست. اما این مقوله مشکل خاصی به وجود نیاورده است.

پرورش خرچنگ در کشور نداریم

تقوی مطلق در پاسخ به سوالی مبنی بر سرو خرچنگ در برخی از رستورانها افزود: پرورش خرچنگ در کشور وجود ندارد و آنچه دیده می شود، احتمالا نوعی شاه میگوی آب شیرین است که میزان دو هزار و 220 تن به صورت متوسط تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: این نوع شاه میگو از خانواده خرچنگ نیست و هیچ مشکل شرعی ندارد.

تقوی مطلق در ادامه همچنین درباره پرورش ماهیان خاویاری در استانهای غیر ساحلی تصریح کرد: استانهایی همچون قم که دارای پتانسیلهای خوبی هستند، پرورش این نوع آبزیان ترویج شده است.

وی ادامه داد: امکان تولید محصولات کشاورزی و آبزیان در مکانهایی که چاه آب وجود دارد، امکان پذیر است که این سازمان ترویج آبزی پروری در کنار کار زراعت را در دستور کار دارد
این در حالی است که آیت الله هادوی از اساتید خارج فقه حوزه علمیه در پاسخ به سؤالی درباره مصرف لابستر مرقوم نموده است : شاه میگو (لابستر) نوعی از میگو نیست، بلکه نوعی از خرچنگ است و حرام می باشد.

آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سؤالی مشابه حکم حلال یا حرام بودن مصرف لابستر را تابع نظر متخصصین دانسته و تأکید کرده‎اند : اگر در عرف به آن خرچنگ گویند مصرف آن حرام و اگر به آن میگو گویند حلال است.

 

نظر شما
ادامه