کد خبر: ۳۲۵۶۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
به دلیل در دسترس نبودن دامپزشک:
تمامی پزشکان عمومی و متخصص بیمارستان در محل حاضر شده و پس از تهیه عکس از محل شکستگی، آهوی مصدوم بلافاصله به اتاق عمل منتقل شده و توسط تیم پزشکی مورد جراحی قرار گرفت ...
 

حکیم مهر - یک راس آهوی تصادفی بعد از اینکه توسط یکی از دوستداران محیط زیست به بیمارستان شهدای صنعت نفت جزیره خارک منتقل شده بود، به دلیل در دسترس نبودن دامپزشک، توسط یک تیم از متخصصان و پزشکان عمومی این بیمارستان   مورد جراحی و مداوا قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در ساعت 22 شب با تماس تلفنی یکی از پرسنل بیمارستان مبنی بر انتقال یک راس آهوی تصادفی در بیمارستان شهدای صنعت نفت خارک، بلافاصله پرسنل این اداره در بیمارستان حاضر شده و اقدام به بررسی موضوع نمودند.

در این فاصله تمامی پزشکان عمومی و متخصص بیمارستان در محل حاضر شده و اقدام به تهیه عکس از محل شکستگی نموده و بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد و توسط تیم پزشکی مورد جراحی قرار گرفته و اقدام به پلاک گذاری در محل شکستگی نمودند.

این عمل جراحی که به مدت سه ساعت به طول انجامید تا ساعت 1 بامداد شنبه ادامه داشت و بعد از آن آهو به اداره محیط زیست منتقل شد که در حال حاضر نیز از شرایط مساعدی برخوردار می باشد .

«حسین دلشب» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: به دلیل افزایش جمعیتی که در زیستگاه جزیره خارک به صورت سالانه صورت می گیرد و همچنین کمبود زیستگاه به دلیل افزایش جمعیت انسانی و توسعه شرکت های نفتی، آهوان با کمبود فضا مواجه شده و به ناچار وارد جاده و خیابان شده و با وسائط نقلیه تصادف می کنند که اغلب منجر به مرگ می شود. از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 56 راس آهو بر اثرتصادف یا گیرافتادن درفنس تلف شده اند .

لزوم اجرای طرح تعدیل جمعیت آهوان با توجه به رشد جمعیت سالانه به نظر می رسد که می تواند تا حدودی با توجه به تجارب قبلی درصد تلفات را پایین بیاورد .

 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
2
سپاس از کادر درمان بابت نجات این بی زبان. همکاران پزشکمان نیت خیر داشتند با کمی ماجراجویی. اگر در یک روستا پزشکی نبود دامپزشک اجازه درمان انسان را دارد؟ اگر این کار شد در مقابل این سوال که چرا به نزدیک ترین شهر انتقال داده نشد تا توسط مسوول آن درمان شود، پاسخ چیست؟!
پاسخ ها
متخصص جراحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
لطفا موارد زیر از مسئولین ذیربط و دست اندرکاران این جراحی سوال شود:
1-آیا امکان انتقال این حیوان به وسیله هواپیما به تهران یا شیراز وجود نداشت تا خدمات تخصصی دامپزشکی به شکل صحیح توسط متخصصین امر بر روی حیوان انجام بگیرد؟
2- پزشکان و تیم جراحی آیا از نحوه برخورد و شرایط احیای حیوانات در هنگام بروز شرایط اورژانسی (مثلا ایست قلبی - تنفسی) اطلاع دارند؟ آیا دوز داروهای مختلف را در این گونه ی خاص میدانند؟
3- آیا جراح محترم از آناتومی اعصاب و عضلات اندام قدامی حیوانات اطلاعی دارد؟ و تا چه میزان از تفاوت های آناتومیک حیوانات گونه های مختلف با یکدیگر و با انسان مطلع می باشد؟
پ.ن: ما قبلا فکر میکردیم فقط بعضی از همکاران دامپزشک هستن که اصول آسپسی را به طرز دقیق رعایت نمیکنن. اما با این عکسها ظاهرا اینطور به نظر میرسه که برخی پزشکان هم مقید به رعایت این اصول نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
جراحی تو یه محیط شیک توسط پزشکان مجرب انجام گرفته حالا همکاران چی میگویند نمی دانم. اگر این آهو توسط همکاران جراحی می شد
1- حیوان به جای تخت روی زمین خوابونده بودند
2- دامپزشکان فوقش یک روپوش سفید پوشیده بودند.
3- از رادیولوژی و اینا خبری نبود.
4- بیهوشی با تزریق بود و اصلا اسنشاقی و ماسک جایگاهی نداشت.
5- نتیجه جراحی هم الله اعلم!!!
متخصص جراحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
خطاب به دوست گرامی با نام ناشناس:
1-محیط شیک؟!! دوست عزیز! آنچه باعث سلامت و بهبودی یک موجود زنده می شود شیک بودن محیط نیست. بلکه انجام کار بر اساس اصول علمی و به شکل صحیح است. به علاوه اینکه در همین تهران، چندین بیمارستان دامپزشکی با فضایی بسیار شیک تر و زیباتر از عکس های بالا وجود دارد.
2- پزشک مجرب؟؟! مجرب در چه چیزی؟؟؟ مجرب در درمان حیوانات؟! مجرب در ارتوپدی دام کوچک و بزرگ؟ مجرب در معاینه نورولوژیک و ارتوپدی؟ مجرب در تجویز داروی ضد درد بعد از جراحی؟ مجرب در مدیریت حیوان در شرایط پس از جراحی؟ تعریف شما از مجرب دقیقا چیست؟
این چگونه تجربه ایست که یک پزشک در خارک دارای آن است اما متخصصین جراحی دامپزشکی و حتی همکاران دامپزشک عمومی فاقد آن هستند؟
3- همانطور که در کامنت قبلی بنده ملاحظه می فرمایید بنده پیشنهاد انتقال به تهران یا شیراز را داده بودم.
لازم است بدانید در همین تهران حداقل 5-6 بیمارستان مجهز به تخت جراحی!، رادیولوژی و دستگاه بیهوشی استنشاقی هستند.(البته بدیهی است که حتی در کلینیک های دامپزشکی هم برخی از این تجهیزات موجود است اما شما ظاهرا با شرایط جراحی دامپزشکی چنان نامانوس هستید که تصویر میکنید حین جراحی حیوان روی زمین قرار میگیرد.)
ضمنا یک متخصص جراحی در هنگام عمل جراحی از لوله داخل نایی (و نه ماسک) استفاده می کند. اما احتمالا دوستان خارکی به علت عدم مهارت در کارگذاری لوله داخل نایی برای نشخوارکنندگان موفق به این کار نشده اند.
4- الله اعلم به کل شیء و امور! اما اگر شما هم کمی تعقل و تفکر کنید در میابید که چنانچه کاری به متخصصین آن کار که هم علم و هم تجربه آن کار را دارند سپرده شود قطعا احتمال نتیجه گرفتن بیشتر خواهد بود.
5- با توجه به بیانات جنابعالی که نشاندهنده میزان آگاهی شما از شرایط جراحی دامپزشکی کشور است، بنده نسبت به دامپزشک بودن شما قویا شک دارم و گمان میکنم علت اینکه چند بار از لفظ "همکاران" استفاده کردید همین القای دامپزشک بودن شما است. خوشحال می شوم حداقل زمینه کاری که در آن مشغول هستید را ذکر بفرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
1
دقیقا با این نظر موافقم آیا در یک روستا که پزشک نباشه ما درمان کنیم و یک کار انسان دوستانه انجام دهیم چه میکنند با ما?من دانشجوی ترم آخر دکترای دامپزشکيم بابت کاری که انجام ندادم و فقط سو تفاهم بود یکسال برام مشکل درست کردن....دوستان اعتراض جایز نیست چون در ایران پزشک حکومت میکنه و قدرت داره و حتی برنامه طنز صدا و سیما که باب ميلشون نباشه عده ای متوقف میکنن بقیه ملتم که هیچ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
واقعا پزشکان قشر دلسوز و حیات بخشن ولی این قدرتی که اجازه هر کاری رو بهشون میده باعث شده که جو اداری سلامت دهنده ناسالم باشه
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
3
واقعا متاسفم برای پزشکانی که هنوز نمیدانند جراحی های ارتوپدی توسط متخصصین دامپزشک انجام میشود نه دامپزشک عمومی و متاسفم برای پزشکانی که حتی اصول اولیه ی جراحی را نمیدانند و بدون shave موضع و رعایت اصول شان گذاری کرده اند... و بدون داشتن هیچ تخصصی در زمینه ی جراحی دامپزشکی دست به جراحی آهوی بیچاره زده اند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
5
3
من خودم هم دامپزشک هستم ولی هیچ ایرادی نمیبینم. چون نیتشون مهمه و نجات دادن جان یک حیوان. تازه از کجا معلوم اگر دامپزشک رفته بود بر بالینش درست کارش رو انجام میداد و حیوون بیچاره تلف نمی شد ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
میشه بفرمایید در چه زمینه ای از دامپزشکی و در کدام شهر مشغول به فعالیت هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
دوست عزیز این نگاه بی مهری به دامپزشکی است، در بیمارستان میلیاردی با ده ها پرسنل از رادیولوژیست و پرستار و نظافت چی... اونم شرکت نفت که براش پولش مهم نیست را مقایسه کنید با کلینیک های مرسوم دامپزشکی که با کمترین امکانات به بهترین شکل هروز تعدادی عمل در همین سطح را انجام میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
3
3
دوستان لطفا جو گیر نشوید. بسیاری از متخصصان دامپزشک در رشته های بالینی را می شناسم که نمیدانند با یک کیس حیوان چگونه برخورد کنند. حالا چه برسه بیان روی انسان کار بالینی انجام بدهند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
2
2
اتفاق خیلی عجیبی نیفتاده. یک عده دوستدار حیوان با یک مقدار ماجراجویی اقدام به جراحی کردند. صرف نظر از نتیجه، که میتونیم امیدوار باشیم در ادامه ذکر بشه، حتما تیم درمانی با دامپزشکان هم در تماس بودند. به دست آوردن دوز داروها و نحوه ی جراحی و... خیلی کار عجیب و دور از ذهنی نیست. به نظر من طبق معمول همیشه خبر رسانی به صورت صحیح انجام نشده. یعنی به عبارت بهتر نگارنده این ذوق رو داشته که یک گروه پزشکی این کار رو انجام دادن...
در نهایت امیدوارم این کارها به دست متخصص اون سپرده بشه
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
3
0
آقا یا خانم متخصص جراحی، بهتون بر نخوره که یه تیم پزشکی تونسته یه آهو رو با موفقیت جراحی کنه. :))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
خدا کنه این مورد باعث نشود که پزشکان پر امور دامپزشکی و جراحیها نیز حق دخالت پیدا کنند بالاخره دستمزدهای نجومی باید توجیه شود
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
2
چرا از این موضوع برای شناساند ن جایگاه دامپزشکان استفاده نمیشود ایا جراحی اهو توسط پزشکان نشان دهنده بی توجهی به حقوق حیوانات نیست چرا که در صورت زنده نماندن اهو نیازی به پاسخگویی پزشکان جراح محترم وجود ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
2
در جواب اون عزیزی که متن زیر رو رد کامنت اول ریپلای کردن :
جراحی تو یه محیط شیک توسط پزشکان مجرب انجام گرفته حالا همکاران چی میگویند نمی دانم. اگر این آهو توسط همکاران جراحی می شد
1- حیوان به جای تخت روی زمین خوابونده بودند
2- دامپزشکان فوقش یک روپوش سفید پوشیده بودند.
3- از رادیولوژی و اینا خبری نبود.
4- بیهوشی با تزریق بود و اصلا اسنشاقی و ماسک جایگاهی نداشت.
5- نتیجه جراحی هم الله اعلم!!!

باید بگم یا شما دامپزشک نیستین یا از وضعیت جراحی خبر ندارین !پیشنهاد میکنم با کمی جستجو در فضای مجازی توانایی ها و امکانات جراحی در ایران ر بررسی کنید .شاید از این بد بینی یا کم اطلاعی رهایی پیدا کنید
دامپزشك
|
United States of America
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
خواندن مقاله زير درمورد كمك دامپزشكان در اورژانس هاي انساني خالي از لطف نيست .
http://news.vin.com/vinnews.aspx?articleId=27398
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
این موضوع بیانگر این است که پزشکی و دامپزشکی تفاوت چندانی از نظر علم ندارند . چون واحد هایی که دامپزشک میگذراند بسیار بیشتر از پزشک است مثل انگل شناسی و ... . اگر نمی پذیرید مظالعه کنید تا به یقین برسید . لطفا نظام پزشکی جوا بده چرا اجازه حق مطب به دامپزشکانی که در فیلد انسانی ادامه تحصیل میدهند و متخصص فیلد خاصی در رشته انسانی میشوند داده نمیشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
2
0
دامپزشکان عزیز لطفا حسودی نکنید! خداییش عکسها نشان از جراحی خوبی هستن. مگه در فیلد واقعا چقدر برای دام شرایط آسپسی در جراحی رعایت میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
کارگر گاوداری هم میدونه یه نشخوارکننده رو نباید بیهوشی عمومی داد اون هم به این شکل ولی دوستان دکتر! دامپزشکی که در بالا کامنت میذارن این موضوع رو نمیدونن.

شما اگر اندک علمی داشتید همین پوزیشن حیوان رو طی عمل جراحی میدیدید کافی بود برای این که ببینید چه گندی زدند این عزیزان پزشک!
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
1
0
سلام.تشکر ویزه از کلیه کارکنان بیمارستان .دوستان وضعیت اورژانسی بوده و نجات جان حیوان در اولویت است .حقیقت تلخ است ولی دوستان چرا اینقدر گنده گویی می کنید ,با کدام امکانات شما می خواستید جراحی کنید آن هم در آن منطقه .فقط در دانشکده ها شاید این جراحی بصورت علمی و درست انجام بگیرد.درست است که پوزیشن دام در زمان جراحی خوب نیست و ممکن است بی هوشی عمومی موجب پنومونی استنشاقی و بعضی موارد باعث مرگ دام شود ولی اگر حیوان زنده است و سالم باید تبریک گفت نه انتقاد کرد .در ضمن دوستان اهو ها همیشه طرفدار زیاد داران حسود نباشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
در جواب این استاد بزرگواری که کامنت قبلی رو فرمودن باید عرض کرد که با احترام به تمام کارگران محترم دامداری ها که قشر زحمت کشی هستن، علم شما در حد همون کارگر دامداری هم نیست و اینطور مطمئن نظر میدین!! در برخی از جراحی های عمومی نشخوارکنندگان از جمله ارتوپدی قطعا نیاز به بیهوشی عمومی هست!!!! پوزیشن حیوان رو هم میشه لطفا مفصل تر بیان کنید که چه ایرادی داره که ما هم یاد بگیریم بزرگوار؟؟؟
من قبلتر هم نظرم رو عرض کردم که با نفس قضیه مخالفم اما در بعضی شرایط ممکنه نیاز باشه که همکاری هایی انجام بشه.
در یک روستای خیلی دور افتاده ی مرزی برای درمان چند اسب و قاطر رفته بودم. پیرزن و پیرمردی بودن که علائم درگیری شدید تنفسی داشتن. هزینه ی مراجعه به شهر و پزشک و... رو هم نداشتن. از داروهای فارماکوپه ی پزشکی که همیشه همراه دارم چند تایی رو دادم بهشون، با مشورت یک پزشک، و الحمدالله خوب شدن. حالا بعید میدونم سر همون قضیه جنگ شده بوده باشه. یا موارد مشابه...
در قسر دامپزشکان خصوصا جوان تر کسی رو ندارین که با سواد بوده و دوست و آشنایی تفسیر آزمایش یا مشورت دارویی باهاش کرده باشن؟ یا مثلا دامپزشکی که در یک روستا چندتا بخیه روی دست و پای کسی زده باشه؟
چند سال قبل در بخش اورژانس بیمارستان امداد مشهد چند نفد دانشجوی سال آخر دامپزشکی دانشگاه فردوسی کمک میکردن به پزشک ها. آیا این ها هم فاجعه ملی هست؟؟
سخت نگیرید زیاد. ما دامپزشکان مشکلات بزرگتری داریم. سازمانی داریم که به اندازه ی کافی پشتمون نیست و نظامی داریم که بیشتر نشسته تا موارد مشابه این مورد پیش بیاد و نامه بزنه به این طرف و اون طرف....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
از کی تا به حال ارتوپدی جز جراحی های عمومی شده؟ یا از کی تا حالا جراحی حیات وحش جز جراحی های عمومی شده؟
در ضمن پروتوکل بیهوشی عمومی نشخوارکنندگان حیات وحش با داروهای بیس اتورفین است که در فارماکوپه انسانی موجود نیست دوستان عزیز با چه دارویی پروتکل safe اجرا کرده اند؟ پوزیشن حیوان، شیوه اکسیژن تراپی و نداشتن اندوتراکئال تیوب هم که کاملا پر واضح است که اگر حیوان برگشته باشد هم به طور قطع دچار پنومونی استنشاقی شده است.
مفصل تر را میتوانید از کتاب Zoo Animal and Wildlife Immobilization and Anesthesia یا حتی کتاب های بهوشی دامپزشکی مطالعه بفرمایید.
فکر نمیکنم سایت خبری محل یاددهی مطالب پایه به دوستان باشد.
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
واقعا شما دامپزشکان چقدر متوقعيد از سازمان کوچکي در دل وزارتخانه اي بزرگ،عزيزان من دامپزشکي درايران همين است و همين قدر .گنجايش ليوان اندازه يک آفتابه آب نيست!!!!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
1
0
من به عنوان یک دامپزشک از تمام آن همکاران که تمام سعی خود را نمودند که آن آهو بهبود پیدا نماید سپاسگزارم
به نظر من هیچ فرق نمیکنه که پزشک باشی یا دامپزشک یا هر کس دیگر باید بتوان هر جانداری را از مرگ نجات داد چه انسان توسط یک دامپزشک و چه یک آهو توسط پزشک
من از صمیم قلب به این پزشکان تبریک میگویم و از زحمات آنان در جهت تجات آن آهو سپاسگزارم
رضا شيباني
|
Iraq
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
1
0
با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار
از نظر فني كه در حدي نيستم نظر بدم اما از اين كامنتها يه نكته رو به خوبي دريافتم و اون نكته اينه كه متاسفانه ما دامپزشكان نه تنها نمي تونيم با هم كار كنيم بلكه حتي نمي تونيم دوستانه با هم صحبت كنيم!
نظر شما
ادامه