کد خبر: ۳۲۶۳
حکیم مهر -  قمری پرنده‌ای بسیار زیبا و حلال گوشت است که در مسیر مهاجرت خود از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه به طول یک ماه در مناطق بوته زار، پردرخت و خوش آب و هوای کرمانشاه ماندگار می‌شود و متاسفانه در همین مدت کم جمعیت بسیار زیادی از این پرنده توسط شکارچیان صید شده و جان خود را از دست می‌دهند.
این پرنده که گونه‌های مختلفی را شامل می‌شود در طی یک ماه یاد شده در مناطق خوش آب و هوا و اصولاً پر درخت کرمانشاه سکنی می‌گزیند که در این فصل به دلیل خشک شدن گیاهان و بوته زارهای وحشی و کامل شدن دانه‌های آنها، منابع غذایی به وفور در اختیار این پرنده قرار می‌گیرد و آنان قادر هستند تمامی مواد مورد نیاز خود را از دانه‌های وحشی منطقه تامین کنند.
اما در این بین فعالیت شکارچیان محلی نیز به شدت افزایش می‌یابد. شکار بی رویه قمری در این فصل به حدی است که صدای شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای شکارچیان هر دقیقه به گوش بومیان محل رسیده که در هر شلیک امکان کشته شدن بین 2 تا 10 قمری هم وجود دارد.
شکارچیان با استتار خود در زیر درختان، قمریانی را که از ترس به درختان دیگر پناه می برند شکار کرده و در این میان سراسیمگی و احساس نا امنی شدیدی را در میان جمعیت قمری‌ها بوجود می‌آورند.
تفنگ‌های مورد استفاده شکارچیان ساچمه‌ای است، به گونه‌ای که در هر شلیک احتمال خروج بیش از 100 ساچمه از لوله تفنگ وجود دارد، ساچمه‌هایی که سربی بوده و پرداختن به مشکلات زیست محیطی ناشی از پخش شدن آنها در طبیعت در حوصله این گزارش نمی گنجد.
در این بین قمری‌های جوان و کم تجربه بیشتر از دیگران طعمه شکار می‌شوند. زیرا موسم جفت‌ گیری و تخمگذاری از نوروز تا نیمه‌های تابستان ادامه دارد و پس از آن در اواسط شهریور ماه قمری‌های جوان که به شدت آسیب پذیرتر از قمری‌های یک یا دو ساله هستند پرواز خود را آغاز کرده و به راحتی فریب شکارچیان را خورده و شکار می شوند.
شکارچیانی که از صبح قبل از طلوع تا زمان تاریک شدن هوا به شکار قمری مشغولند.
 
نظر شما
ادامه