کد خبر: ۳۲۹۵۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی:
«دکتر سید فرزاد طلاکش» افزود: وقتی سازمان پول کافی ندارد، نمی‌توان کاری را پیش برد. دولت هنوز برای سازمان دامپزشکی بودجه‌ای اختصاص نداده و سازمان دامپزشکی با جابجایی اعتبارات متفاوت توانسته در مهار شیوع بیماری آنفلوانزا تا حدودی موفق عمل کند ...
 

حکیم مهر - دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره این که شیوع بیماری آنفلوانزا در طیور هرسال مسئله نگران کننده ای است، بیان کرد: شیوع آنفلوانزا در هر کشوری از طریق پرندگان آبزی مهاجر صورت می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر اقتصاد، «دکتر سید فرزاد طلاکش» افزود: با توجه به این که کشور ما آمادگی پذیرش پرنده های مهاجر را دارد، هرسال شیوع بیماری آنفلوانزا می تواند تهدید جدی برای صنعت طیور باشد و این نگرانی در این فصول طبیعی است. البته عمده نگرانی ما پرواز این پرندگان مهاجر به نیمه شمالی کشور است .

هیچ مستندی برای اثبات ابتلای انسان به آنفلوانزای طیور از طریق خوردن مرغ و تخم مرغ مبتلا وجود ندارد

دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران با تاکید بر این که هنوز نگرانی در مصرف مرغ و تخم مرغ وجود ندارد، گفت: هیچ مدرک، مستند و مطالعه علمی وجود ندارد که ثابت کند مردم از خوردن مرغ و تخم مرغ مبتلا به آنفلوانزای طیور می شوند، اما به منظور رعایت مراقبت های  بهداشتی اعلام شده که حداقل دمای پخت مرغ 70 درجه باشد و تخم مرغ هم به صورت سفت و پخت کامل مصرف شود .

بیماری فقط در ناحیه ملارد تهران و ماهدشت البرز مشاهده شد

وی در خصوص تولیدات مرغ و تخم مرغ کشور در حال حاضر تصریح کرد: درگیری ما در بیماری آنفلوانزا از 21 آبان ماه شروع شد که آخرین مورد پیگیری هم در 10 آذر ماه بود. البته این مشکل فقط در ناحیه ملارد تهران و ماهدشت البرز مشاهده شده  و گستره بزرگتری نداشتیم. هیچ مشکلی در زمینه تولیدات مرغ و تخم مرغ نیست و در مرغ گوشتی هیچ گونه ابتلایی نداشتیم. مرغ ما کاملاً سالم و بدون محدودیت است .

بحران شدیدی در این رابطه وجود ندارد

طلاکش افزود: گرچه تعدادی از ارگان های ما در آن نواحی درگیر شده اند که ما نگرانی خود را از سرنوشت آنها اعلام می کنیم، اما هنوز بحران شدیدی در این رابطه وجود ندارد.

دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران در خصوص پرندگانی مانند اردک و غاز اظهار داشت: پرندگانی مانند اردک و غاز همیشه محل تهدید هستند به این علت که شمال کشور ما در معرض مهاجرت است و پرندگان در مسیر پروازی از ایران می گذرند.  یکی از مسیرهای این پرندگان از سمت شمال ایران است که به مرکز کشور متصل می شود. بنابراین همیشه در آن مناطق برای پرندگان وحشی که مورد شکار و تماس مستقیم با مردم هستند جای نگرانی است. حتی ممکن است بین این پرندگان تلفات داشته باشیم و جایی هم گزارش و مشخص نشود .

اطلاع رسانی عمومی باعث هراس مردم می شود و نگرانی را بین مرغداران بیشتر می کند

وی در پاسخ به این که آیا می شود اطلاع رسانی عمومی ترتیب داد، گفت: اطلاع رسانی عمومی انجام نداده ایم. این کار بی دلیل باعث هراس مردم می شود و نگرانی را بین مرغداران بیشتر می کند. اطلاع رسانی ها حتی به نقاط دور و شهرستان ها در واحدهای تخصصی مثل سازمان دامپزشکی، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت انجام شده تا به بخش های متولی این موضوع، اطلاعات کافی داده شود. ضمن اینکه مراقبت های لازم نیز باید انجام شود تا اگر تلفات مشکوکی بود، سریعاً گزارش و از شیوع آن جلوگیری شود .

اخبار منتشر شده درباره عدم معدوم سازی توسط سازمان دامپزشکی صحت ندارند

طلاکش در رابطه با اخبار عدم معدوم سازی توسط سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: اخباری که دراین باره گزارش می شوند، صحت ندارند. اگر این مطالب صحت داشتند باید شیوع آنفلوانزا خیلی سریعتر گسترش پیدا می کرد و درگیری ارگان ها نیز افزایش پیدا می کرد. این توقع که تلفات در مرغداری دارای 50 هزارمرغ به سرعت پیگیری و حل شود قابل قبول است، اما اگر رسیدگی به این امور بیش از 24 ساعت به طول انجامید، باید گفت که ارگان ها به کندی عمل می کنند. واقعیت امر این است که باید به امکانات کشور نگاه کرد. شاید نیروی واکنش سریع وارد عمل نشده، اما به گونه ای عمل نکردیم که این مسئله بخواهد نگران کننده و باعث گسترش سریع بیماری شود.

وقتی سازمان دامپزشکی پول کافی ندارد، نمی توان کاری را پیش برد

وی با ابراز نگرانی از نحوه عملکرد دولت در مدیریت این بحران گفت: شرایط باید از آنچه که اکنون است ایده آل تر باشد. در میزان موفقیت حل این بحران باید به بودجه سازمان دامپزشکی نیز توجه کرد. اگر این سازمان بودجه و امکانات کافی داشته باشد، قطعا نیروی واکنش سریع را فعال می کند. اما وقتی پول کافی ندارد، نمی توان کاری را پیش برد. دولت هنوز برای سازمان دامپزشکی بودجه ای اختصاص نداده و سازمان دامپزشکی با جابجایی اعتبارات متفاوت توانسته در مهار شیوع بیماری آنفلوانزا تا حدودی موفق عمل کند .

اگر این بودجه به سازمان دامپزشکی اختصاص پیدا نکند، دولت باید تاوان آن را بدهد

طلاکش با انتقاد از عدم تشکیل ستاد ملی آنفلوانزا، عدم فعالیت ستاد حوادث غیر مترقبه و راه نیفتادن صندوق اورژانس برای موضوع آنفلوانزای پرندگان ادامه داد: همین مسئله می تواند باعث کند پیش رفتن در حل این بحران شود و مرغدارها نیز زمانی که احساس کنند خسارتشان جبران نمی شود، ممکن است پنهان کاری کنند و بیماری گسترش پیدا کند. اگر این بودجه به سازمان دامپزشکی اختصاص پیدا نکند، دولت باید تاوان آن را بدهد. متاسفانه در این سال ها ثابت شده دولت تاوانی پس نمی دهد و این مرغدارها هستند که همیشه تاوان پس می دهند .

اگر ایران هم در جایگاه کشورهای واردکننده مرغ و تخم مرغ قرار می گرفت، همین کار را انجام می داد

وی با اشاره به توقف صادرات مرغ و تخم مرغ به برخی کشورها اظهار کرد: توقف واردات مرغ و تخم مرغ از جانب برخی از کشورها جنبه سلامت انسانی نداشته و تنها جنبه گسترش بیماری در صنعت طیور آن کشور مطرح است. البته ایران هم در جایگاه آن کشورها قرار می گرفت همین کار را انجام می داد و هیچگاه صنعت تولید کشور را با مسائل وارداتی درگیر نمی کرد .

عمده کشورهای همسایه درگیر آنفلوانزای پرندگان هستند، اما گزارش بین المللی نکرده اند

دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران گفت: عمده کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هندوستان، روسیه، اسرائیل، اوکراین و کشور ترکیه نیز درگیر این بیماری هستند؛ اما گزارش بین المللی نکرده اند و طبق گزارش ها مرغداری های آن ها نیز دچار مشکل شده است. ضمن اینکه در سایت مرکز بین المللی بیماری های دام، خبر از شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز وجود دارد و ایران تنها کشور درگیر این بحران نیست. البته این مسئله طبیعی است چرا که پرنده به همه جا مهاجرت داشته و بیماری را منتقل می کند .

توقف صادرات مرغ و تخم مرغ، برای مرغ مشکل بیشتری ایجاد می کند تا تخم مرغ

به گفته دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران در صورتی که شیوع این بیماری کنترل نشود، صادرات مرغ و تخم مرغ با توجه به عدم اختصاص بودجه به سازمان دامپزشکی از دو جنبه بررسی خواهد شد؛ صادرات مرغ و تخم مرغ کشور بیشتر از اینکه جنبه ارز آوری داشته باشد، جنبه تنظیم بازار دارد و از این بابت خیلی نگران نیستیم. البته در مورد مرغ احتمال ایجاد مشکل هست به این علت که مرغ همچنان به تولید خود ادامه داده و بیش از نیاز تولید می شود. همین مسئله باعث می شود تا قیمت مرغ پایین آمده و تولید کننده های ما بیش از پیش متضرر شوند. صادرات گوشت مرغ مسئله اساسی است و این مشکل باید جدی گرفته شود. اما در مورد تخم مرغ موضوع متفاوت است.

وی افزود: نکته مهم در توقف صادرات زحمات زیادی است که برای ایجاد بازار کشیده اند. در این روند ما بازارهایی را ایجاد کردیم و آن ها به ما اعتماد کردند تا تحت هر شرایطی تخم مرغ را دریافت کنند. البته این شرایط ویژه است و بیماری مانع از پیش رفتن این روند شده است .

اگر پس از 21 روز بیماری مشاهده نشود، گزارش بین المللی اعلام می کند که کشور پاک شده است

طلاکش در پاسخ به اینکه بحران بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور تا چه زمان ادامه دارد، بیان کرد: اگر پس از 21 روز بیماری از بین رفته و گزارش بین المللی اعلام کند که کشور از این بیماری پاک شده، مشکل حل شده است.

وی در خصوص راهکارهای کنترل شیوع آنفلوانزای پرندگان تصریح کرد: راهکارهایی برای کنترل این بیماری وجود دارد. به عنوان مثال مرغداران به محض مشاهده تلفات مشکوک گزارش بدهند و احتیاط های لازم جهت بهداشت و قرنطینه واحد خود را انجام دهند.

این مقام مسئول با بیان مشکل قاچاق داخلی و امکان شیوع مجدد بیماری خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و قرنطینه برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند قاچاق داخلی فعال شده اند اما کافی نیست. سازمان دامپزشکی به تنهایی قدرت بالایی برای جلوگیری از شیوع بیماری ندارد، مگر اینکه عوامل انتظامی و نظامی به کمک بیایند .

علت درخواست تشکیل ستاد ملی آنفلوانزا، تخصیص بودجه به سازمان دامپزشکی است

طلاکش در پاسخ به علت درخواست تشکیل ستاد ملی آنفلوانزا گفت: علت درخواست تشکیل این ستاد حضور افرادی از وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه بودجه است. شاید در این جلسه بودجه ای برای حل این مشکل به سازمان دامپزشکی اختصاص دهند .

عدم پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به نامه ارسالی

دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران با اشاره به پیگیری جهت تشکیل این ستاد بیان کرد: نهم آذرماه سال جاری در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی، درخواست کردیم تا جلسه ای تشکیل دهند، اما متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم. وزیر ما همچنان در سفر به سر می برد در حالی که مشکل جدی است.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
مهدی
|
United States of America
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
3
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور

اونوقت میگن چرا طرح نظام سبز سلامت اجرا نمیشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
جالبه پس بحث درگیری آنفوانزای آذز شرقی ، کرمانشاه و قم و ... را شما نمی دانید ! ؟ خیلی عجیبه آقای ترکاشوند اعلام میکنند و شما کتمان می کنید ؟
(یبماری فقط در ناحیه ملارد تهران و ماهدشت البرز مشاهده شد) کمی تعجب از دکتر طلاکش هستم زیرل ایشان باید از صنف تخمگذار دفاع نماید که متاسفانه اینچنین نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
بنظر میرسد ایشان از هیچکس به غیر از جایگاه خودش دفاع نمی کنند.رها کردن سازمان هم شاید در راستای همین خصوصیت اخلاقیشان باشد عجیب اینکه سازمان ول کن ایشان نیست.
دکتر ماکنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
جهت اطلاع ببیندگان و همچنین جهت اطلاع آقای دکتر طلاکش زمانی کشور و یا یک منطقه پاک از بیماری اعلام می گردد که از تاریخ آخرین کانون بیماری سه ماه گذشته باشد
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
0
آقای حکیم مهر ایشون مقام مسئول نیست که از این عنوان استفاده فرمودید. ایشون مقام مشمول است یعنی مزایای مدیریتی دریافت ولی پاسخگوی هیچی نیست این معنی مشاور در سیستم دولتی است. الان هم ایشون بعنوان مشاور مصاحبه میکند ولی ..........................
ایشون اعلام کرده فقط در ملارد تهران و ماهدشت البرز بیماری مشاهده و سازمان در مهار بیماری موفق بوده است. یعنی اگر در استانهای دیگر شایع شد چی باید گفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
بله ، امروز اعلام شد که علاوه بر تهراه و البرز، قم، مرکزی، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و متاسفانه مازندران هم اعلام آلودگی شده است
ناشناس
|
Iraq
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
افرین به مهدی درد ما هم همین است
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
در مورد این نوع سویه میتوان گفت هنوز مدرکی دال بر اینکه قابل انتقال به انسان است وجود ندارد ولی چرا باید ریسک کرد ؟ زمانی که سازمان های EFSA و WHO و FAO و OIE گفته اند که محصولات پرندگان اعم از تخم و گوشت میبایست کامل پخته شود ؟!
هر چی کتاب رفرانس گشتیم هیچ جا ننوشتند 21 روز بیماری گزارش نشد منطقه پاکه

وقتی به ما کمک هزینه ای برای استفاده از ابر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر نمیدند تا بتونیم مدلی از آنتی بیوتیک رو شبیه سازی کنیم و بهمون میخندند توقعی نداریم که خبرهای بد بشنویم. در کشور ما رسم شده به هم بخندیم.

خواهشا برای تعیین بودجه مسائل رو بهتر از قبل بررسی نمایید تا با کمبود بودجه در حین عملیات و در سالیان بعدی به مشکل برنخورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
برای آنفولانزا مشکلات مشابه خود امثال ............. باید خسارت بدن،نه دولت، ........... برای حذف ماده 19 تضعیف نظارت دامپزشکی بخاطر منافع کوتاه مدت تلاش میکرد باید منتظر چنین عواقب خسارتهایی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
2
سه ماه باید از بیماری بگذرد ! نه 3 هفته . این ها مشاوره هم میدهند ؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
1
دبیر کل کانون مرغ تخم گذار ایران گفت: عمده کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هندوستان، روسیه، اسرائیل، اوکراین و کشور ترکیه نیز درگیر این بیماری هستند؛

اسرائيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

از كي اين كشور جعلي رسميت پيدا كرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
2
ایشان در روی کار آمدن رئیس سازمان فعلی خیلی تلاش کردند ، طبیعی است این رفتار
نظر شما
ادامه