کد خبر: ۳۳۸۳۹



آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزو بیماری های به شدت واگیر، مشترک و خطرناك بین پرندگان (اهلی و وحشی)، انسان و سایر پستانداران است که در صورت مشكوك بودن به شيوع آن و يا وقوع در یک منطقه جهت جلوگیری از نتشار آن در بین جمعیت های حساس رعایت یکسری از اقدامات ضروری است و شیوع آن در اقتصاد ملی، تجارت بین‌الملل و صنعت طیور کشور می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، با توجه به اینکه موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این روزها نقل محافل شده، «دکتر عبدالرضا مرادی» رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده است که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چیست؟

متأسفانه وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نقاطی از کشور وجود داشته و می طلبد مردم اطلاعاتی در این باره داشته باشند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های خطرناکی است که عامل آن ویروس است، بنابراین می تواند به سرعت منتشر و پرندگان زیادی را بیمار کند.

ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، برخی از آنها در دام ها و برخی دیگر در انسان شیوع پیدا می کند، به همین دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده است.

متأسفانه حدود 50 درصد بیماری هایی که تاکنون شناخته شده، به صورت مشترک میان انسان و دام بوده است، در واقع از 1709 بیماری کشف شده در انسان، 832 بیماری یعنی حدود 50 درصد این بیماری ها به صورت مشترک بین انسان و دام است که بیماری آنفلوانزا هم یکی از این بیماری ها به شمار می رود.

مراکز آموزشی و مسؤلان همه سعی دارند با افزایش آگاهی در افرادی که به نوعی با این بیماری مرتبط می شوند، از شیوع آن جلوگیری کنند.

مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که افرادی که با پرندگان در ارتباط هستند، مانند روستاییان، کارکنان مرغداری، پرنده فروشان و یا کارکنان کشتارگاه ها، رعایت موارد بهداشتی را داشته باشند زیرا کنترل بیماری بسیار مهم است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چه ویژگی هایی دارد؟

سرعت انتشار بسیار بالای این بیماری و ابتلای همه گیر آن از ویژگی های بارز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

آمار بالای مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای دامداری، وحشی بودن این ویروس را نشان می دهد، ضمن اینکه پرندگان بیمار بر اثر این ویروس، درمان نمی شوند بلکه یا می میرند و یا معدوم می شوند.

آنفلوانزا به عنوان بیماری مشترک می تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر اندازد بنابراین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قدرت جهش دارد.

اگر ویروس آنفلوانزای پرندگان با ویروس آنفلوانزای انسان در هم آمیخته شود، می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای جمعیت انسانی به همراه داشته باشد، به همین دلیل مراقبت های ویژه در برابر این بیماری باید انجام شود.

ویروس این بیماری تا چه اندازه می تواند مقاوم و حساس باشد؟

ویروس آنفلوانزا سرما دوست است و در شرایط سرما به راحتی زنده می ماند و بالعکس در گرما به راحتی از بین می رود.

ویروس آنفلوانزا در گرمای 56 درجه، سه ساعت بیشتر زنده نخواهد بود و این نشان می دهد اگر حرارت در مرغ و یا پرندگان وجود داشته باشد این ویروس به راحتی از بین می رود.

در گوشت منجد این ویروس می تواند به دلیل وجود سرما به مدت طولانی زده بماند اما نسبت به بسیاری از پاک کننده ها و ضد عفونی کننده ها این ویروس را می توان به راحتی غیرفعال کرد.

این ویروس بیشتر در چه حیواناتی دیده شده و این حیوانات چگونه ویروس آنفلوانزا را منتشر می کنند؟

پرندگان وحشی و آزادپرواز به خصوص اُردک وحشی که جزو پرندگان مهاجر است و در اطراف آبگیرها مستقر می شود، اگر حامل ویروس آنفلوانزا باشند می توانند عامل انتشار ویروس در پرندگان آزاد بومی استان اصفهان هم شوند.

خوک و گراز عامل انتشار دهنده ویروس هستند و می توانند ویروس انسان و حیوان را در دستگاه تنفسی خود ترکیب و ویروس جدیدی را به وجود آورده و باعث انتشار بیماری شوند.

تمام پرندگان و حیوانات می توانند میزبان ویروس آنفلوانزا باشند واین ویروس را انتقال دهند، تمام پرندگان نسبت به این ویروس حساس هستند اما حساسیت بوقلمون از همه حیوانات فوق العاده بیشتر است و اگر این ویروس به بوقلمون برسد، به سرعت باعث مرگ و میر در آنها می شود.

راههای انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کدامند؟

مدفوع پرندگان می تواند یکی از راههای انتقال باشد؛ تماس با مدفوع پرندگان وحشی، آبزی و مهاجر باعث انتشار بیماری می شود.

تماس با پرندگان آلوده خطرناک است حتی سبد حمل طیور می تواند عامل انتقال بیماری باشد.

دان و مواد خوراکی آلوده به مدفوع و ترشحات پرندگان آلوده به آنفلوانزا می تواند این بیماری را انتقال دهد.

یک گرم کود آلوده به ویروس آنفلوانزا می تواند یک میلیون پرنده را آلوده کند، اگر پرنده محصور نباشد می تواند بیماری را منتقل کند.

نکته مهم دیگر اینکه متأسفانه در استان اصفهان باب شده که خانم های خانه دار مشتاق خریدن مرغ با وزن زیاد شده اند که ارزش غذایی پایینی دارند.

باید تاکید کنم مردم ضمن رعایت موارد بهداشتی، باید مرغی را بخرند که دارای تاریخ تولید و انقضاء و وزن زیر 2 کیلوگرم داشته باشد.


نظر شما
ادامه