کد خبر: ۳۳۸۸

حکیم مهر -  مدیرعامل اتحادیه عشایر استان تهران با اشاره به افزایش بی رویه قیمت نهاده‌های موردنیاز عشایر گفت: در صورت ادامه این روند عشایر ناچار به فروش دام‌های مولد خود خواهند شد که همین امر باعث افزایش بی رویه قیمت گوشت دام سبک در دو سال آینده خواهد شد.

سید جلیل میرزاهد با بیان اینکه قیمت جو از 215 تا 220 تومان در هر کیلو در خرداد ماه به 370 تومان رسیده است، ادامه داد: البته با وعده‌هایی که از سوی دولت داده شده طی چند روز گذشته قیمت این محصول به کیلویی 320 تومان رسیده است ولی این قیمت موقتی بوده و دوباره برمی‌گردد.

میرزاهد با اشاره به اینکه بالا رفتن بیش از حد قیمت نهاده‌ها تاثیر بسیار بدی در تولید دام و گوشت دامداران و همین طور عشایر کشورمان دارد، خاطر نشان کرد: سه چهار سال پیش به دلیل پدیده خشکسالی قیمت جو به کیلویی 400 تومان هم رسید که این موضوع باعث شد عشایر دام‌های مولد خود را بفروشند.

وی تصریح کرد: ‌فروش دام‌های مولد عشایر در آن سال‌ها از مهمترین دلایل بالا بودن قیمت گوشت دام سبک درحال حاضر است و متاسفانه در آن سال‌ها راه و فکری برای جلوگیری از این اقدام عشایر صورت نگرفت و البته درحال حاضر نیز چنانچه راه حلی برای جلوگیری از افزایش قیمت جو پیدا نشود و عشایر به ناچار دوباره دام‌های مولد خود را بفروشند طی سال‌های آینده با افزایش چند برابری قیمت گوشت دام سبک مواجه خواهیم شد.

او با تاکید بر اهمیت حضور عشایر و تولیدات آن‌ها در کشور گفت: اگر یک قشر تولیدکننده درکشور تاثیر گذار نباشد چنانچه این قشر با مشکلی برخورد کند ما مشکلی را در کشور مشاهده نخواهیم کرد اما می‌بینیم که فروش دام‌های مولد عشایر در سال‌های قبل باعث شده اکنون برای خرید هر کیلو گوشت دام سبک چهار برابر سال‌های قبل پول بدهیم.

مدیرعامل اتحادیه عشایر استان تهران با تاکید بر اینکه این عشایر قشر مولد، تامین‌کننده و تاثیرگذار در بازار هستند، افزود: اگر جامعه عشایری با بحران و مشکلی روبرو شوند تاثیر آن را در کل کشور مشاهده خواهیم کرد.

وی در ادامه از واردات دام‌های زنده از جنوب و شرق و نقاط مختلف کشور اظهار تاسف کرد.

 

 

نظر شما
ادامه