کد خبر: ۳۳۹۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری مطرح کرد:
«دکتر مهدی خلج» افزود: از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال، تاکنون حدود شش میلیون قطعه بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف یا معدوم شدند ...


حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور، جزییات عملکرد این سازمان را در سال‌های گذشته تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر طولانی بودن مدت قرنطینه دام زنده برای صادرات به عراق گفت: همیشه طبق مقررات و ضوابط بین‌المللی، کشور صادرکننده موظف به رعایت الزامات قرنطینه‌ای کشور مقصد است.

خلج افزود: بنابراین، اینکه عراق که ضابطه‌ای را برای صادرات دام زنده از ایران در نظر داشته باشد، جزو اختیارات آن ها است و ما نیز باید آن را رعایت کنیم؛ البته ما از مسئولان دامپزشکی کشورهایی که با آنها مراودات تجاری داریم، دعوت کرده‌ایم تا به ایران بیایند و اقتدار سازمان دامپزشکی کشور را از نزدیک دیده و با گفتمانی که صورت می‌گیرد، اعتماد بیشتری نسبت به کشور ما داشته باشد تا در صورت صلاحدید آنها، مدت روزهای قرنطینه کاهش یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت قاچاق دام از ایران بیان کرد: اگرچه تا دو سال گذشته قاچاق دام از شهرهای جنوبی کشور صورت می‌گرفت، اما با توجه به تثبیت در روند صادرات این محصول، به‌نظر می‌رسد که دیگر قاچاقی در کار نباشد.

به گفته خلج، اکنون سازمان دامپزشکی کشور از ۱۱ سامانه الکترونیکی استفاده می‌کند که یکی از این سامانه‌ها مربوط به قرنطینه است. اتفاق جدیدی که در این راستا افتاده، ملحق شدن دوربین‌های ناجا برای کمک به سازمان دامپزشکی است؛ به این منظور که آن دسته از وسایل نقلیه که بدون برگ تردد دامپزشکی، کالایی از فرآورده‌های دامی را در جاده‌های کشور حمل کنند، مشمول جریمه خواهند شد. بر این اساس، تاکنون ۸۰ هزار وسیله از سازمان کد رهگیری دریافت کرده‌اند و اگر بدون داشتن برگ بهداشتی در جاده‌های کشور کالایی را حمل کنند، کد رهگیری آنها لغو می‌شود   .

چراغ سبز گمرکات برای تاجران دارو و واکسن

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ قلم واکسن، سموم، دارو و... در کشور تولید یا وارد می‌شود، ادامه داد: سازمان دامپزشکی با پیشنهاد به وزیر جهاد کشاورزی و ابلاغ به گمرکات کشور تصمیم گرفت تا صادرات محصولات تولیدکنندگان دارویی که پروانه تولید داشته و تمام تعهدات خود را رعایت می‌کنند، بدون مجوز سازمان صورت گیرد؛ البته طبق شاخص‌هایی که سازمان تعیین کرده، شرکت‌هایی که با رفتارهای خود میزان پایبندی به تعهدات را اثبات کنند، جزو گروه الف شرکت‌ها قرار می‌گیرند و هنگام واردات مواد اولیه یا دارویی می‌توانند از چراغ سبز عبور کرده و با تسهیلات بهتری تجارت خود را به اتمام برسانند.

وی عنوان کرد: در راستای واگذاری بخشی از امور سازمان به بخش غیردولتی، یک ماده قانونی به مجلس تقدیم شد که خوشبختانه به تصویب رسید؛ طبق این ماده که به‌زودی ابلاغ می‌شود، سازمان می‌تواند انجام ممیزی‌ها برای کنترل بهداشتی دارو و اقلامی از این دست را به افراد حقیقی یا حقوقی واگذار کند. این امر هم برای تسهیل کار سرمایه‌گذاران و هم برای افزایش اشتغال بسیار مفید خواهد بود.

خلج یادآور شد: در ۱۰ ماهه گذشته سال جاری، ۱۷ هزار و ۱۵۳ مجوز بهداشتی صادرات برای ۶۹ کالا صادر شده است؛ به‌عنوان مثال ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ، ۴۳ هزار تن تخم‌مرغ و ۷۹ هزار تن فرآورده‌های شیلاتی که ۱۴ هزار تن از این مقدار میگو بود، نمونه‌ای از این مجوزهای صادراتی است؛ در مقابل، پنج‌هزار و ۲۶۶ مجوز بهداشتی برای واردات صادر شده است.

طبق گفته وی، در ۱۰ ماهه نخست امسال، دو میلیون و ۳۰۷ هزار بازدید طی زنجیره اعمال نظارت بهداشتی صورت گرفته که نسبت به سال ۹۳، ۳۹ درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه باقیمانده‌های دارویی، مایکوتوکسین‌ها، سموم کشاورزی و آلاینده‌ها از مواردی است که همیشه مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

مشاهده 4.5 درصد عدم انطباق با استاندارها در نمونه های شیرخام

خلج تأکید کرد: در نتایج آزمایش‌هایی که سال جاری درباره شیرخام صورت گرفت، پس از ۹۲۶ نمونه‌برداری، ۳۲ آلاینده مورد مطالعه قرار گرفت که درباره آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها و فلزات سنگین (سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم) مشکلی وجود نداشت و تنها کمتر از ۴,۵ درصد عدم انطباق با استانداردها مشاهده شد که یکی ضدانگل‌ها و دیگری سموم کشاورزی بود؛ بنابراین می‌توان به ضرس قاطع عنوان کرد که ۹۶ درصد شیرخام تولیدشده در کشور سالم است.

وی درباره مزارع پرورش قزل‌آلا اظهار داشت: ۹۰۳ نمونه از مراکز پرورش قزل‌آلا برداشت شده که ۲۴ آلاینده طی این فرآیند مورد آزمایش قرار گرفته است؛ خوشبختانه نتایج نشان می‌دهد تمام باقیمانده‌ها و فلزات سنگین درباره این ماهی منفی است، البته نوعی ماده رنگی غیرمجاز به نام مالاشیت‌گرین که برای مبارزه با قارچ‌ها و انگل‌های خارجی به‌کار می‌رود، در صورت مشاهده در هر مزرعه، تمام ماهی‌ها معدوم و اجازه عرضه در بازار نخواهد داشت؛ کمااینکه امسال ۱۶ مزرعه در یک استان به‌خاطر وجود همین ماده معدوم شدند.

افزایش ۵,۵ برابری پوشش واکسیناسیون در مبارزه با طاعون نشخوارکنندگان کوچک

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک کشور که در سال ۹۴ مقداری از ذخایر ژنتیکی کشور را از بین برد، اضافه کرد: حجم واکسیناسیون در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بوده، در حالی که در سال ۹۳ در همین مدت چهار میلیون و ۲۹۱ هزار واحد واکسینه شدند؛ به عبارتی، پوشش واکسیناسیون ۵,۵ برابر افزایش و بیماری ۲.۲۰۸ درصد کاهش یافته است؛ کانون‌های بیماری در سال ۹۵ به ۳۶۰ مورد کاهش یافته، این در حالی است که کانون‌های آلوده در مدت مشابه برای سال ۹۳، یک‌هزار و ۴۷۱ مورد بود.

واکسیناسیون برای بیماری تب برفکی مورد دیگری بود که خلج به آن اشاره کرد؛ بر این اساس، در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۳، هفت‌میلیون و ۸۸۰ هزار نوبت و در سال ۹۵، شش میلیون و ۸۰۰ هزار نوبت دام سنگین واکسینه شده است؛ در حالی که واکسیناسیون در سال ۹۴ به‌خاطر کمبود واکسن به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نوبت کاهش یافت، البته دلیل کاهش رخ‌داده در سال جاری به دلیل کمبود اعتبار بوده است، نه میزان واکسن. در همین راستا، کمیسیون کشاورزی مجلس طبق طرحی قرار بود ۱۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات بودجه دامپزشکی برای طرح واکسیناسیون اضافه کند که متأسفانه در کمیسیون تلفیق به‌خاطر یک رأی منفی منتفی شد.

وی همچنین گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۳، ۱۶ میلیون نوبت؛ سال ۹۴، ۱۶ میلیون و ۲۳۲ هزار نوبت و سال جاری ۶۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نوبت دام سبک برای تب برفکی واکسینه شده‌اند.

خلج درباره بیماری VHS در مزارع قزل‌آلا افزود: در سال ۹۲ که اوج این بیماری محسوب می‌شد، ۳۲۲ کانون در کشور شناسایی شدند، اما این کانون‌ها در سال ۹۳ به ۱۵۶ مورد و در سال ۹۴ به ۶۵ مورد کاهش یافت. در سال جاری نیز با وجود افزایش مزارع پرورش و پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن قزل‌آلا، تعداد کانون‌ها به ۶۲ مورد رسیده است.

وی با اشاره به سطح پرورش هفت‌هزار و ۶۰۰ هکتاری و شش‌هزار و ۵۶۰ استخر فعال برای میگو بیان کرد: از دوهزار و ۹۰۵ بازدیدی که سازمان از مزارع پرورش میگو داشت، پنج‌هزار و ۶۰۰ نمونه گرفته و ۱۳ هزار و ۴۲۱ آزمایش برای بیماری‌های ویروسی انجام شد. طبق نتایج اعلام‌شده، تنها ۳۶ مورد مزرعه آلوده به لکه‌سفید در کشور وجود دارد که این بیماری در سال ۹۴، ۲۰۲ مزرعه را آلوده کرده بود.

۹ زیستگاه پرندگان مهاجر در ایران وجود دارد

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان موضوع دیگری است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری امروز، آن را مطرح کرد.

طبق گفته خلج، ویروس جدیدی که در سال جاری مرغداری‌های ۱۴ تا ۱۵ استان را درگیر کرده است، آسیب‌رسان‌ترین تحت تیپ ویروس آنفلوآنزا به‌شمار می‌رود؛ به‌طوری که ۱۰۰ درصد اروپا درگیر آن شده و حتی کشور بلژیک که تاکنون آلودگی نداشته است، نفوذ این ویروس را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کرده است.

وی ادامه داد: امسال تا قبل از شیوع این بیماری، از یک‌هزار و ۸۰۰ نقطه بازار عرضه پرندگان، روستاها و مراکز پرورشی، ۴۳ هزار نمونه برداشت و ۱۲۰ هزار آزمایش صورت گرفت که هیچ‌کدام وجود این بیماری را تأیید نکرد، اما از ۲۰ آبان‌ماه به بعد، ویروس مورد نظر توسط پرندگان مهاجر که ۹ مرکز فرود یا زیستگاه را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، شیوع پیدا کرد، البته در حال حاضر حدود هشت استان بیش از یک ماه پاک هستند.

خلج نفوذ آنفلوآنزای پرندگان به یکی دو واحد گوشتی را تأیید کرد و یادآور شد: از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال، تاکنون حدود شش میلیون قطعه بر اثر این بیماری تلف یا معدوم شدند که بیشترین آمار به‌دلیل تراکم پرورش در استان تهران بوده است.

دامپزشکی استان ها تا پایان فصل سرما آمادگی مقابله دارند

وی با بیان این که برای مبارزه با این بیماری تمامی دامپزشکی استان های کشور تا پایان فصل سرما در آماده باش هستند، گفت: سازمان دامپزشکی به طور مستمر دارای کمیته فنی دائمی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در زمان های رخداد بیماری، ستاد ملی پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز در سطح ملی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و در سطح استانی به ریاست استانداران فعال می شود.

وی در پایان عنوان کرد: به مناسبت دهه فجر ۱۸ پروژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال توسط سازمان دامپزشکی به بهره‌برداری رسید که شامل اشتغال به امور درمانی، واحدهای کشتارگاهی، بسته‌بندی، بیمارستان و کلینیک است. ضمن اینکه یک‌هزار و ۶۵۱ نفر نیز به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به واسطه اجرای این پروژه‌ها مشغول به کار شدند.







انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
اگه در تمام زمینه ها این همه پیشرفت کردید دیگه بودجه اضافی لازم ندارید که . مقداری از بودجه را به وزارت بهداشت بدهید گناه داره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
[جناب دكتر خلج براي سفره مردم نمي توان در صد سلامت و آلودگي تعيين كرد سفره مردم از نظر سلامت مواد شامل قانون همه يا هيچ است نه در صد هاي من در آوردي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
سازمان و نظام دامپزشکی و دامپزشکان مراقب باشند در واگذاری امور ممیزی به بخش خصوصی به ویزه در حوزه های دارویی و فراورده های دامی انحصار و رانت ایجاد نشود . در ضمن بهتر است این کار توسط اشخاصی حقیقی و یا حقوقی انجام شود که هیچ وابستگی شغلی قبلی و فعلی به سازمان دامپزشکی نداشته باشند . این امر به شفافیت و سلامت بهتر کار کمک میکند.
نظر شما
ادامه