کد خبر: ۳۳۹۲۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از افتتاح شانزدهمین بیمارستان دامپزشکی تهران:
«دکتر مسعود هاشم زاده» افزود: تعداد بیمارستان‌های مرتبط با حیوانات خانگی در استان‌های مختلف به ۶۰ بیمارستان رسیده است که البته کلانشهر تهران در این زمینه پیشتاز است ...



حکیم مهر- به گفته معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور، تغییراتی که در زندگی شهرنشینی و ساخته‌های صنعتی در ایران به وجود آمده، موجب تحولات اساسی در حوزه اجتماعی شده و همین مسئله سبب نزدیک شدن انسان به حیوانات شده است. حالا این نگرش باعث شده تا مجهزترین بیمارستان دامپزشکی دام‌های کوچک خاورمیانه در تهران افتتاح شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در مراسم افتتاح این بیمارستان گفت: «البته نزدیکی انسان به حیوانات از دیرباز و به خصوص در جوامع عشایر و روستایی بوده اما امروزه این ارتباط شکل جدیدی به خود گرفته و سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت حیوانات و سلامت آنها، خدمات ارزشمندی در این راستا برنامه‌ریزی کرده است.»

«دکتر مسعود هاشم زاده» ادامه داد: «با پیش‌بینی‌های لازم به وسیله سازمان دامپزشکی سعی شده است تا همه مخاطرات بهداشت و به خصوص در رابطه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، به حداقل برسد و در این زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.»

وی تاکید کرد: «شکل‌گیری بیمارستان حیوانات یکی از اقدامات مهم با توجه به شرایط زندگی شهر نشینی است. از آنجا که گسترش بیمارستان‌های دامپزشکی به منظور پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بسیار حائز اهمیت است، در سالیان اخیر تعداد بیمارستان‌های مرتبط با حیوانات خانگی در استان‌های مختلف به ۶۰ بیمارستان رسیده است که البته کلانشهر تهران در این زمینه پیشتاز است.»

هاشم زاده ادامه داد: «مباحث شرعی در رابطه با نگهداری حیوانات طی جلسات متعدد با علما برطرف و مسئله نگهداری حیوانات خانگی با عنوان یک پدیده نو در بین افراد جامعه پذیرفته شده که از منظر گوناگون بخصوص در حوزه اجتماعی و روانشناسی باید بر روی آن کار شود. کمااینکه حضرت آیت‌الله آملی در مورد حقوق حیوانات و در این زمینه کتابی نگاشته‌اند که به این منظور می‌توان به آن کتاب مراجعه کرد.»

نگهداری حیوانات خانگی امری پسندیده است

وی با بیان اینکه نگهداری حیوانات خانگی امری پسندیده است، افزود: «رفتارهای حوزه‌های شهری مشکلات خاص خودش را دارد که نگهداری حیوانات به نوعی روان درمانی محسوب می‌شود و یکی از وظایف سازمان دامپزشکی برقراری بهداشت و حقوق حیوانات است.»

هاشم‌زاده ادامه داد: «زمانی‌که حیوانات در خانه نگهداری می‌شوند باید مسئولیت سلامت و حقوقشان را قبول کنیم و اگر بیماری‌ای در آن به صورت واگیردار مطرح شد، باید آن را با سازمان دامپزشکی در میان بگذاریم تا بهداشت مردم و حیوانات با خطری روبرو نشود.» وی عنوان کرد: «به عبارتی بعد از تغذیه و سیر نگه داشتن حیوان، سلامت آن در اولویت بوده و باید به هر ترتیبی که هست، آلام و دردهای حیوان را کاهش داد.»

وی ادامه داد: «حیوانات عشایری، صنعتی و خانگی با انسان‌ها در ارتباط بوده که برای هر کدام از آنها خدمات خاصی را باید ارائه داد، به طوری که سازمان دامپزشکی کشور برای دامداران صنعتی، درمانگاه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده و این مسئله می‌تواند سبب کوتاه شدن زنجیره درمانی شود و هزینه درمان بسیار کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته هاشم‌زاده، سیاست‌های درمانی ما در این راستا آن است که دامپزشکی بسته به نوع حیوان، روش‌های پرورش و نگهداری آن، خدمات متفاوتی را ارائه کند. سازمان دامپزشکی برای ارائه خدمات، حیوانات را به 3 دسته روستایی، عشایری و صنعتی مانند دامداری‌ها و مرغداری‌ها و حیوانات خانگی و باغ‌وحش تقسیم‌بندی کرده است.

وی در پاسخ به سوال حکیم مهر در خصوص عملکرد یک ساله معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی، با بیان اینکه دستورالعمل صدور پروانه آزمایشگاهی در حال بازبینی است، گفت: «دستورالعمل واگذاری برخی امور آزمایشگاهی به آزمایشگاه بخش غیردولتی قبلا ابلاغ شده و الان در حال ویراستاری جدید است. همچنین سیاست ها و ضوابط درمانگاه ها، بیمارستان ها و پلی کلینیک ها نیز ابلاغ شده است.»

هاشم زاده با تاکیدبر ابلاغ دستورالعمل شرکت‌های پخش، اضافه کرد: «ساختار قدیم شرکت‌های پخش تا حد زیادی در تضاد منافع با تولیدکنندگان بود. ساختار جدید اما مسئولیت اصلی را به مالکان که شامل تولید کننده ها و واردکننده هاست، داده است. درواقع قرار شده شکل گیری شرکت‌های پخش با سیاست های عمومی کشور انطباق داشته باشد.»

وی با یادآوری اینکه سال گذشته سیاست ها و ضوابط داروخانه ها را ابلاغ کردیم و یکسال دوره آزمایشی را گذراندیم، تصریح کرد: «اظهار نظر خیلی از مجامع صنفی مربوط به داروخانه دارها و نظام دامپزشکی را گرفتیم و آنها را در دست بازبینی قرار دادیم و احتمالا ویرایش جدید آن ابلاغ می شود. همچنین در حوزه دفتر نظارت، صادرات فراورده های لبنی به روسیه را داشتیم. روسیه نیز تاکید کرد که تنها در صورتی پذیرای فراورده های لبنی است که با تایید سازمان دامپزشکی باشد. خوشبختانه وزارت بهداشت نیز بخش صادرات کشور روسیه را به سازمان دامپزشکی تفویض کرد.»

هاشم زاده با تاکید بر اینکه مسئولیت فراورده های با منشاء حیوانی اعم از فراوری شده و غیر فراوری شده خام، با سازمان دامپزشکی است، گفت: «این شروع خوبی است که این مسئولیت مجددا به سازمان دامپزشکی بازگردد و امیدوار هستیم که وزارت بهداشت هم قانع شود. همان گونه این مساله در همه جهان به همین شکل است.»

وی در پایان با بیان اینکه در حوزه صادرات فراورده های لبنی به کشور روسیه موضوع تضمین کیفیت را مطرح کردیم، خاطرنشان کرد: «منظور از تضمین کیفیت این است که هر صنعتی می بایست صنعت بالا یا پایین دستی خود را به عنوان تامین کننده، ارزیابی کند. مثلا کارخانه لبنی نباید نسبت به ماده اولیه که همان شیر است، بی مسئولیت باشد و بگوید محصول خود را با شیری تولید می کنم که از آنها گرفته ام. ما این مساله را نپذیرفتیم و گفتیم براساس قواعد GMP ارزیابی تامین کننده جزء مسئولیت های کارخانه است. لذا این را به شکل دستورالعمل مطرح کردیم که مثلا کارخانه شیر پاستوریزه باید دامداری که از آن شیر تهیه می کند را ممیزی کرده و در حقیقت به نوعی آن را تایید کند.»

فعالیت 250 مرکز خدمات دامپزشکی در کشور

در ادامه مراسم مدیر کل دامپزشکی استان تهران گفت: «در حال حاضر در کشور ۲۵۰ مرکز خدمات درمانی دامپزشکی وجود دارد که در تهران ۱۵ بیمارستان برای سلامت دام و حیوانات خانگی تلاش می‌کنند و این شانزدهمین بیمارستان است که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های حیوانات در کشور و خاورمیانه است.»

«دکترسیداصغر برائی‌نژاد» بیان کرد: «با افتتاح این بیمارستان زنجیره بیمارستان‌های شهری کامل‌تر می‌شود و من امیدوارم که در چهارچوب مقررات اجتماعی و بهداشتی مخاطرات دام به حداقل ممکن برسد.»

وی با اشاره به اینکه باید برای افرادی که در نگهداری حیوانات سهیم هستند، برنامه منسجمی داشت، تأکید کرد: «امروز شانزدهمین واحد بیمارستانی در تهران افتتاح شد که به‌نظر می‌رسد با توجه به فضای مطلوب و امکانات ویژه‌ای که دارد، مطمئناً در ارائه خدمات بهتر و کامل‌تر موفق بوده و در کاهش مخاطرات مربوط به دامپزشکی بسیار مؤثر عمل خواهد کرد.»

در ادامه مراسم موسس بیمارستان دامپزشکی گفت: «این بیمارستان با همکاری جمعی از متخصصان دامپزشکی در رشته‌های مختلف تشخیص و درمان حیوانات خانگی فعالیت می‌کند و دارای اتاق‌های ICU و CCU است.»

«دکتر حسین صفری» بیان کرد: «کلیه حیوانات ارجاعی به این بخش مورد معاینه اولیه و در صورت نیاز به واکسیناسیون درمان ضد انگلی قرار گرفته و در صورت وجود نشان‌های بیماری مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به بستری شدن به یکی از بخش‌های بستری عفونی یا غیر عفونی منتقل می‌شوند.»

وی گفت: «با توجه به نیاز حیوانات کوچک به داروها و تست‌های ویژه تشخیصی حیوانات کوچک، داروخانه، بیمارستان خاورمیانه، کلیه داروها و تست های تشخیصی و وسایل ویژه مصرف حیوانات کوچک را دارد.»

رئیس بیمارستان تازه‌تأسیس دامپزشکی گفت: «قبل از شروع کار و تأسیس بیمارستان، ۵۵۰ نفرساعت کار مطالعاتی در قالب چهار گروه مهندسی و دامپزشکی صورت گرفت که در روزهای پایانی مردادماه سال جاری کار اجرایی آن آغاز شد.»

صفری با بیان اینکه بیمارستان مذکور بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان دامپزشکی در خاورمیانه است، ادامه داد: «این بیمارستان در 4 طبقه و یک‌هزار و ۱۰۰ متر فضای اختصاصی به‌صورت شبانه‌روزی به پذیرش انواع حیوانات خانگی و پرندگان زینتی می‌پردازد.»

اتاق‌های معاینه، مراکز مربوط به چشم، پوست، ICU، اتاق تزریقات و سرم‌درمانی، داروخانه، رادیولوژی و سونوگرافی، دندانپزشکی، آزمایشگاه، بخش بستری عفونی و غیرعفونی، فروشگاه و اورژانس از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که وی به آن اشاره کرد.









انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
4
1
کلینیکای دام کوچیک معمولا محل سگ فروشی هس!اصلا همچین کلینیکی واقعا سود دهی هم داره؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
ایشون تخصص خاصی دارن یا .................
faraz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
0
شماره تماس تونو ميشه بنويسيد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
1
4
متاسفانه توهین به شعور مخاطب امری است که دارد کم کم در این مملکت جا می افتد. مجهز ترین بیمارستان دامپزشکی خاورمیانه!!!!!! آیا منظور از خاورمیانه نام خیابانی در تهران است یا واقعا منظور همان منطقه جغرافیایی است که در آن زندگی می کنیم؟ آخه چرا با گفتن اینگونه جملات هم به شعور مخاطب توهین می کنید و هم توهم خود برتر بینی را رواج میدهید. آیا کسی که چنین ادعایی را کرده است در خارج از ایران تا به حال به یک بیمارستان دامپزشکی سر زده است؟ آیا برای مثال امارات متحده عربی که پر از بیمارستان های دامپزشکی با دامپزشکان استرالیایی، آمریکایی و کانادایی و بهترین امکانات درمانی هست مجهز نیست؟ آیا شما اینترنت ندارید؟ آیا نمی توانید به وب سایت های این بیمارستان ها سر بزنید؟ در منطقه ای از جهان که از سال ها پیش بیمارستان های دامپزشکی اش آی سی یو و سی سی یو برای اسب دارند ما ادعا می کنیم مجهزترین بیمارستان دام کوچک در منطقه خاورمیانه را تاسیس کردیم!!! واقعا متاسفم برای این عوام فریبی و توهین به شعور مخاطب. از وب سایت وزین حکیم مهر بعید بود که با درج چنین مطلبی خود را در حد نشریات زرد تبلیغاتی پائین بیاورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
2
3
حیف پول
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
0
0
کسی نمیدونه وضع کار دامپزشکی تو کشورای عربی منطقه چطوره؟ تا اقدام کنیم بریم اونجا یه کلینیک بزنیم!!کسی نمیدونه چطور باید رفت اونجا؟!
سعدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
0
0
سلام به جای حمایت از ایشان که چنین کاره با ارزشی کردن!!!!این حرف ها خوب نیست .........
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
من هم به نظرم اگر بهترین بیمارستان دامهای کوچک در خاورمیانه گفته میشد بهتر بود. زیرا از نظر پرندگان شکاری و اسب و شتر عربهای ................ جلوتر هستند.
ضمنا به فرمایش آقا هم توجه کنید که خاورمیانه درست نیست زیرا خاور نزدیک و میانه و دور از نظر اروپائیان عنوان شده و درست نیست. ضمنا حدود و ثغور خاورمیانه خوب مشخص نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
1
0
خاورمیانه احتمالا یک نام یک خیابان در تهران است!
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
بابا این که توهین نبود سانسور کردی؟!!
وقتی عکس و فیلم خوردن و خرید و فروش ملخ و سوسمار رو با افتخار خودشون پخش میکنن شما چرا ناراحت شدی؟؟
شما یک سرچی در یوتیوپ بکنید.
محسن خردمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
مهم نیست که بزرگترین یا کوچکترین باشد مهم این است که برای جان حیوانات هم اهمیت قائل شوند و وجدان کاری داشته باشند. من یه روز پیش یک بچه گربه ای تو کوچه دیدم که ماشین بهش زده بود ⁦:حیونی را بردم آنجا بعد گرفتن عکس گفتند داشت شکسته باید عمل شود و قرار برایپنج بعد از ظهر جمعه گذاشتند. عمل جراحی دو ساعت طول کشید .بعد از عمل بچه گربه را آوردند که ببریم خونه ولی من خواهش کردم شب انجام بستری شود که بهتر بهش رسیدگی شود بخصوص که روز بعد عازم شهرستان بود. هزینه عمل جراحی عکس و یک شب بستری شد هفتصد و بیست و پنج هزار تومان که پرداخت کردم به راه رضای خدا. روز بعد ساعت هفت بعد از ظهر نزدیکی های قم بودم به پسرم زنگ زدم که برو و بچه گربه را بیار خونه. پس از مراجعه به انجام بچه گربه مرده را میاورند و تازه میفهمند که گربه مرده بوده و خبر نداشتند. حالا میخواد بزرگترین در دنیا باشه ...................... البته من از آقای دکتر حسین زاده که عمل جراحی را انجام دادم کمال سپاسگزاری را دارم و حیف که زحمات ایشان به خاطر بی توجهی بعضی از پرسنل بی نتیجه ماند.
یگانه ریاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
1
گربه من رو که به علت خراب بودن دستگاه اکسیژن اتاق عمل و ناشی بودن جراح و دستیارش کشتن، وسط عمل که تنفس حیونی قطع شده بود، دنبال آچار فرانسه میگشتن که دستگاه اکسیژن رو درست کنن.
درصورتی که مطمئن هستم اگر به بیمارستان دیگه ای مراجعه میکردم، الان حیونم، خوب شده بود،
خیلی متاسفم...
نظر شما
ادامه