کد خبر: ۳۳۹۵۷
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به اینکه با تولیدات موسسه رازی در زمینه تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی رسیده ایم، از سال آینده بحث صادرات این واکسن را اجرایی می کنیم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حمید کهرام» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه فجر عصر سه شنبه در سالن جلسات دکتر کاوه این موسسه برگزار شد، اظهار کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید در این ایام گزارشی از اقدامات انجام شده را به خبرنگاران ارائه دهند تا بر این اساس امیدواری در میان مردم افزایش یابد .

وی ضمن تشریح فعالیت های موسسه رازی افزود: رازی بزرگترین موسسه تولید کننده واکسن های انسانی، دامی و طیور در کشور و خاورمیانه است که سالانه 3 میلیارد دز از انواع واکسن را تولید می کند .

رئیس موسسه رازی با اشاره به اینکه موضوع کنترل کیفی برای تمامی تولیدات این موسسه، امری بسیار مهم محسوب می شود، خاطرنشان کرد: کنترل کیفی کار بسیار مشکلی است که در تمامی مراحل از خریداری محصول تا حین تولید و محصول نهایی و همچنین تست های نیروی انسانی تولید کننده در موسسه رازی اجرایی می شود و این امر سبب شده فرآورده های این موسسه در خاورمیانه بی نظیر باشد .

وی با بیان اینکه واکسن فلج اطفال در هیچ یک از کشورهای خاورمیانه تولید نمی شود، گفت: این در حالی است که تولید این واکسن از 40 سال پیش در موسسه رازی آغاز شده است .

دکتر کهرام ضمن اشاره به اینکه در سال جاری موسسه رازی تعهدات خود را به وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به طور کامل انجام داده، بیان کرد: عدم وجود بیماری های واگیر در کشور نشان از عملکرد صحیح این موسسه دارد .

وی تصریح کرد: در همین راستا نبود بیماری تب برفکی در کشور در سال جاری، نشان از تولید کافی و موفق واکسن تب برفکی توسط موسسه رازی دارد، این در حالی است که در اواخر سال 94 ضمن واردات این واکسن، شاهد بروز این بیماری در برخی نقاط کشور بودیم .

رئیس موسسه رازی با اشاره به اینکه تولید واکسن تب برفکی موسسه رازی در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش 60 درصدی مواجه شده، گفت: در سال جاری کیفیت این واکسن نیز 2 برابر شده و به 6PD50 افزایش یافته و در صورتی که با فاصله زمانی استاندارد برای دام مصرف شود، هیچ گونه بیماری ای را در این حوزه در کشور شاهد نخواهیم بود .

وی با اشاره به میزان تولید این واکسن در سال جاری بیان کرد: در سال جاری 17 میلیون دز واکسن تب برفکی توسط موسسه رازی و 7 میلیون دز از این واکسن با انتقال دانش فنی، توسط شرکت روناک تولید شده است .

دکتر کهرام با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور به واردات واکسن تب برفکی احتیاج ندارد، گفت: امسال نخستین سالی است که در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم و تمام نیاز کشور به واکسن تب برفکی توسط موسسه رازی تامین شده است .

وی خاطرنشان کرد: تب برفکی یکی از مهمترین واکسن های تولیدی در کشور و دنیا به شمار می رود و بر این اساس در سال 96 وارد بحث صادرات این محصول خواهیم شد .

 
 
نظر شما
ادامه