کد خبر: ۳۴۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  هـفـتـمـیـن کـنـگره دانـشجــویان دامـپــــزشـکـی ایــــــران 10 تا 12 آذرماه 89 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار می شود . به همین مناسبت ، گفتگویی با دکتر خوش منظر دبیر اجرایی این کنگره تقدیم بینندگان محترم حکیم مهر می‌گردد :

 

1 . جناب آقای دکتر خوش منظر ، هدف اصلی شما از نامگذاری این کنگره به (( کنگره دانشجویان دامپزشکی )) چه بوده است ؟

به نام حضرت دوست که هرچه هست از اوست. بسم الله الرحمن الرحیم. من در ابتدا بر خودم لازم میدونم که به نمایندگی از طرف کمیته برگزاری کنگره از شما و همکارانتون برای حمایت رسانه ای و پوشش خبری کنگره تشکر کنم.

در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که در واقع این نامیست که اولین بار از طرف اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دامپزشکی تهران که نخستین کنگره را برگزار کردند، انتخاب شد و ماندگار شد.


2 . سابقه و تاریخچه برگزاری این کنگره را محبت فرموده و بفرمائید ؟

متأسفانه بدلیل عدم مستندسازی مناسب اطلاع دقیقی از تمامی کنگره ها در دست نیست ولی اولین دوره در دانشگاه تهران برگزار شد. آخرین بار هم دانشگاه فردوسی مشهد میزبان ششمین دوره بود و الان هم که دانشگاه شیراز پذیرای عزیزان دانشجو و دانش آموخته در هفتمین دوره کنگره میباشد.


3 . با توجه به نامگذاری این کنگره به نام (( کنگره دانشجویان دامپزشکی )) چه تفاوتهایی را با سایر کنگره ها شاهد خواهیم بود ؟

اولین تفاوتی که کمیته برگزارکننده با آن مواجه شد عدم حمایت اکثر شرکتها و ارگانهای مرتبط با دامپزشکی تنها بدلیل دانشجویی بودن کنگره بود.

اما در کل، تفاوت اصلی آن با اکثر کنگره ها در تعدد محورهای برگزاری است که بر خلاف دیگر کنگره ها، در این کنگره مقالات علاقمندان در تمامی زمینه های مرتبط با دامپزشکی پذیرفته میشود. در این مورد از نظر محتوایی تفاوت زیادی با کنگره دامپزشکان ایران ندارد. هرچند که کمیته علمی مقالات را با دید دانشجویی بودن بررسی خواهد نمود. البته لازم بذکر است که این مسئله به هیچ عنوان به معنای پایین بودن غنای علمی مقالات دانشجویی نیست.

دیگر اینکه برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است که انشالله باعث ایجاد خاطره ای دل انگیز از شیراز و کنگره در ذهن تمامی عزیزان شرکت کننده خواهد شد.

 

4 . چرا دانش آموختگان سال 84 به بعد میتوانند در کنگره شرکت نمایند ؟ آیا استقبال دانشجویان از این کنگره اندک بوده است که تصمیم فوق گرفته شده است ؟

خیر، ابدا اینطور نیست. استقبال دانشجویان از کنگره بسیار خوب بوده است و انشالله بیشتر از این هم خواهد بود.

دلیل این مسئله این هست که ششمین کنگره در سال 84 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و خیلی از دوستانی که در این 5 سال فارغ التحصیل شدند در کنگره دانشجویی مرتبط با رشته شان شرکت نکرده بودند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم پذیرای دانش آموختگان این دوره پنج ساله هم باشیم تا این امکان در اختیار این دوستان عزیز هم قرار بگیرد.


5 . چه امکاناتی را برای شرکت کنندگان این کنگره در نظر گرفته اید ؟

برنامه ریزی که ما در مرحله اول برای حاضرین کرده ایم بسیار گسترده بوده و امکانات کامل رفاهی و تفریحی را در بر می گیرد؛ اما تمام این مسائل به بضاعت مالی و میزان جذب حمایت های بیرونی بستگی دارد. برای مثال ما در طرح اجرایی کنگره اسکان، وعده غذایی شام و صبحانه، بسته های اهدایی متفاوت را در نظر گرفتیم اما...

چیزی که فعلا قطعی هست طبق روال بقیه کنگره هاست که شامل بسته پذیرش، وعده ناهار، پذیرایی روزانه و ... میشود.


6 . کمیته علمی این همایش متشکل از چه کسانی میباشد ؟

ما برای کمیته علمی اساتید زیادی را در نظر گرفتیم اما بدلیل بعد مسافت از سویی و زمان داوری ها و زمان برگزاری کنگره که در سال تحصیلی قرار دارد اکثرا از این مسئله کناره گیری کردند. حتی با دانشگاه آزاد اسلامی هم در این رابطه مکاتبه کردیم که پاسخی دریافت نکردیم.

لذا کمیته داوری کنگره عمدتا از اساتید دانشگاه شیراز تشکیل شده است.


7 . چرا شیراز برای برگزاری این کنگره انتخاب شده است ؟

دغدغه برگزاری یک کنگره دانشجویی در شیراز از سال اول حضور در دانشگاه در بنده وجود داشت تا اینکه سال گذشته با رایزنی هایی که صورت گرفت نهایتا طرح تفصیلی نگاشته شد و در جریان اجرا قرار گرفت. در این راستای اگر حمایت دانشکده و مدیریت انجمن های علمی دانشکاه شیراز نبود این جریان حتی شکل کنونی خود را هم نداشت که از این بابت جای تشکر دارد. امیدواریم که با افزوده شدن حمایتهای نهادها و شرکتهای مرتبط بتوانیم خاطره حضور در این شهر زیبا و دلچسب را در ذهن همکاران آینده مان جاودانه کنیم.


8 . چالش ها و مشکلات شما در برگزاری این کنگره چه بوده است ؟

گمان میکنم این مسئله در پاسخ به تمام سوالات بصورت پراکنده بیان شد اما اگر بخواهم بطور متمرکز ذکر کنم باید بگویم که عدم حمایت شرکتهای خصوصی بدلیل دانشجویی بودن برنامه(هرچند تعداد زیادی دانش آموخته و دامپزشک هم در کنگره ثبت نام کرده اند)، بروکراسی وقت گیر و ناامید کننده نهادهای دولتی (که نهایتا بدلیل  نگنجیدن در آیین نامه ها و عدم تخصیص اعتبارات و ... از حمایت سر باز میزدند) و ...

ناگفته پیداست که همین دو مورد بالا تمام وقت و انرژی کمیته اجرایی را گرفته و سبب فرسایشی شدن کار می شود. اما خدا را شکر میکنم که تیم پر انرژی و خوبی را داریم که مایه دلگرمی شورای سیاستگذاری کنگره و بنده است.


9 . در نهایت اگر نکته خاصی مد نظر شما است مطرح فرمائید ؟

همیشه با این نکته خاص که می رسد تازه سر صحبت و درد دل باز شده . من فقط به ذکر این نکته بسنده میکنم که یکی از جاهایی که ما برای جلب حمایت بسراغش رفتیم معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری بود. هرچند نهایتا با توجه به آیین نامه حمایت از همایش های ملی و بین المللی حمایت مالی از کنگره صورت نگرفت، اما با پیگیری های دبیرخانه کنگره این قول به ما داده شد که انشالله آیین نامه ای برای حمایت از همایش های دانشجویی تدوین خواهد شد تا دیگر عزیزانی که در این راه گام خواهند گذاشت با مشکلات کمتری مواجه شوند. از تمامی دوستان عزیزی که دغدغه بهبود وضع موجود دامپزشکی را دارند تقاضا میکنم که با پشتکار و تلاش در این راه، بدنه مدیریتی کلان کشور را با وضعیت آشنا نموده و نقشی هرچند کوچک در بهتر شدن آینده این علم و حرفه نیکو ایفا کنند.

باز هم از همراهی و تلاش شما ممنونم و امیدوارم که همیشه موفق و سربلند باشید.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك همكار
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
0
0
با عرض سلام و خسته نياشيد خدمت همكاران محترم حكيم مهر و كنگره دانشجويي.
از اينكه آقاي دكتر خوش منظر از ساير كنگره ها اظهار بي اطلاعي كرده اند واقعا تعجب كردم و لازم ديدم عرض كنم علت عدم مستند سازي صحيح نبود (هر چند آنزمان اينترنت گستردگي فعلي را نداشت) بلكه شايد دوستان فرصت بررسي اين موضوع را نداشته اند. ما در سال 80 پنجمين كنگره را در دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار كرديم كه با استقبال خيلي خوبي برگزار شد بطوري كه طي سه روز فقط سخنراني ها در 3 سالن همزمان ارائه ميشد كه در نوع دانشجويي قابل توجه بود. از طرفي از حدود يكسال قبل از آن كنگره، اطلاع رساني علاوه بر اطلاعيه ها و پوسترهاي كنگره، بصورت گاه نامه در چندين شماره منتشر شد و در آنجا تاريخچه خوبي از كنگره هاي قبل از آن ذكر شد. جالب اينكه چهارمين كنگره در شيراز بوده كه آقاي دكتر از آنهم ظاهرا اطلاعي ندارند.!!
به هر حال نظري كه در آن زمان ما به عنوان دانشجوي دامپزشكي داشتيم اين بود كه اين نوع كنگره ها صرفا از جنبه علمي اهميت ندارند (مخصوصا با وجود چندين همايش تخصصي دامپزشكي كه در كشور برگزار ميشود) بلكه بعنوان يك مجمع بزرگ براي دانشجويان اين رشته ميتواند مورد توجه قرار گيرد و در حاشيه آن به اين موضوعات پرداخته شود؛ همانگونه كه در حاشيه كنگره پنجم در اهواز نشست هاي فشرده اي با نمايندگان رسمي دانشجويان دانشكده هاي كشور برگزار شد و هدف آن تشكيل يك جمعي با عنوان اتحاديه دانشجويان و دانش‌آموختگان دامپزشكي ايران بود ، اساسنامه آن هم تقريبا نهايي شد ولي در آخرين لحضات متاسفانه با خروج نمايندگان يكي دو دانشكده راي گيري نهايي انجام نشد.. - البته نمايندگان شيراز همكاري خوبي داشتند- .. به هر حال با آرزوي توفيق براي دوستان در صورت تمايل هر يك از جمع هاي دانشجويي برا تحقق اين امر (كه نزديك دو سال كار فشرده و نشست هاي مختلف در چند دانشكده طرح اتحاديه را براي ارائه در آن كنگره آماده ساخت ) حاضريم سوابق مربوطه را در اختيار بگذاريم . با تشكر/ دبير اجرايي كنگره پنجم دانشجويان دامپزشكي ايران
ناصر صالحی اردکانی
|
-
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
0
0
با سلام،من در مورد این مطلب نظر خواسی نداشتم و فقط میخواستم از مسئول پنجمین دوره کنگره دامپزشکی بپرسم چطوری میشه از تجربیات ایشون استفاده کرد
خیلی خوشحال میشم بهم میل بزنن
dr6884@yahoo.com
مرسی
نظر شما
ادامه