کد خبر: ۳۵۳۶۶
 

اگرچه هم‌اکنون مکمل‌هایی مانند ویتامین D، در برخی فراورده‌های لبنی افزوده می‌شود، اما برای غنی‌تر شدن این محصولات، می‌توان از ویتامین‌های دیگری نیزاستفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، بسیاری از مردم با تصور اینکه به حد کافی، شیر و فراورده‌های لبنی را مصرف می‌کنند، انتظار دارند که کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در این محصولات، جذب بدن‌شان شده و دیگر مشکلی از بابت پوکی استخوان یا بیماری‌هایی از این دست در آینده نخواهند داشت. این در حالی است که جذب موثر ماده معدنی مانند کلسیم، به شرایط و عوامل متعددی وابسته است. به عنوان مثال، وجود ویتامین برای کاهش سطح کلسیم خون و حمل آنها به طرف بافت‌های مورد نظر بسیار ضروری است. البته نمی‌توان آن را شرط کافی برای جذب دانست. زیرا ورود کلسیم به بافت‌ها هم به مواد دیگری احتیاج دارد که مسیر خود را به درستی طی کند و از هدف اصلی منحرف نشود. یکی از این مواد، ویتامین است. این ویتامین، کلسیم را دقیقا به جایی حمل می‌کند که لازم باشد. بنابراین کمبود آن در بدن، کل فرایند جذب کلسیم را به هم خواهد زد؛ حتی آنهایی که به حد کافی از فراورده‌های لبنی به طور روزانه مصرف می‌کنند.

محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که ژاپنی‌ها کمتر دچار کمبود کلسیم و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. دلیل آن را باید در مصرف غذایی به نام ناتو (Natto) جست‌وجو کرد. این غذا که به مقدار زیاد توسط ژاپنی‌ها مصرف می‌شود، حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین است.

مدیر بخش بازرگانی شرکت گنوسیس (Gnosis)، عصر دیروز سه شنبه در جلسه مشترکی که با فعالان صنعت لبنیات داشت، در ارتباط با اهمیت جذب کلسیم گفت: کمبود یا زیادبود کلسیم، هر دو برای بدن مضر است؛ چرا که اولی باعث استئوپروز می‌شود و دومی بیماری‌های قلبی و عروقی را به ارمغان می‌آورد.

 

 

مارکو لاتانزی، با اشاره به اینکه در صورت بالا رفتن غلظت کلسیم در خون، این ماده معدنی در رگ‌ها رسوب می‌کند، افزود: اکنون از هر دو آمریکایی بالای ۵۰ سال، یک نفر استئوپروز (پوکی استخوان) دارند. بنابراین سالانه حدود ۹ میلیون شکستگی در جهان اتفاق می‌افتد که هزینه ترمیم آن ۴۷۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گفته وی، علاوه بر پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی نیز، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. زیرا در حال حاضر، از هر سه مورد مرگ در جهان، یک مورد،ازاین بیماری نشأت می‌گیرد. در مقابل، هرچه پوکی استخوان بیشتر می‌شود، امراض قلبی و عروقی هم افزایش می‌یابد. این در حالی است که نیاز کلسیم برای هر فرد باید تامین شده و به ویژه برای افراد سالخورده که حداقل به یک‌هزار تا یک‌هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی در روز احتیاج دارند.

لاتانزی عنوان کرد: کلسیم به صورت مکمل در بیشتر غذاها وجود دارد، اما اینکه ساز و کار لازم برای جذب آن در استخوان‌ها فراهم باشد، مسئله دیگری است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد علاوه بر ویتامین به ویتامین هم نیاز است. البته شرکت گنوسیس، این ویتامین را با نام تجاری VitaMK۷به بازار عرضه کرده و در بسیاری از کشورها از این مکمل برای غنی‌سازی فراورده‌های مختلف لبنی و حتی شکلات، استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده که برای جذب بهتر کلسیم در افراد مختلف به ویژه کودکان و سالمندان، وجود این ویتامین ضروری است. بنابراین افزودن آن به فراورده‌های لبنی، می‌تواند نیاز روزانه مصرف‌کننده را تامین کند.

در ادامه عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی پاستوریزه ایران نیز بیان کرد: طبق آخرین اطلاعات، ۸۰ درصد زنان ایرانی دچار پوکی استخوان هستند.

وحید مفید گفت: ابتدا تصور می‌کردند که کمبود کلسیم در بدن افراد به دلیل نبود ویتامین است، اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین تاثیری فوق‌العاده در روند جذب کلسیم از خون دارد.

به گفته وی، به همین دلیل می‌توان در کنار غنی سازی شیر با ، افزودن مکمل VitaMK۷را نیز در دستور کار قرار داد تا مردم به ویژه نوجوانان که از شیر مدارس نیز بهره می‌برند، از آن استفاده کنند. زیرا این ویتامین علاوه بر افزایش استحکام استخوان‌ها، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می‌کند.

در این جلسه، راهکارهای مختلف برای افزودن مکمل ویتامین به فراورده‌های لبنی بررسی شد و حضار تاکید کردند که برای عملی شدن این موضوع، به مجوزهای سازمان غذا و دارو احتیاج است. طرحی که در صورت تایید نهایی از سوی این سازمان منجر به همکاری این شرکت ایتالیایی برای افزودن یک مکمل جدید به فراورده‌های لبنی ایران خواهد شد.
 
 
 
نظر شما
ادامه