کد خبر: ۳۵۵۸۰
جوابیه اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد در پی درج مطلبی در سایت خبری ریواس جنوب جوابیه اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد در پی درج مطلبی در سایت خبری ریواس جنوب
 

در پی درج مطلبی تحت عنوان «بلایی که یک شایعه بر سر تولید کهگیلویه و بویراحمد آورد» در سایت خبری ریواس جنوب، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به انتشار جوابیه نمود.

متن این جوابیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

«جوابیه»

مسئول محترم سایت خبری ریواس جنوب

موضوع: جوابیه

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و احترام،

در پی درج مطلبی تحت عنوان «بلایی که یک شایعه بر سر تولید کهگیلویه و بویراحمد آورد» با کد خبر 48004 مورخ 19/03/96 بر روی خروجی آن پایگاه قرار گرفت، موارد ذیل به جهت استحضار خوانندگان فهیم آن پایگاه خبری ارسال می‌گردد. خواهشمند است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج مطالب در همان صفحات اقدام فرمائید.

داشتن مجوز در حرفه ای که اصول اولیه آن را نیز نیاموخته ایم، بدترین نوع تقسیم کار در یک جامعه می باشد. خطر اجازه نوشتن مطالب گوناگون و متنوع و گاهاً تخصصی بوسیله یک قلم مجاز اما بدون تعهد و تخصص از خطر دادن اسلحه آماده شلیک به کودکی نوپا به مراتب بیشتر و دلهره آورتر می باشد.

این مقدمه ای بود برای نقدی مطلبی تحت عنوان «بلایی که یک شایعه بر سر تولید کهگیلویه و بویراحمد آورد» در پایگاه خبری ریواس جنوب؛

در جهان بی انتها و لایتناهی بسیارند موجوداتی که با حواس پنجگانه بشر ناکامل و پرمدعا قابل لمس نیستند اما آثار و نشانه های آنان را با عقل و تدبیر و منطق می توان حس کرد و وجود آنان را به اثبات رساند که البته در رأس همه آن نادیدنی قادر و توانایی است که وجود هرآنچه در عالم هستی می بینیم نشانه و آیتی از وجود ذات آن باریتعالی است.

حال چند سئوال از نگارنده مطلب:

1- آیا هرآنچه با چشم نمی بینیم را باید منکر شویم؟

2- در حالی که چند ماهی است که در نقاط مختلف کشور هشدارهای بهداشتی و جدی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهادکشاورزی به خطر وجود بیماری تب کریمه کنگو از طرق مختلف از جمله رسانه ملی، سایت های خبری، مطبوعات و ... داده شده و استان ما نیز قاعدتاً نمی تواند از سایر نقاط کشور مستثنی باشد، چگونه و براساس کدام یافته علمی وجود بیماری را منکر شده اید؟

3- در حالی که بیش از 40 سال است که از اولین مورد گزارش بیماری در کشور می گذرد، بر اساس کدام تحقیق علمی و یا پایانامه و یا مقاله علمی، ادعای ریشه کنی بیماری را دارید؟

4- در حالی که مستندات علمی متعدد انتقال ویروس را بوسیله بندپایان و بخصوص کنه هیالوما به اثبات رسانده اند و فصل شروع زاد و ولد کنه ها می تواند شروع یک انتشار طوفانی بیماری در بین دام و انسان باشد، به چه دلیل گوشزد کردن خطر تماس با کنه و دام بدون هویت را برای جلوگیری از خطر احتمالی ابتلاء به بیماری بزرگنمایی و خیانت به تولید محسوب می نمایید؟

5- طبق کدام مستندات کتبی، سمعی بصری و حتی محرمانه مدعی شده اید که مدیرکل دامپزشکی استان اقدام به بزرگنمایی و مصاحبه های هشداری زیادی کرده است که نهایتاً به تولید استان ضربه وارد شده؟ آیا بجز هشدارهای صرفاً بهداشتی و پیشگیری که مردم و افکار عمومی را به رعایت اصول اولیه بهداشتی از جمله خرید گوشت از مراکز مجاز و نگهداری گوشت بمدت 24 ساعت در دمای یخچال و ... ترغیب می کند، مصاحبه، نوشته و یا اظهار نظری از مدیرکل و سایر مسئولین دامپزشکی استان سراغ دارید که خوردن گوشت را منع کرده باشد؟

6- برخی موارد غیر علمی در مطلب درج شده به چشم می خورد که یا گوینده ناآگاه بوده و یا نویسنده متن اصل امانت را رعایت نکرده که لازم است برای تنویر افکار عمومی تصحیح و مطلب درست به سمع رسانده شود. از جمله اینکه فریز کردن گوشت راه حل جلوگیری از بیماری عنوان شده که نشان دهنده عدم تشخیص فرق بین یخ زدن (فریز) و دمای 4-0 درجه (دمای یخچال و نه فریزر) می باشد. لذا جهت اطلاع اینکه جمود نعشی در لاشه که منجر به بالا رفتن اسیدیته و در نتیجه از بین رفتن عوامل احتمالی بیماری زا از جمله ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، در دمای بالای صفر و کمتر از 4 درجه (4-0 درجه) رخ می دهد و نه در دمای زیر صفر (فریز).

7- نهایتاً اینکه آیا نبودن برخی زیرساخت های تولید در بخش دامپروری در استان می تواند علتی برای نادیده گرفتن بهداشت و سلامت جامعه از طرف دستگاه های متولی بهداشت از جمله دامپزشکی باشد؟

علیهذا با عنایت به موارد فوق از کلیه رسانه های جمعی و خبری و اصحاب قلم و مطبوعات انتظار می رود به جای به چالش کشیدن غیر کارشناسی ارگان ها و نشر چنین مطالب تنش آفرین و تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی روانی در دامداران و دامپروران، با روحیه همکاری وارد عرصه شده و با آگاهی سازی جامعه در کنترل این بیماری یاریگر اداره کل دامپزشکی استان و کلیه دستگاه های مرتبط باشند.

 

به گزارش حکیم مهر، متن خبر منتشر شده در پایگاه خبری ریواس جنوب با عنوان «بلایی که یک شایعه بر سر تولید کهگیلویه و بویراحمد آورد» به شرح زیر بوده است:

بلایی که یک شایعه بر سر تولید کهگیلویه و بویراحمد آورد

مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند که خبرها و مصاحبه‌های غیردقیق و اغراق‌آمیز این روزهای کهگیلویه و بویراحمد پیرامون تب کریمه کنگو، نظام عرضه و تقاضای کالای مهم ” گوشت” را تا مرز نابودی و ورشکستگی پیش برده است؛ سرمایه‌گذاران نیز از ضرر و زیان‌های مالی می‌گویند.

به گزارش ریواس جنوب از یاسوج، انتشار اخبار و شایعات همواره بر فاکتورهای مختلف اقتصادی اثرات مثبت و منفی دارند به طوری که عرضه و تقاضا برای هر کالایی تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار درست و غلط است.

با انتشار یک خبر غیرموثق از کمبود یک کالا شاهد صفوف و هجوم مردمی برای تأمین آن کالا هستیم و با خبر دیگری شاهد بادکردن کالای دیگری در انبارهای تولیدکنندگان و فروشندگان هستیم.
در این وادی هم نقش رسانه‌های معتبر اهمیت دارد هم نقش اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق برای جلوگیری از انتشار یک شایعه اهمیت دارد.

بزرگنمایی یک خبر واقعی و لطمه به تولید

اما در استان گهگیلویه و بویراحمد این مشکل تا حدی از جنس دیگری بود.

موضوع بیماری تب کریمه کنگو اگرچه شایعه نبوده و خبری واقعی بوده اما چنان از زبان متولیان این بیماری در اداره‌کل دامپزشکی بزرگنمایی شد که تولید و نظام عرضه و تقاضای کالای مهم گوشت” را تا ورطه نابودی جلو برد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد البته از زاویه رسالت و وظیفه خود و قطعا” از روی دلسوزی برای کاهش خطرات جانسوز و خطرناک این بیماری مشترک بین انسان و دام اقدام به بزرگنمایی و مصاحبه‌های هشداری زیاد کرده است.

نکته مهم در این بین این است که هرچند این بیماری بسیار خطرناک است ولی کهگیلویه و بویراحمد تا این لحظه کاملا پاک و حتی یک مورد از وجود این بیماری گزارش نشده است.

از سوی دیگر متولیان سلامت مردم معتقدند که مصرف گوشت با رعایت نکات علمی حتی با وجود این بیماری مشکلی ندارد.

با این حال اداره‌کل دامپزشکی که یکی از واحدهای زیرمجموعه سازمان جهاد کشاورزی است، چنان مردم را ترسانده است که مصرف گوشت به نصف و حتی در برخی مناطق به یک سوم میزان قبلی رسیده است.

تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ما آسیب جدی دیدند در حالی که استان عاری از بیماری است

موضوعی که با واکنش رئیس سازمان جهادکشاورزی هم مواجه شد.

جعفرگوهرگانی در این زمینه با انتقاد از وضعیتی که برای تولید و مصرف گوشت در این استان پیش آمده،گفت که همه ما دیدیم که عدم هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان جهادکشاورزی چه بلایی بر سر تولید آورد، درصورتی که اگر کنترل بیماری وظیفه جهاد کشاورزی است حمایت از تولید و تولیدکننده نیز وظیفه ما است و باید در این موارد با لحاظ همه جوانب و بدون بخشی‌نگری تصمیم بگیریم.

وی تعداد کشتارهای این روزهای کشتارگاه‌های استان را بسیار کمتر از قبل اعلام کرد و افزود: جهاد کشاورزی یک مجموعه است و هدفش مشترک است لذا وحدت‌رویه باید باشد و اطلاع رسانی در این مجموعه باید حساب شده، دقیق و با توجه به سلامت مردم و حمایت از تولید و مصرف باشد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد معتقد است یک خبر و اطلاعیه رسمی می‌تواند اثرات مثبت و منفی زیادی بر تولید یک استان داشته باشد که نمونه آن همین اخبار و مصاحبه‌های تب کریمه کنگو است.

گوهرگانی تاکید کرد که نگرانی ما از این است که این بیماری در این استان وجود ندارد و نباید مردم را نگران مصرف گوشت کنیم.

مصرف گوشت هیچ خطری ندارد، مردم بدون دغدغه خرید کنند

این اظهارات در حالی است که محمدجعفر طالبیان‌پور معاون بهبود تولیدات دامی کهگیلویه و بویراحمد نیز به شدت نگران تولید و مصرف گوشت و مهم‌تر از آن دامداران، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این صنعت است.

او گفته است که هیچ مورد مشکوکی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان وجود ندارد و مهم تر اینکه مصرف گوشت با نگهداری ۲۴ ساعته در فریزر هیچ خطری برای سلامتی مردم ندارد.

وی می‌گوید که مصرف گوشتی که در کشتارگاه‌ها، مهر نظارت می‌خورد از نظر ما سالم است و مردم بدون هیچ نگرانی گوشت مصرف کنند.

طالبیان‌پور به مردم توصیه کرد که برای احتیاط بیشتر از قصابی‌های خارج از نظارت و قصابی‌های بین‌راهی گوشت نخرند.

اگرچه با این اظهارات شاید تا حدی نگرانی مردم برطرف شود ولی تولید این استان ضربه‌ای که باید خورده است و سرمایه‌گذاران زیادی در این ایام ضررهای مالی را تجربه کردند.

حامد خشنودی یکی از شهروندان یاسوجی در همین زمینه می‌گوید که حدود ۳ هفته است گوشت مصرف نکرده است و واقعا نگران هستیم.

مسئول یکی از کشتارگاه‌های این استان نیز با تأیید این نگرانی‌ها گفته است که با کاهش شدید تقاضا، کشتار این واحد از هزار لاشه به حدود ۴۰۰ مورد رسیده است و این به معنی ضرر و زیان روزانه ما در این کشتارگاه است.

با این توضیحات لازم است مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی مقوله اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع را جدی‌تر بگیرند تا نه "از این‌ور بام بیفتیم و نه از آن‌ور بام”.
 
 
نظر شما
ادامه