کد خبر: ۳۵۷۸

حکیم مهر - زیست شناسان دانشگاه ویرجینای آمریکا دریافتند، تغییرات فصلی و ساعات شب و روز بر روی انسان‌ها و حیوان‌ها اثر عمیقی دارد.

این پژوهشگران طی تحقیقاتی دریافتند تغییرات فصلی و بلند و کوتاه شدن ساعات شب و روز بر سیستم بیولوژیکی و زاد ولد انسان‌ها و حیوان‌ها تاثیر عمیقی دارد.

براین اساس، در یک دوره زمانی خاص و محدود ساعات شب و روز در سراسر جهان به 12 ساعت می رسد و در حالی که زمین به پیمودن مسافت در دور خورشید ادامه می دهد، روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر می شود و این تغییرات در مناطق با عرض جغرافیایی بالا بیشتر دیده می شود اما در استوا دیده نمی شود.

این تغییر در میزان روشنایی هوا علامتی مبنی بر تغییرات فصلی برای انسان‌ها حیوانات و گیاهان است که این امر تاثیر عمیقی بر ساکنان مناطق با عرض جغرافیایی بالا دارد به طور مثال آنها باید در زاد و ولد خود زمان بندی دقیقی داشته باشند.

براین اساس در روزهای بلند زمستان سیبری قدرت زاد و ولد همسترهای این منطقه نسبت به روزهای کوتاه بسیار بیشتر است.

علاوه بر این پرنده‌های آواز خوانی که در نزدیکی نورهای مصنوعی زندگی می کنند در اوایل بهار و در حالی که بر روی تخم جوجه‌های خود خوابیده‌اند، برای جذب همنوع آواز سر می دهند.

در حالی که پرندگان آوازخوان که در محیط‌های تاریک زندگی می کنند، چنین کاری نمی کنند.

همچنین حرکت‌های چندگانه زمین شامل چرخیدن بر روی محور خود و چرخیدن به دور خورشید عاملی برای تغییرات فصلی است.

در مورد انسان‌ها نیز فصل تولید تاثیر زیادی بر سلامت ذهنی افراد دارد به طوری که اختلال موثر فصلی (SAD) که در آن مبتلایان، به افسردگی مرتبط با فصل دچار هستند، معمولاً در اواخر پاییز و اوایل زمستان آغاز و در بهار و تابستان کمتر می شود.

نظر شما
ادامه