کد خبر: ۳۶۲۴۲



حضرات آیات، عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و مرحوم موسوی اردبیلی به پرسش هایی درباره «حقوق حیوانات» پاسخ دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شفقنا، متن پرسش های مطرح شده و پاسخ این مراجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

1. دیدگاه شرع مقدس درباره حقوق حیوانات چیست؟ آزار حیوانات غیر موذی که زیانی از آنها متوجه انسان نیست و یا حتی حیوانات موذی که انسان ها در معرض خطر آنها نیستند چه حکمی دارد؟ آیا می توان با حیوان آزاری به تفریح نشست؟ آیا می توان با آزار و شکنجه حیوانات اقدام به برگزاری مسابقه نظیر گاوبازی کرد ک ممکن است هم خطر جانی برای گاو باز و هم کشتار گاو را بدنبال داشته باشد؟ آیا حیواناتی که در احکام دینی نجس دانسته شده اند نظیر سگ و خوک را می توان آزار داد؟ گفته شده که بزرگان دین بعضا از طعام خود به حیوانات حرام گوشت اهلی یا وحوش بیابان بخشیده و نسبت به آنان سفارش داشته اند. در این خصوص آیا مستندی وجود دارد؟

2. اگر حیوانی بنا بر نظر سازمان های ذی صلاح از جمله سازمان حفاظت محیط زیست در زمره حیوانات در حال انقراض و شکار آن غیرقانونی اعلام شده باشد، آیا به لحاظ شرعی می توان آنها را شکار کرد؟ حتی در موارد شکار قانونی دیدگاه و سفارشات و احتیاطات شرع مقدس چیست؟

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

1- سزاوار است که اذیت حیوانات ترک شود.

2- اگر حاکم شرعی منع کند تخلف از آن جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

1- درباره حسن ترحم بر آنان و لزوم مراعاتشان روایات متعددی وارد شده است. به طور کلی در ایذاء حیوانات و نیز کشتن آنها و نحوه آن اگر عقلاء این کار را ظلم به حیوان و قبیح بدانند جایز نخواهد بود و فرقی بین انواع حیوانات نیست.

2- رعایت قانون بنابر احتیاط لازم است ضمن آن که اخلال در محیط زیست اگر موجب سلب حق دیگران و اضرار به آنها ولو آیندگان شود از موارد حق الناس و حرام است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

1- در روایات اسلامی آزار رساندن به غیر حیوانات موذی نهی شده و به حقوق حیوانات اهمیت داده شده و آزار رساندن به آنها برای تفریح، نکوهیده تر است.

2- از نظر شرعی شکار آنها خالی از اشکال نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

1- آزار و اذیت حیوانات جایز نیست.

2- خیر، جایز نیست و لازم است براساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: (ایشان در زمان حیاتشان به این پرسش پاسخ دادند)

در اسلام نسبت به رعایت حال حیوانات بسیار سفارش شده و از آزار و آسیب رسانی به آن ها منع شده، در حیوانات موذی، اگر بتوان با عملی در حد پایین رفع اذیت کرد، اقدام به مرحله بالاتر از آن، کار درستی نیست، و در مورد حیواناتی که در حال انقراض می باشند و یا ثروت و سرمایه ملی محسوب می شوند، طبعاً تاکید بیشتری می شود.


نظر شما
ادامه