کد خبر: ۳۶۷۴۵
 

بخش اپیدمیولوژی و نظارت بر بیماری‌ها در سازمان بهداشت جهانی (NIH) جهت کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب‌کریمه‌کنگو در ایام عید قربان هشدار داد و توصیه‌هایی نموده است. بیماری فوق از طریق گزش کنه‌ها و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده در حین و پس از کشتار و ذبح حیوان آلوده، به انسان منتقل می‌گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هدف از این هشدار، آگاه‌سازی و آمادگی مردم و مقامات بهداشتی جهت بهبود عملکرد‌های لازم برای کنترل و پیشگیری این بیماری می‌باشد.

بر اساس این توصیه، CCHF یک بیماری ویروسی (نایرو‌ویروس) از خانواده بانیاویریده می‌باشد که از طریق گزش کنه منتقل شده و میزان مرگ و میر آن در حدود ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است. کنه‌ها بویژه جنس هیالوما به عنوان مخزن و حامل این ویروس محسوب می‌شوند. بسیاری از حیوانات اعم از گاو، بوفالو، بز‌، گوسفند به عنوان حاملین خاموش این بیماری برشمرده شده و کنه‌های بالغ از خون این حیوانات تغذیه می‌کنند.

با توجه به اینکه بلوچستان یکی از مهمترین استانهایی است که درگیر این بیماری‌ بوده ، اما مواردی از ابتلا، در مناطق مختلف جغرافیایی پاکستان نیز مشاهده شده است. از ۱۰۱ مورد بیمار تایید شده در سال ۲۰۱۶، تعداد ۳۳ مورد مرگ گزارش گردید.

در سال ۲۰۱۷ تا به اکنون، ۴۱ مورد بیماری تایید شده که ۱۵ نفر از بلوچستان، ۱۵ مورد از پنجاب، ۷ نفر از KPK  و ۳ مورد از FATA می‌باشند. آخرین پرونده مرگبار در تاریخ ۱۶ ماه اوت امسال،مربوط به فرد بیماری در منطقه FATA، می‌باشد.

کارکنان بهداشت عمومی به همراه گله‌داران، دامپزشکان، کارشناسان دامپزشکی، دامداران، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها در معرض ابتلا به بیماری فوق می‌باشند. علاوه بر آن، افراد در تماس نزدیک با موارد مشکوک و همچنین افراد درگیر با مراسم ذبح حیوان جهت قربانی، در خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند.

هم‌اکنون هیچ نوع واکسنی برای ایمن سازی انسان موجود نیست و تنها راه کاهش ابتلا، افزایش آگاهی مردم است. توصیه‌های بهداشتی بایستی بر چند جنبه تمرکز داشته باشد، من جمله پوشیدن لباس‌های محافظ و استفاده از دستکش‌های بلند و همچنین شلوار‌های بلند.

در زمان بازدید از بازار حیوانات، لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید تا به راحتی بتوانید کنه‌ها را رویت نمایید. در صورت مشاهده کنه، آنها را به راحتی دور کنید و همچنین می‌توانید از مواد حشره‌کش مجاز تایید شده بر روی روپوش و پوست بدنتان استفاده نمایید.

از له کردن و کشتن کنه‌ها خودداری نموده و در حین لمس حیوانات و بافت‌های بدنشان، بویژه در هنگام عملیات ذبح و کشتار در کشتارگاه و یا در خانه، از دستکش و سایر پوششهای محافظتی استفاده کنید.

از تماس فیزیکی نزدیک با افراد مبتلا به این بیماری بپرهیزید و در حین مراقبت از بیماران نیز دستکش و لباس‌های محافظتی بپوشید. پس از ملاقات و یا تماس با بیمار، دستان خود را چندین بار بشویید.

در رابطه با اجساد بیماران، بایستی بدن آنها با محلول ۱ به ده مایع سفید کننده اسپری شده و سپس در کفن پیچیده شود و دوباره تمام سطح کفن با این محلول اسپری شود و در پوششی پلاستیکی قرار داده شده و کاملا با نوار چسب بسته و سپس مدفون گردد. تمام ابزار جابجایی و حمل و نقل جسد ضدعفونی شده و لباس های متوفی سوزانده شود.

 
 
نظر شما
ادامه