کد خبر: ۳۷۱۴۷



۱۳ مهر ماه سال جاری استان کرمان شاهد برگزاری سمپوزیوم ملی بیماری برسلوز در کرمان خواهد بود که با همکاری اداره کل دامپزشکی استان کرمان و دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، با توجه به اینکه بیماری‌های قابل انتقال از دام و فرآورده‌های دامی به انسان از موضوعات مهم امنیت غذایی و ارتقا سلامت در مقیاس جهانی و بویژه در کشورهای در حال توسعه هستند که یکی از مهمترین این بیماری‌ها بروسلوز یا تب مالت است.

بروسلوز یک بیماری باکتریایی مسری است که طیف وسیعی از حیوانات و انسان را مبتلا می‌کند.این بیماری گسترش جهانی دارد و میلیون‌ها نفر در دنیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.تب مالت یک بیماری ناتوان‌کننده و مزمن در انسان است و از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه و تماس مستقیم با حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری (بروسلوز) علاوه بر اثرات بهداشتی، اثرات اقتصادی در سطوح فردی و کلان نیز دارد.خسارت اقتصادی ناشی از سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید در دام، همچنین هزینه‌های بالای کنترل بیماری در دام و پیشگیری از ابتلا در انسان و هزینه‌های درمانی از جمله مهمترین اثرات اقتصادی این بیماری به شمار می‌روند. بعلاوه کاهش بهره‌وری تولید و کاهش تولید گوشت و شیر امنیت غذایی را به مخاطره خواهد انداخت که در کنار افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای پروتئین حیوانی این مخاطره چشم گیرتر نیز خواهد بود.

پیشرفت‌های علمی و گشودن راه‌های جدید پیشگیری، تشخیص و درمان کمک شایان توجهی به کنترل بیماری نموده است، با این حال، افزایش آگاهی عمومی و مشارکت تمامی افراد جامعه نقش غیرقابل انکاری در کنترل بیماری در دام و انسان دارد.

همکاری‌های بین بخشی برای تبادل اطلاعات، تجربیات و آخرین یافته‌های علمی در طراحی برنامه‌های موثرتر برای مبارزه با بیماری‌های مشترک باید مورد توجه قرار گیرد.از این رو با همکاری اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان، سمپوزیوم تخصصی و یک روزه با موضوع بیماری بروسلوز برگزار می‌گردد.این سمپوزیوم در تاریخ سیزدهم مهر ماه و همزمان با هفته دامپزشکی برگزار می‌گردد و محورهای اصلی آن اپیدمیولوژی بیماری بروسلوز، ارزیابی برنامه کنترل و مبارزه با بیماری و آخرین یافته‌ها و روش‌های آزمایشگاهی است.



نظر شما
ادامه