کد خبر: ۳۸۰۲۰


پس از شیوع طاعون در ماداگاسکار، در اینجا به پنج همه‌گیری شایع کشنده کنونی در جهان اشاره خواهیم داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هم‌اکنون بیماری طاعون سرتیتر بیماریهای واگیردار قرار گرفته، اما افراد بایستی در جریان اثرات مخرب و ویرانگر سایر بیماری‌های مسری کنونی نیز باشند. بیماریهای ذیل جزء موارد بیماری‌های زئونوز مهلک شایع در چند سال اخیر می‌باشد.

 

1- بیماری ویروسی ابولا:

این بیماری ویروسی بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان، مرگ بیمار را به دنبال دارد. در اغلب موارد باعث ایجاد خونریزی در ارگانهای داخلی و حفرات بدن می‌شود. اگرچه درمان شناخته شده‌ای ندارد، اما علایم با استفاده از درمان‌های نگه‌دارنده بهبود می‌یابد. ابولا از بیماری‌های خونریزی دهنده است و شامل بیماری ماربورگ هم می‌شود.

چگونگی انتقال؟

متخصصین معتقدند که ابولا توسط خفاشهای میوه خوار گونه Pteropodidae منتقل می‌شود. اما در زمان شروع اپیدمی این بیماری، انتشار ویروس در میان انسانها، از طریق مایعات بدن و سوزن‌های آلوده به ترشحات صورت می‌گیرد.

علایم و نشانه‌ها:

دوره کمون این بیماری 3 تا 8 روز است. شروع علایم، ناگهانی و شامل تب، تهوع، درد شکمی و در موارد حاد خونریزی از دستگاه گوارش و سایر حفرات بدن می‌باشد.

زمان و مکان همه‌گیری:

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آخرین گزارش شیوع بیماری مربوط به جمهوری دموکراتیک کنگو، در ماه می 2017 می‌باشد. از سال 2014 تا 2016 شیوع این بیماری در اکثر مناطق غربی آفریقا اعم از شهری و روستایی مشاهده شده است.

 

2- ویروس زیکا:

ویروس زیکا از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود. این بیماری نخستین بار در سال 1947 در میمون‌های اوگاندا شناسایی گردید. سپس در سال 1952 در انسان تشخیص داده شد. ویروس زیکا باعث ایجاد عوارض جدی در جنین افراد باردار بیمار خواهد شد و این نواقص شامل ناهنجاری‌های مادرزادی مغزی است.

چگونگی انتقال؟

این بیماری از طریق پشه منتقل می‌شود.در اکثر موارد از انسان به انسان واگیر ندارد، البته اعتقاد بر اینست که ویروس زیکا در اسپرم زنده مانده و از طریق مقاربت جنسی منتقل خواهد شد. همچنین این ویروس از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود.

علایم و نشانه‌ها:

هنوز دوره کمون بیماری زیکا برای سازمان بهداشت جهانی مشخص نیست و حدود چند روز تخمین زده می‌شود. علایم بیماری خفیف بوده و از دو تا هفت روز به طول می انجامد و شامل تب، بثورات جلدی، سردرد و درد مفاصل است.

زمان و مکان همه‌گیری:

آخرین گزارش همه‌گیری ویروس زیکا، در ماه می سال 2017 در هندوستان بوده است. همچنین این بیماری در بخشی از مناطق آمریکای شمالی، برزیل، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از کارائیب نیز مشاهده شده است.

 

3- سندرم تنفسی کروناویروس خاورمیانه (MERS-CoV):

بیماری مرس یک بیماری ویروسی تنفسی است که نخستین بار در سال 2012 در کشور عربستان سعودی مشاهده شد و سپس در چند کشور دیگر نیز منتشر گردید. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اکثر افراد مبتلا به این ویروس دارای علایم تنفسی بودند و حدود 3 تا 4 نفر از ده نفر افراد مبتلا جان خود را از دست می‌دهند.

چگونگی انتقال؟

این ویروس از طریق شتر گونه dromedary به انسان منتقل می‌گردد. اما سپس از طریق مایعات و ترشحات بدن به افراد دیگر منتقل خواهد شد.

علایم و نشانه‌ها:

بر طبق گزارشات CDC، دوره کمون این بیماری از 2 تا 24 روز و به طور متوسط 5 روز می‌باشد. علایم همراه با تب، سرفه، لرز و سردرد آغاز می گردد، اما می‌تواند همراه با تهوع، درد شکمی، سرگیجه و گلودرد هم باشد.

زمان و مکان همه‌گیری:

آخرین شیوع بیماری که توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) گزارش شد، در ماه اکتبر سال 2017 در عربستان سعودی بوده است. همچنین شیوع این بیماری در ماه اوت در سال 2017 در امارات متحده عربی گزارش شده است.

 

4- بیماری آنفلوانزای پرندگان در انسان (H7N9):

بر طبق گزارش CDC، نخستین همه گیری انسانی با سویه آسیایی ویروس آنفلوانزای پرندگان در سال 2013 در چین گزارش شد. اکثر موارد ابتلای انسانی در اثر تماس با پرندگان بوده است.

چگونگی انتقال؟

این بیماری از طریق پرندگان آلوده و بیمار منتقل می‌شود.

علایم و نشانه‌ها:

اکثر افراد مبتلا به H7N9، علایم حاد بیماری تنفسی را بروز می‌دهند.  نخستین علایم معمولا شامل تب و نشانه‌های مشابه آنفلوانزا همانند بدن درد و سردرد است. سایر علایم احتمالی، اسهال، تهوع و استفراغ می‌باشد.

زمان و مکان همه‌گیری:

آخرین همه‌گیری بیماری H7N9، در انسان در ماه اکتبر سال 2017 در چین توسط WHO گزارش شده است.

 

5- بیماری ماربورگ:

بیماری ماربورگ نیز از دسته بیماری های ویروسی خونریزی دهنده همانند ابولا است. این بیماری بسیار کشنده بوده که همراه با خونریزی ارگان‌های داخلی و حفرات بدن می‌باشد. بیماری ماربورگ نخستین بار در سال 1967 در شهرهای ماربورگ و فرانکفورت آلمان و صربستان گزارش شد.

عفونت اولیه معمولا پس از اقامت طولانی مدت در غارها و معادن حاوی کلونی‌ خفاش های Rousettus ساکن در این مکان‌ها حادث می‌شود.

چگونگی انتقال؟

بیماری ماربورگ از طریق خفاش میوه‌خوار به انسان منتقل خواهد شد و سپس توسط ترشحات بدن از انسان به انسان واگیر دارد.

علایم و نشانه‌ها:

بر طبق اطلاعات WHO بیماری ماربورگ دوره کمونی معادل 2 تا 21 روز دارد. علایم به طور ناگهانی همراه با تب بالا و سردرد شدید آغاز می‌شود. اسهال شدید و استفراغ نیز به همراه خونریزی از حفرات بدن و دستگاه گوارش از نشانه‌های حاد بیماری است.

زمان و مکان همه‌گیری:

آخرین همه‌گیری به تازگی در اکتبر 2017 در اوگاندا گزارش شده است.

منبع: health24

 

نظر شما
ادامه