کد خبر: ۳۸۱۸۹



نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات و مسائل بهداشتی و امنیت زیستی با حضور بیش از 45 نفر از صاحبان و مسئولین فنی بهداشتی مزارع مرغ مادر و نیز بررسی آخرین وضعیت بیماریهای تنفسی طیور در جهان و منطقه در اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، در ابتـدای ایـن جلسه مدیرکل دامپزشکی استان با تشریح تبعات مختلف بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی این بیماریها علی الخصوص از بعد اقتصاد ملی و بهداشت عمومی جامعه و ارائه گزارشی از روند بیماریها در نقاط مختلف دنیا و کشورهای منطقه گفت : استان اردبیل به دلیل موقعیت خاص جغرافیائی و قرار گرفتن در کریدور پرندگان مهاجر از مناطق و نواحی پرخطر در این زمینه است و مادامی که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل انتقال بیماریها و تهدید کننده صنعت طیور استان در منطقه وجود دارند پیشگیری و کنترل این بیماریها چالش بزرگ دامپزشکی است. لذا ضرورت دارد صاحبان فارمهای طیور رعایت ضوابط بهداشتی، امنیت زیستی و بیوسکوریتی را به دقت مد نظر قرار دهند و اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی احتمالی به مزارع خود معمول دارند.

«دکتر صادق صالحی» اجـرای دستـورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، ابلاغ ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، انجام مکاتبات لازم با تعاونی ها و اتحادیه های مرغداران و تشکل های صنفی و نیز دستگاههای اجرائی مرتبط، ارتباط مستمر با مسئولین فنی بهداشتی فارمها و دریافت گزارش در خصوص تلفات احتمالی و نیز دهیاران و مراکز بهداشتی مستـقر در روستاها و اطلاع یابی از وضعیت طیور بومی، برگزاری جلسات متعدد با دامپزشکان بخش خصوصی و اتحادیه های مرغداران و بهره گیری از ظرفیت علمی همکاران دامپزشک و آموزش و بازآموزی مرغداران و پرورش دهندگان طیور را از مهمترین فعالیت و اقدامات این اداره کل در راستای پیشگیری از بیماریهای طیور عنوان کرد.

وی به ممنوعیت پرورش بدون بیمه طیور اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت بیمه نمودن طیور پرورشی افزود: توصیه می شود در صورت سپری شدن عمر اقتصادی گله، سریعاً نسبت به حذف گله اقدام گردد.

این مقام مسئول دامپزشکی در عین حال خاطر نشان کرد با هماهنگی های انجام شده صدور بارنامه برای خودروهای حامل طیور و فراورده های مرتبط الزاماً با ارائه گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی انجام می گیرد و افراد متخلف در صورت احراز تخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان ضرورت هوشیاری مسئولین فنی بهداشتی مستقر در فارمها و واحدهای پرورش طیور را مورد تأکید قرار داد و افزود: دامپزشکان بخش خصوصی و مسئولین فنی بهداشتی این مزارع دیده بان دامپزشکی و بازوهای اجرائی دامپزشکی در فارمها هستند و لازم است هر گونه مرگ و میر و تلفات غیر عادی و احتمالی را سریعاً اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به نمونه بردای و انجام آزمایشات لازم اقدام شود.

دکتر صالحی از صاحبان مزارع پرورش مرغ مادر خواست رأساً از تشخیص و قضاوت در مورد این بیماریها و نیز درمان و کنترل آن بدون دامپزشکان و مسئولین فنی بهداشتی خودداری نموده و در صورت بروز تلفات احتمالی نزدیکترین مرکز دامپزشکی را مطلع نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: آموزش و بازآموزی مرغداران و پرورش دهندگان طیور، کاربرد مواد ضد عفونی و شیوهای صحیح ضد عفونی علی الخصوص ایجاد حوضچه ضد عفونی در درب ورودی فارم ها و ورودی تمامی سالن ها، کنترل تردد افراد و محدود ساختن آن به واحدهای پرورش ، اصلاح ساختاری در بعضی از فارمها از مهمترین موارد امنیت زیستی و بیوسکوریتی در فارمهای پرورش طیور است.

در این جلسه معاون بهبودات دامی تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان با تشریح اهمیت صنعت طیور در تأمین غذا و امنیت غذایی جامعه بر همکاری همه جانبه سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی در شیوع احتمالی این بیماریها تأکید کرد.

جلسه پرسش و پاسخ نیز خاتمه این گردهمایی بود و حاضرین به بیان دیدگاهها و نکته نظرات خود پرداختند.


 

نظر شما
ادامه