کد خبر: ۳۸۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر


در دنیای کنونی، اینترنت یکی از محبوبترین منابع اطلاعاتی و قابل دسترس برای عموم می‌باشد که افزایش چشمگیر استفاده روزفزون از آن بسیار قابل توجه و مشهود می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، به عنوان مثال در انگلستان مصرف روزانه اینترنت از 35 درصد از جمعیت در سال 2006 به 82 درصد در سال 2016 رسیده است. افراد به راحتی اطلاعات بهداشتی و سلامتی موردنیاز خود و حیواناتشان را از طریق توصیه‌های اینترنت بدست می‌آورند. بویژه صاحبان حیوانات از این طریق مشاوره‌های لازم را در موارد مختلف کسب می‌کنند.

اگرچه اطلاعات وسیعی در رابطه با سلامت حیوانات به صورت آنلاین در دسترس می‌باشد، اما با این وجود همواره صاحبان حیوانات در خطر کسب اطلاعاتی ناقص و ناکافی از منابع نامطمئن هستند.

جهت رفع این خطر، برخی از دامپزشکان اقدام به آماده سازی و انتشار دستورالعمل‌های اطلاعاتی برای راهنمایی صحیح صاحبان حیوانات نمودند که شامل اطلاعاتی معتبر و صحیح در رابطه با مشکلات حیوانات می‌باشد.

 

 

بر خلاف طب پزشکی، در رابطه با دامپزشکی تحقیقات اندکی در این زمینه و تاثیرات اینترنت بر سلامت حیوانات و ارتباط و تعامل بین دامپزشکان و صاحبان حیوانات صورت پذیرفته است. البته اخیرا تحقیقی که به تاثیر استفاده از اینترنت توسط صاحبان حیوانات و ارتباط مابین آنها و دامپزشکان پرداخته، به تازگی در مجله Frontiers in Veterinary Science به چاپ رسیده است.

محققان در این مطالعه با استفاده از نظرسنجی آنلاین از 100 نفر دامپزشک متخصص در انگلستان، نظر دامپزشکان را راجع به استفاده مشتری ها از اینترنت آنالیز نمودند. سوالات این نظر سنجی 5 حوزه را پوشش می‌داد:

- جمعیت شناسی

- آگاهی صاحب حیوان در رابطه با استفاده از اینترنت و درک صحیح وی از اطلاعات در دسترس

- استفاده دامپزشکان از نسخه‌ها

- بررسی تاثیر اینترنت بر رابطه بین صاحب حیوان و دامپزشک

اکثر پاسخ دهندگان زنان بودند که در انگلستان زندگی می‌کردند و منحصرا داروهای دامپزشکی حیوانات کوچک را تجویز می‌نمودند.


استفاده از اینترنت و درک صحیح آن:

حدود 60 درصد از دامپزشکان معتقد بودند که اکثر مشتری‌ها به اطلاعات راجع به سلامتی حیوانات در اینترنت دسترسی دارند. نکته مهم این بود که، 75 درصد از دامپزشکان بر این باور بودند که فقط 40 درصد از صاحبان حیوانات، آنچه را که خوانده‌اند به درستی درک کردند. این نقص در درک صحیح به محققان خاطر نشان کرد که دلیل این موضوع می‌تواند مربوط به چندین عامل مختلف باشد که به عنوان مثال می توان به نحوه سرچ و جستجوی آنلاین صاحب حیوان اشاره داشت.

تاثیر ارتباط و تعامل بین صاحب حیوان و دامپزشک:

تقریبا 55 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بر تاثیر منفی استفاده از اینترنت مشتریان بر روابط بین آنها و دکتر دامپزشک بودند و بر این جمله تاکید داشتند که " اطلاعات غلط آنلاین، عامل اصلی ایجاد استرس و سرخوردگی ما دامپزشکان و همکارانمان شده است."

درصد مشابهی نیز بر این باور بودند که استفاده از اینترنت دارای اثر منفی (40 درصد) و یا اثر مثبت (37 درصد) بر سلامت حیوان خواهد داشت.

از دیدگاه مثبت این قضیه فردی اذعان داشت که من به این حقیقت رسیده‌ام که دکتر گوگل برخی اوقات ابزاری سودمند جهت حمایت از توصیه‌های من است و به صاحب حیوانات کمک می‌کند تا موقعیت های پیچیده را بهتر درک کند.

این مطالعه مشابه با تحقیقی است که در این رابطه در آمریکا صورت گرفته است. البته باید دقت کرد با توجه به تعداد نمونه و اختلافات بالقوه در نحوه درمان حیوانات در انگلستان و آمریکا نظرات مشابه بایستی با دقت و احتیاط مورد قیاس قرار گیرد.

به طور کلی این تحقیق حاکی از نظرات مختلفی راجع به تاثیرات استفاده از اینترنت بر روابط بین دامپزشکان و صاحبان حیوانات بوده است. در مطالعات بعدی محققان پیشنهاد دادند که تحقیق در حجم وسیعتر و ازجانب صاحب حیوان نیز علاوه بر دامپزشکان صورت پذیرد.

منبع: American Veterinarian

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
یلی خوبه امیدوارم این سیتم هم در بخش درمان پزشکی هم دامپزشکی زودتر راه بیفته
نظر شما
ادامه