کد خبر: ۳۸۵۴۰

 


اینطور به نظر می‌رسد که برخی از حیوانات در برخی سطوح مفهوم مرگ را درک می‌کنند. به طور مثال فیلی که در فقدان از دست دادن یکی از اعضای گروه خود اندوهناک است و یا نهنگی که فرزند مرده خود را ترک نمی‌کند. بسیاری از گونه حیوانات قادر به درک مفهوم مرگ هستند. اما آیا حیوانات از زمان مرگ خود مطلع هستند؟

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دکتر جنیفر کوتز» به عنوان یک دامپزشک، از تجربیات خود در این زمینه اینچنین می‌گوید: من به عنوان یک دامپزشک متخصص که در بسیاری از موارد در لحظه احتضار حیوانات در منزل در کنارشان بوده‌ام، معتقدم که تعداد زیادی از آنها درک درستی از این وضعیت داشتند. حتی در مواردی حیوانات دیگر که همخانه آنها نیز بودند کاملا از لحظه مرگ حیوان بیمار آگاه و در رنج بودند.

به عنوان مثال، من در کنار سگ یک خانواده که در حال احتضار بود حضور داشتم.  لحظه آخرین تزریق به حیوان جهت اتونازی ، گربه خانواده که تا این لحظه آرام بود، با شروع تزریق، مرتبا در کنار من راه می‌رفت و بعد از مدتی در کنار سگ دراز کشید و پنجه هایش را به آرامی بر روی پاهای دوستش گذاشت، به گونه ای که گویی می‌خواست بگوید: من در کنارت هستم ، نگران نباش!

وی افزود: درموردی دیگر، یکی از همکارانم اینطور بازگو می کرد که در حین اتونازی یکی از سه سگ یک خانواده، پس از انجام این عمل، دو سگ دیگر وارد اتاق شدند و در کنار جنازه دوستشان با صدای بلند شروع به زوزه کشیدن نمودند!

اما این ماجرا که آیا حیوانات از زمان مرگ خود نیز مطلع هستند کمی دشوار است.  اما تعدادی از صاحبان حیوان ادعا دارند که حیوانات در آخرین لحظات زندگی به آنها فهمانده‌اند که زمان رفتنشان رسیده و اجازه بدهند که بروند. در بیشتر موارد این حیوانات به داخل منزل آمده و از صاحبان خود که عاشقانه آنها را دوست دارند دوری می‌گزینند.


در برخی موارد نیز حیوانات در حال مرگ در جستجوی محبت بیشتری از صاحبان خود هستند و کارهایی انجام می‌دهند که غیر معمول بوده است. آیا این رفتارها حاکی از آن است که آنها از زمان مرگ خود مطلع هستند و یا مربوط به حالت ضعیف و رنجور حاصل از بیماری آنها است؟

این سوال سختی است و به راحتی قادر به پاسخ دادن به آن نیستیم. از سوی دیگر، شاهد موارد بسیاری هستیم که حیوان زمان مناسب را برای مرگ انتخاب می‌کند. در یک مورد، فردی از اعضای خانواده در خارج از کشور بود و از بدحالی حیوان خود آگاه شد. وی به سرعت و با چند پرواز که هرکدام تاخیر هم داشت خود را به وی رساند. سگ تا زمانی که صاحبش به نزد وی آمد زنده ماند و وقتی وی را دید، به آرامی در آغوش او آمد و او را چند بار لیسید و سپس از هوش رفت، تازمانیکه من به کمک آمدم و اورا راحت نمودم.

من در رابطه با سگ خودم اعتقاد دارم، دانکن میدانست به انتهای حیاتش نزدیک شده است. با توجه به حرکات و احساساتش زمانی که حس کردم اواخر عمرش است، تمام آزمایشات لازم را انجام دادم، او کاملا سالم بود، اما وی در اثر کهولت سن جانش را از دست داد.

در هفته‌های آخر، او هر روز صبح جایی از منزل که می‌توانست به راحتی استراحت کند را انتخاب می‌نمود و با نگاهی به اطراف، اینطور به نظر می‌رسید که می‌گوید: امروز روز خوبی برای مرگ و رفتن است! سپس دراز می‌کشید و تمام روز را می‌خوابید.

ما به احتمال زیاد قادر به پیدا کردن پاسخ درست و مطمئنی برای این سوال نیستیم. با این‌حال این یک امر حیاتی است که دامپزشکان و صاحبان حیوانات با توجه به شناختی که از حیوان خود دارند این موضوع را دریابند و تمام محبت و عشقشان را در روزهای باقی‌مانده نثار حیوان نمایند و بهترین روزهای عمر وی را در روزهای واپسین زندگی آنها بسازند.

 

منبع: PET MD

نظر شما
ادامه