کد خبر: ۳۹۱۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

همانطور که می‌دانیم، گربه‌ها با استفاده از زبان خود، مرتبا بدنشان را تمیز نگه می‌دارند. اما هنوز چگونگی عملکرد زبان، در پاک نگه داشتن حیوان یکی از اسراری است که کاملاً شناخته شده نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دانشمندان دریافتند که زبان گربه‌ها پوشیده از خارهایی می‌باشد. اما به تازگی، مهندسین ساختار این خارها را به پنجه تشبیه نموده‌اند که در تمیز نمودن پوشش حیوان، به آنها کمک می‌نماید.

این یافته، باعث شکل‌گیری ایده جالبی توسط مهندسین شده که با استفاده از این دانش، رباتی طراحی کنند تا با داشتن چنگک‌هایی جهت شانه زدن بهتر موها و حتی پاک نمودن زخم ها کاربرد داشته باشد.

 

«الکسی نوئل» دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه آتلانتا، با مشاهده چگونگی لیسیدن بدن گربه‌ها توسط زبانشان و با استفاده از مدل خارهای پنجه گونه زبان گربه، ایده جالبی به ذهنش رسید. وی و همکارانش با چاپ مدل سه بعدی ساختار زبان گربه به اندازه چهار برابر حالت عادی آزمایشات خود را آغاز نمودند.

آنها متوجه شدند که خارهای زبان گربه‌ها ساختاری پنجه مانند و تیز، همانند پنجه خود گربه دارد. نوئل می گوید: طبیعت قلاب مانند خارها مانند چنگک‌هایی به گربه کمک می‌کند تا درهم رفتگی و گره‌های موهای بدنشان را باز کند و آنها را آراسته و تمیز نماید. علاوه بر آن، این خارها، جهت غذا خوردن و گرفتن ذرات خوراک توسط زبان نیز به حیوان کمک می‌کند.

 

البته علاوه بر ساختار زبان، وجود لایه بزاق نیز به تمیز نمودن سطح بدن گربه کمک شایانی می‌نماید. تحقیقات حاکی از آن است که بزاق گربه‌ها باعث تجزیه چرک و روغن روی بدن حیوان می‌شود و حتی باعث کاهش اصطکاک بین موها شده و حالت شانه خوردن موها توسط خارهای زبان را راحت‌تر می‌کند. جالب است که بدانید زبان ببر، شیر و سایر گربه‌سانان نیز تقریبا دارای همین ساختار می‌باشد. البته مطالعه روی ساختار زبان آنها به راحتی گربه‌ها نبوده و قابل دسترس نمی‌باشد.

این دانش به محققان کمک می‌کند تا رباتی منعطف طراحی کنند که قادر به گرفتن وسایل و حتی شانه زدن موها ‌باشند. در حالیکه رباتهای دیگر دارای ساختاری خشک و محکم هستند و باعث ایجاد ضربه و خراش می‌شوند. رباتهای ساخته شده از پلاستیک نیز بسیار آسیب پذیر هستند.

منبع: livescience
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
12
قدرت خدای حکیم رو فقط. به چه جزییاتی که خدا توجه کرده و این اوج زیبایی آفرینش رو نشون میده
نظر شما
ادامه