کد خبر: ۳۹۱۴۳
 

خفاش‌های وامپیر یکی از معروفترین حاملین بیماری هاری در آمریکای لاتین محسوب می‌شوند، بطوریکه به راحتی باعث انتقال این بیماری به انسان‌ها و دام خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هم‌اکنون محققین اظهار داشتند که در پرو سالانه بیش از 500  راس گاو در اثر ابتلا به این بیماری از بین می‌روند.

بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در آمریکای لاتین به حساب می‌آید. مخزن اصلی این ویروس، خفاش خون‌آشام  وامپیر (Desmodus rotundus) است. مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از بین بردن این خفاش‌ها و همچنین واکسیناسیون انسانها و دام می‌باشد.

در پرو، به تازگی پراکندگی جغرافیایی این خفاش‌های حامل بیماری هاری، مورد توجه سازمان بهداشت عمومی واقع شده است. در مطالعات اخیر انجام شده توسط محققین دانشگاه گلاسکو و اسکاتلند، منطقه جنوبی پرووین اندس، که بیماری هاری در آنجا کنترل نشده است، مورد ارزیابی واقع شد.

آنها با ارزیابی پرسشنامه‌هایی که توسط 40 جامعه از دامپروران تکمیل شده بود و همچنین با استفاده از مطالعات صورت گرفته در 11 سال گذشته در رابطه با شیوع این بیماری و وجود این خفاش‌ها، مطالعات خود را تکمیل نمودند.

 

نتایج حاکی از آن بود که، در سال 2014 در اثر سرایت این بیماری از خفاش های مذکور، در حدود  505 تا 724 راس گاو تلف شدند که دارای ارزشی معادل 171992-121797 دلار بوده‌اند. این هزینه گزاف و ضرر اقتصادی برای جامعه فقیر نشین آن منطقه که زندگیشان بر مبنای دامداری می‌باشد، بسیار هنگفت و جبران ناپذیر است.

مطالعات نشان می‌داد که در صورت افزایش آگاهی عمومی در رابطه با استفاده از واکسیناسیون در دامها، می‌توان مانع از وارد آمدن این خسارت سنگین شد.

البته محققان معتقدند این میزان، چهار برابر رقم گزارش شده رسمی می‌باشد که بیشتر از همه قشر کم‌درآمد صاحب دامداری‌های کوچک را متاثر می‌سازد و نیازمند اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری دقیق در این کشور است.

 
 
نظر شما
ادامه