حکیم مهر - «حسین مرادی» رئیس هیأت مدیره انجمن کشتارگاههای دام سراسر کشور در نامهای به «مجید موافق قدیری» رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی و ناظرین ذبح شرعی را عواملی بیمسئولیت، بیتفاوت و غیر مؤثر خوانده و ریشه مشکل را آئیننامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی دانست!
به گزارش حکیم مهر، مرادی در این نامه نوشته است:
جناب آقای دکتر قدیری
رئیس محترم بخش دام و طیور و آبزیان اتاق بازرگانی ایران
با عرض سلام و ادب و سپاسگذاری از زحمات جنابعالی، خاطر مبارک را مستحضر میدارد که مشکلات کشتارگاههای کشور مکرراً به مناسبتهای مختلف مطرح شده است لیکن مسئولین اراده و اهتمام برای حل مشکلات ندارند.
معالوصف به درخواست جنابعالی، یکی از مشکلات اساسی کشتارگاههای دام موجزا ارائه میگردد و آن مسئله اشتغال کاذب کادر بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاههای دام است.
در اکثر کشتارگاهها نیروهای کادر بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی عواملی بیمسئولیت و غیر مؤثر هستند. آنها خود را خارج از ساختار مدیریت کشتارگاه میدانند و هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف سازمان کشتارگاه ندارند. این افراد پاسخگو نیستند و بجای تشریک مساعی در جهت حل کردن مشکلات و بهبود وضع بهداشتی کشتارگاه، بعنوان تماشاچی کاملاً بیتفاوت عمل میکنند و عملاً مخارج حقوق و دستمزد پرداختی به این افراد، اثر مفید برای بهبود عملکرد کشتارگاهها ندارد.
البته ریشه مشگل همان آئیننامه اجرایی نظارت بهداشتی و آئیننامه نظارت ذبح شرعی است که این آئیننامهها متاسفانه عملیات نظارت بهداشتی و ذبح شرعی را از جایگاه صحیح خود منحرف کرده است. الزام برای بکارگیری ۵ یا ۶ نفر دکتر و کاردان دامپزشکی و یک یا دو نفر روحانی، به لحاظ کمی سالیانه در کشتارگاههای دام کشور رقمی بالغ بر یکصدوشصت میلیارد ریال هزینه در بر دارد که این مبلغ توسط کارفرمایان کشتارگاهها پرداخت میشود، لیکن صرف این منابع مالی بهرهوری ندارند.
در هر حال امید است با مدیریت جدید سازمان دامپزشکی شرایط تغییر کند و آئیننامهها اصلاح شود.
با احترام
حسین مرادی
پینوشت حکیم مهر:
1. مخاطب این نامه «مجید موافق قدیری» رئیس هیأت مدیره انجمن خوراک دام است که عداوت وی با ماده 19 آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بارها به اثبات رسیده است. در این نامه هم جملهی "به درخواست جنابعالی، یکی از مشکلات اساسی کشتارگاههای دام موجزا ارائه میگردد" خود نشانه بارزی از این است که این نامه هم به درخواست و تحریک وی نوشته شده است.
2. در اتاق بازرگانی ایران، اصلاً بخشی به نام «دام و طیور و آبزیان» وجود خارجی ندارد که رئیسی داشته باشد! ایشان به عنوان نماینده انجمن خوراک دام، فقط عضو هیأت نمایندگان تشکل مربوطه در اتاق بازرگانی هستند، لذا ارسال نامه به ایشان اصلاً موضوعیت نداشته و ندارد.
3. یکی از «وظایف» تولیدکنندگان فرآوردههای با منشاء دامی، تولید محصول «سالم و بهداشتی» و تضمین سلامت مصرفکنندگان است و بخشی از هزینههای تولید، لاجرم بایستی برای این هدف هزینه گردد. به عبارت دیگر، «اطمینان از تولید محصول سالم» بخش تفکیکناپذیری از هزینه تولید بوده و لذا کارفرما باید آن را متقبل گردد. آیا تولیدکنندگان خودرو میتوانند ادعا کنند که نصب کیسه هوا بر روی خودروها هیچ منفعت مالی برای ما نداشته و تنها به هزینههای ما اضافه میکند؟!!
4. در این نامه، مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی عواملی بیمسئولیت، بیتفاوت و غیر مؤثر خوانده شده اند. ممکن است معدود نیروهای اینچنینی در کشتارگاهها مشغول به کار باشند، ولی به ضرس قاطع، اغلب همکاران مسئولین فنی بهداشتی در کار خود بسیار جدی و فعال بوده و اطمینان از سلامت محصولات تولیدی را خط قرمز خود میدانند. در عین حال، ممکن است اصرار و اجبار کارفرمایان برای پرداخت حقوقهایی بسیار کمتر از تعرفه مصوب به مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی، منجر به استخدام برخی از نیروهای غیرموثر گردد که ما هم منکر آن نیستیم، ولی این موارد معدود هم، نتیجه مستقیم رفتار مالکین کشتارگاهها در استخدام نیروهایی با حداقل دستمزد و کمتر از حقوق مصوب می باشد.
5. جالبترین بخش این نامه، بخشی است که ایشان نوشتهاند: "عملاً مخارج حقوق و دستمزد پرداختی به این افراد، اثر مفید برای بهبود عملکرد کشتارگاهها ندارد". در این مورد خاص، ما با ایشان کاملاً هم عقیده هستیم که فعالیت مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی، نه تنها سبب منفعت مالی صاحبین کشتارگاهها نمیشود (آنچه که ایشان بهبود عملکرد کشتارگاهها نامیدهاند)، بلکه به جهت معدومسازی لاشههای ناسالم و دور ریختن آلایشهای دامی غیرقابل مصرف، از نظر مالی این کارفرمایان را دچار خسران خواهد کرده و موجب تألم خاطر این عزیزان خواهد شد! ضمن اینکه بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی نیز، خارج از وظایف تعریف شده خود، به ارائه مشاورههای ارزشمند در حوزه بهبود و ارتقاء تولید نیز میپردازند.
6. ایشان ریشه مشکل را آئیننامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی خواندهاند. بله، ریشه مشکل از نظر شما این آییننامه است، ولی خوشبختانه این آییننامه، مصوبه هیأت وزیران را در پشت خود داشته و نمیتوان آن را به راحتی "کان لم یکن" نمود! متاسفانه عملکرد ضعیف و سازشجویانه برخی از انجمنهای صنفی دامپزشکی در گذشته، موجبات جری شدن کارفرمایان و مخالفت علنی آنها را با این آئیننامه فراهم نموده است.
7. ایشان همچنین بدون توجه به نظر علما و روحانیون معظم مبنی بر لزوم تولید محصولات طیب و طاهر، ناظرین ذبح شرعی را نیز عواملی بیمسئولیت و غیر مؤثر نامیدهاند. امیدواریم مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، عکسالعمل مناسبی را در این خصوص ابراز نمایند.
8. ایشان در پایان این نامه، ابراز امیدواری نمودهاند که با مدیریت جدید سازمان دامپزشکی شرایط تغییر کند و آئیننامهها اصلاح شود. با شناختی که از دکتر رفیعی پور، ریاست محترم جدید سازمان دامپزشکی کشور داریم و با توجه به عملکرد قاطع ایشان در گذشته، مطمئن هستیم که سلامت محصولات تولیدی همواره یکی از نقاط مورد تاکید ایشان بوده و به هیچ عنوان، وقعی به چنین نامههایی نخواهند نهاد.