کد خبر: ۳۹۷۴۰


بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اقدام به ارائه کیت‌ها و مجموعه خدمات جانوری جدید، به محققان رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، شیلات، زیست‌شناسی جانوری و رشته‌های وابسته کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر پروانه فرازنه» مدیر بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، فعالیت‌ها، پژوهش‌ها و خدمات ژنتیکی در حوزه جانوری توسعه‌یافته است، افزود: افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، توسعه فناوری‌های جدید و استفاده از آن‌ها به‌ منظور بهبود عملکرد دام‌ها، تولید دام‌ها و نژادهای برتر و همچنین افزایش آگاهی عمومی نسبت به درمان بیماری‌های ناشی از نقایص ژنتیکی منجر به رشد تقاضا برای محصولات جانوری و توسعه این صنعت شده است.

وی اظهار کرد: این بانک دارای مجموعه‌ای ارزشمند از نمونه‌های سلول‌های انسانی و جانوری ایران و تعدادی رده سلولی از مراکز معتبر خارج از کشور است که تلاش می‌کند تا با ارائه خدمات و رده‌های سلولی، نیازهای محققان، اساتید و مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و تولیدی سراسر کشور را برآورده سازد.

فرزانه گفت: بدیهی است این امر بدون کمک، یاری و راهنمایی امکان‌پذیر نخواهد بود. در راستای تکمیل خدمات قابل ارائه این بانک مجموعه‌ای از کیت‌ها، خدمات و آزمون‌های پیشرفته ژنتیکی را در حوزه دام‌های اهلی، حیوانات خانگی، پرندگان و آبزیان ارائه می‌شود.

گفتنی است؛ این مرکز در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی جانوری کشور و با درک نیاز محققان، دانشجویان، دامداران و علاقه‌مندان این حوزه،کلکسیون‌هایی از رده‌های سلولی و DNA ژنومی گونه‌های مختلف دامی و خدمات متنوع ژنتیکی جانوری را تهیه و ارائه می‌نماید.

همچنین این مرکز در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و دانشجویی که در راستای اهداف مرکز باشند، مشارکت می‌نماید. امید است مجموعه خدمات جانوری بتواند بخشی از نیازهای جامعه علمی و تخصصی کشور را تأمین کند.

 
 
 
نظر شما
ادامه