کد خبر: ۳۹۷۶۹
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تایید شیوع آنفلوآنزای پرندگان در روستای مومن آباد سرخه و مهار ویروس آن بعد از 48 ساعت، گفت: خوشبختانه شمار تلفات طیور زیاد نیست و آزمایشات انجام شده تا امروز حاکی است که کانون جدیدی از این بیماری گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد سعیدی» افزود: آخرین مورد آنفلوآنزای پرندگان مربوط به شش روز گذشته در این روستا بود و اکنون در حال پایش تلفات گزارش شده از روستاها و مرغ‌های خانگی و طیور زینتی هستیم.

به گفته وی تاکنون سه هزار و 100 قطعه انواع طیور شامل مرغ، خروس خانگی، کبوتر، پرنده زینتی این روستا جمع‌آوری و معدوم شده است.

سعیدی علت شیوع این بیماری را انتقال پرنده از استان های درگیر با آنفلوآنزا به این استان اعلام و اضافه کرد: پس از انجام آزمایشات و تأیید وجود ویروس در روستای مومن آباد سرخه بر اساس پروتکل تعریف شده تا شعاع یک کیلومتر از منطقه آلوده، پاکسازی ‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان این که با توجه به شرایط سرد سال و افزایش شیوع این ویروس مردم باید از خرید مرغ های بومی و فاقد هویت امتناع کنند، گفت: خرید طیور از مناطق آلوده تهدیدی برای اقتصاد ملی و سلامت عمومی است که باید مردم به این امر توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جداسازی ویروس و تشخیص آنفتوآنزا اکنون در سمنان در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود و این امر کمک می‌کند در حداقل زمان نمونه‌ها تشخیص داده شود و نگرانی بابت ارسال نمونه به مرکز و انتظار کشیدن برای پاسخ، وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، استان سمنان سال گذشته جزو شش استان پاک از حیث این بیماری بوده و در سال 96 بیش از 130 هزار قطعه مرغ بومی و جوجه رنگی ناسالم برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا شناسایی و معدوم شد.

2 میلیون مرغ تخمگذار در استان سمنان تخم‌مرغ تولید و 300 هزار قطعه مرغ پولت در استان سمنان در حال پرورش هستند.

 
 
نظر شما
ادامه