کد خبر: ۴۰۱۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، جاسک، خراسان رضوی و آباده

 

توزیع رایگان بسته های ترویجی در بین دامداریهای روستایی توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

با توجه به عدم امکان تشخیص بالینی بیماری، وهزینه های سنگین درمان دام وعدم امکان بازگشت کامل توان تولید دام درگیر بیماری ورم پستان همچنین در راستای ترویج وآموزش روشهای ساده ،ارزان قیمت ودرعین حال کارآمدپیشگیری ازبیماری ورم پستان، بویژه ورم پستان تحت بالینی دردامهای روستایی، اداره کل دامپزشکی استان، اقدام به تهیه و توزیع رایگان بسته های آموزشی _ترویجی نموده است.

دراین راستا اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اختصاص اعتباری بالغ بر300 میلیون ریال نسبت به تهیه 4000 بسته آموزشی،ترویجی حاوی اقلام ذیل جهت بهره برداری درواحد های دامداری روستایی استان بصورت رایگان تهیه وتوزیع نموده ا ست:

1.       بتادین                                      1لیتر                 جهت ضدعفونی پستان پس از شیردوشی

2.       قرص اگری سپت                        4عدد            جهت تهیه محلول ضدعفونی کننده واجرای عملیات پیش از شیردوشی

3.       گالن یک لیتری                           1 عدد               جهت نگهداری محلول ضدعفونی کننده

4.       بروشورآموزشی                         1عدد                 جهت تشریح مراحل انجام کار وآموزش

5.       فنجانک ضد عفونی سر پستان      10عدد                جهت ضدعفونی سرپستان

  دکتر شکری رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان، در ارتباط با  اهمیت پیشگیری ازاین بیماری گفت: در صورت ابتلا دام به این بیماری اولا" با افزایش بارمیکربی شیراستحصالی،باعث کاهش کیفیت وزمان ماندگاری شیر شده ،ثانیا"با کاهش25درصدی در تولید شیر،خسارات جبران ناپذیری به تولیدات دامی وارد خواهد آمد.

---------------------------------------------------

 

اجرای موفقیت آمیز طرح سراسری واکسیناسیون دامها علیه تب برفکی توسط دامپزشکی قزوین

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین در راستای حفظ و حراست از سرمایه های دامی و در ادامه ایمن سازی دامهای استان علیه بیماری های واگیر، طرح سراسری(فاز دوم سال89 ) مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی که مسری ترین و زیانبارترین بیماری دامی از منظر اقتصادی محسوب می گردد  را اجرا نموده است.

طرح سراسری مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی از تاریخ 22/6/89 به مدت یکماه در استان اجراء شدو طی آن 140000 رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی ایمن گردیدند.

  اعتبار تقریبی این طرح 750 میلیون ریال بود که با پیگیری این اداره کل از منابع ملی تأمین گردید.

دکتر شکری رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی  با اعلام پایان این طرح در ارتباط با نحوه اجرای آن گفت:طرح مزبور درمناطق روستایی استان بصورت رایگان وبا همکاری 7 مرکز مایه کوبی و بیش از50 واکسیناتور بخش خصوصی در قالب طرح توسعه خدمات روستایی وعشایری انجام گردید،که اطلاع رسانی در این زمینه از طریق  مسؤولین محلی، رسانه ها، بروشور و ... و صورت گرفته است.

 

--------------------------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 21 هزار راس دام بر علیه بیماری آبله بزی در شهرستان جاسک


در سال همت مضاعف وکار مضاعف و در راستای خدمت رسانی به مناطق محروم طی هفت ماهه گذشته تعداد 21430 راس دام بر علیه بیماریهای دامی واکسینه نمودند و همچنین 19332 راس دام بر علیه انگلهای خارجی سمپاشی گردیده است که در این مورد 37526 متر جایگاه دام هم سمپاشی شد.
در بحث مبارزه با انگلهای داخلی 6783 راس دام شربت ضد انگل خورانده شده و سپس در ادامه گزارش آمده است که در این شهرستان 189 واحد عملیات مراقبت، علیه بیماریهای دامی صورت پذیرفت.

--------------------------------------------------

 

هدایت حداکثری کشتار دام عید قربان در سال جاری به کشتارگاه های مجاز در استان خراسان رضوی
 
با توجه به لزوم رعایت موازین بهداشتی، بیشترین حجم کشتار دام ها در خراسان رضوی، همزمان با عید سعید قربان به کشتارگاه های مجاز هدایت خواهد شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در مجتمع صنعتی گوشت مشهد با اعلام این مطلب افزود: هرساله خیریه های استان در جهت عمل خداپسدانه ذبح دام، نسبت به انجام این مهم در محل خیریه اقدام می کردند که با توجه به مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی و امکان بروز بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو سعی بر آن شده تا امسال نسبت به سال قبل حجم بیشتری از کشتار به کشتارگاه صنعتی مشهد و دیگر کشتارگاه های استان هدایت شود و کلیه خدمات نیز در این رابطه رایگان ارائه شود.
دکتر ناصر مرگان ازغدی با اشاره به آماده باش اکیپ های نظارتی دامپزشکی در اقصی نقاط استان در روز عید قربان اعلام داشت: هماهنگی هایی نیز با سایر دستگا ه های دولتی و غیردولتی استان به عمل آمده تا ضمن تامین دام مورد نیاز مردم در این روز جهت کشتار، تسهیلاتی نیز در این رابطه به متقاضیان ارائه گردد تا کشتار دام در کشتارگاه ها در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن انجام شود که از جمله آنها  قبول کشتار دام در این روز به صورت تلفنی توسط مجتمع صنعتی گوشت مشهد خواهد بود.
وی از شهروندان خواست از کشتار دام در معابر عمومی و منازل در روز عید قربان و سایر ایام خودداری کنند و اجر کارخداپسندانه خود را با ایجاد مخاطرات بهداشتی برای همشهریان خود مخدوش نکنند.
در ادامه این جلسه، دکتر احمد شریعتی، سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان نیز یادآور شد، بر اساس سیاست های اتخاذ شده، از سال 85 تاکنون سیر انتقال کشتار از خیریه ها به کشتارگاه ها صعودی بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و دامپزشکی استان نیز در این رابطه تمهیداتی از قبیل افزایش اکیپ های نظارتی، افزایش تجهیزات اکیپ ها و ... را در دستور کار خود قرار داده است.
دراین جلسه که با حضور رئیس سازمان بازرگانی استان، مدیر کل حوزه استاندار، رئیس سازمان همیاری شهرداری های استان، رئیس شبکه دامپزشکی مشهد، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی، رئیس مجتمع صنعتی گوشت مشهد و برخی دیگر از مسئولین دامپزشکی استان انجام شد، بر اطلاع رسانی حداکثری از خدمات دستگاه های اجرایی برای کشتار دام در عید قربان تاکید شد.

 

--------------------------------------------------

 

دو واحد قصابی متخلف در آباده پلمپ شد
 
در ادامه نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی، دو واحد قصابی متخلف در آباده پلمپ گردید.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آباده با اعلام این خبر افزود: نظارت های بهداشتی علاوه بر ساعات اداری در بعداز ظهر هم انجام میگیرد و در این رابطه دو واحد قصابی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و کشتار غیر مجاز دام پلمپ شد.

دکتر علیرضا فرخی گفت: شبکه دامپزشکی با قدرت با فروشندگان فراورده های دامی که دستور العملهای بهداشتی را رعایت نکنند و سلامت جامعه و امنیت غذایی مردم را به خطر اندازند برخورد خواهد کرد.
وی افزود: شهروندان محترم مواد پروتئینی و گوشتی مورد نیاز خود را ازفروشگاههای معتبر تهیه نمایند و هر گونه تخلف را با تلفن 3331049 به شبکه دامپزشکی گزارش نمایند.

 

نظر شما
ادامه