کد خبر: ۴۰۶۳۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
«رادیو صنعت طیور ایران» نوشت:
هیچ‌یک از بیانیه‌های این عزیزان که مسلماً دغدغه حل موضوع و کمک را در سر دارند، پیشنهاد ننموده‌اند که اگر واکسیناسیون نه، پس جایگزین چیست؟ ...
 

«رادیو صنعت طیور ایران» نوشت:

مدتی است سازمان دامپزشکی کشور اعلام نموده است که قصد ایجاد تغییرات اساسی در برنامه سابق مبارزه و کنترل بیماری آنفلوآنزای طیور را دارد، به نحوی که ادعا نموده است با ادامه سیاست سابق و همچنین شدیدتر شدن اقدامات افراد غیرمجاز و سودجو برای انتفاع حداکثری از شرایط پدید آمده در کشور، می بایست تغییرات اساسی در برنامه ریزی های کنترل و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای طیور صورت پذیرد، چه در غیر اینصورت افزایش معدوم سازی ها از 15 میلیون به 25 میلیون امسال ممکن است در سال آینده تا 40 میلیون نیز برسد؛ در همین زمینه از تمامی فعالان و اتحادیه ها و اصناف نیز درخواست نموده است تا پیشنهادات خود را با ذکر دلایل و مبانی علمی و تجربی به این سازمان منتقل نمایند و حاصل این تضارب آراء منجر به تصمیم گیری مستقل و علمی برای صنعت طیور کشور گردد.

تا کنون فقط یک همایش علمی با مشارکت سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و موسسه رازی در این خصوص بصورت عمده برگزار گردیده است که بیانیه خروجی نداشته است و فقط همه بر کنترل و ریشه کنی بیماری با محوریت سازمان دامپزشکی کشور تاکید نموده اند که این تاکید می تواند موافقت تلویحی با آنچه سازمان دامپزشکی کشور اخیراً در پیش گرفته است تلقی گردد. در این میان اما دو انجمن و نهاد بوده اند که بیانیه هایشان به لحاظ متفاوت بودن بیشتر در فضای مجازی و رسانه ها واکنش داشته است که عبارتند از جامعه دامپزشکان ایران و کانون سراسری مرغ تخمگذار؛ با هم مروری می کنیم به نوع نگرش متفاوت این دو نهاد:

2- کانون سراسری مرغ تخمگذار:

حقیقتاً در سایت این اتحادیه به آدرس www.iran-lff.com هر چقدر به دنبال سوابق تشکیل و اعضاء تشکیل دهنده آن گشتیم، کمتر خبری در این خصوص یافتیم و البته به اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی هم بسنده نمی کنیم که گفته شده این کانون فقط 17 عضو دارد. چیزی که در این میان مهم است، این است که این کانون مسلماً نفوذ بالایی دارد که در تمامی مصاحبه های تلویزیونی نماینده دارد و نظراتش در رسانه ها بصورت گسترده منتشر می شود و همچنین دبیر این کانون مشاور رئیس سازمان دامپزشکی سابق بوده است.

بررسی محتوایی این سایت و اخبار منتشر شده از سوی مسئولین آن در دو حوزه عمده چرخش می کند؛ حوزه اول صادرات به کشورهای دیگر و قیمت های رقابتی تخم مرغ با کشورهایی مثل ترکیه و اوکراین برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و بیماری آنفلوآنزا و مخاطرات و خسارت به صنعتی که نمایندگی آن را بر عهده گرفته اند.

مطابق با اخبار منتشر شده در این سایت در سال 1395، 12 میلیون قطعه مرغ تخمگذار معدوم شد و 1000 میلیارد تومان خسارت به این صنعت وارد شد و همچنین در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1396 خبری در این سایت منتشر شده که 30 میلیارد خسارت از سوی سازمان دامپزشکی کشور پرداخت شده و این سازمان هیچ بدهی در اثر خسارت آنفلوآنزا ندارد و در زمینه طیور صنعتی نیز پرونده ها در صنعت بیمه تمام و کمال رسیدگی شده است و همچنین در 17 اردیبهشت 1396 نیز ایران در ردیف کشورهای پاک قرار گرفت ولی متاسفانه صادرات آغاز نشد و در این زمینه برنامه های مختلفی برای 160 هزار تن تخم مرغ مازاد تولیدی در کشور از سوی این کانون و سایر کانون ها پیشنهاد شد.

لطفاً با من چند تا از مهمترین سرفصل های این کانون را که در سایت آن منتشر شده است را مرور کنید:

- برنامه های صادراتی ما شفاف است و دولت ناتوان از توسعه بازار های صادراتی آیا توسعه بازارهای صادراتی هم بر عهده دولت است.

- گرانی 15 درصدی ذرت و از دست رفتن 40 درصدی بازارهای صادراتی و جایگزینی ترکیه ای ها در عراق با وجود کیفیت پایین تر تخم مرغ آنها

- پوسته تخم مرغ ناقل ویروس است و باعث آلودگی سایر استانها می شود.

- پرداخت یارانه به مرغداران از سوی دولت بابت 160 هزار تن تخم مرغ مازاد

با وجودی که از آبان ماه سال 1395 بیماری آنفلوآنزا بسیاری از مرغداران تخمگذار ایران را مورد هجوم قرار داده، متاسفانه حتی در بخش بهداشت و بیماریها نیز مطلبی در خصوص اینکه بیماری آنفلوآنزا چیست و اعضای این کانون چه کمکی به یکدیگر می توانند انجام دهند، مشاهده نشد؛ حتی در صفحه اصلی این سایت آخرین تجزیه و تحلیل وضعیت صنعت مرغ تخمگذار ایران مربوط به سال 1394 است.

با سابقه ای که در بالا شرح آن آمد، آیا کانون مرغ تخمگذار بر مبنای اطلاعات سال 1394 که منحصراً از نظر تولیدی صنعت تحت نمایندگی خود را تشریح نموده و نه از نظر بهداشتی، به این نتیجه رسیده که سیاست جدید سازمان دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون برای مقابله با آنفلوآنزا اشتباه است و این کانون با آن مخالف است؟

در بحث کلی قانونگذاری (Legislation and Policy Making) یکی از مهمترین قسمت هایی که پیش نیاز قانونگذار برای امر قانونگذاری است، داشتن اطلاعات جامع در خصوص حرفه و صنعتی است که برای آن تصمیم گیری می کند و همچنین اختصاصاً در مورد آنفلوآنزای طیور اطلاعات جامع در خصوص رویداد بهداشتی رخ داده در سطح کلان است. با بررسی اجمالی اعضای محترم کمیته طیور جامعه دامپزشکان و اعضای محترم کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور، به جرأت می توان گفت که سیمای کلی آنفلوآنزای طیور در کشور ایران مد نظر هیچ یک از این اعضاء نبوده است و هر یک، بر اساس میزان اطلاع از نحوه شیوع بیماری در حوزه خود در خصوص آن نظر داده و تصمیم گیری نموده اند و بیانیه ها را امضاء نمودند. به عنوان نمونه، بند 7 بیانیه کمیته طیور جامعه دامپزشکان که عنوان نموده بودند: "عواقب احتمالی از تغییر ویروس ناشی از واکسیناسیون و خطرات آن بر بهداشت عمومی و ابتلا به موارد انسانی"، سئوالی که ذهن دامپزشکان را مشغول می کند که آیا هم اکنون سویه واکسنی که می خواهند در طیور و برای پیشگیری استفاده نمایند، در کشور وجود ندارد و اصولاً چه تضمینی هست که همین سویه که در سرتاسر کشور پراکنده است، تغییر نیافته باشد که با آمدن سویه واکسینال می خواهد این اتفاق بیافتد؟ و آیا سویه هایی که انسانی نبودن آنها محرز است و واکسیناسیون برای آنها صورت نخواهد گرفت، چه مقدار بعد انسانی دارند؟

همچنین در بند اول بیانیه جامعه دامپزشکان اشاره ای به مشکلات ناشی از تشخیص سریع و به موقع بیماری اشاره شده است که کاملاً حاکی از عدم اطلاع از روندهای اجرا شده در سازمان دامپزشکی کشور دارد؛ به این دلیل که بر مبنای اعداد و ارقام و همچنین اسناد مکتوب سازمان دامپزشکی کشور، زمان لازم برای تشخیص بیماری به روش PCR از زمان نمونه برداری تا زمان اعلام نتیجه بطور میانگین 28 ساعت و مدت زمان لازم برای معدوم سازی از زمان شروع معدوم سازی تا اتمام آن بصورت میانگین 59 ساعت بوده است و طبیعی است که وقتی این اطلاعات اخذ نشود، به اشتباه به عنوان یکی از مشکلات توسط اعضای این جلسات عنوان خواهد گردید.

از سوی دیگر، مطالعه کامل بیانیه های صادر شده و منتشر شده و همچنین جلسات معدود برگزار شده، هیچ یک در برگیرنده پیشنهاد برای جایگزینی با سیاست اتخاذ شده فعلی نمی باشد؛ به عبارت دیگر هیچ یک از بیانیه های این عزیزان که مسلماً دغدغه حل موضوع و کمک را در سر دارند، پیشنهاد ننموده اند که اگر واکسیناسیون نه، پس جایگزین چیست؟ آیا فقط منتظریم که سازمان دامپزشکی کشور رو به جلو حرکت کند و شکست بخورد تا بگوییم دیدید اشتباه می کردید؟! البته ذکر این نکته هم همین جا صورت بگیرد که کانون سراسری مرغ تخمگذار مبانی علمی علت مخالفت خود را تشریح نمی کند و با وجود اینکه سازمان دامپزشکی نظرات علمی و اجرایی خود را بصورت مکتوب منتشر می کند، هیچ گونه تفسیر و نکته گذاری مکتوبی در خصوص این دستورالعمل از سوی افراد تاثیر گذار در حرفه دامپزشکی و صنعت دیده نشده؛ آیا بزرگان و متخصصین ما دیگر حوصله خواندن و نوشتن را هم ندارند یا اینکه این موضوع نیاز فعلی سازمان دامپزشکی کشور جهت تضارب آراء از دیدگاه آنها جدی گرفته نمی شود.

به نظر می رسد ما در حال فرصت سوزی مجددی در خصوص استفاده از پتانسیل های یک سازمان دامپزشکی تعامل گرا هستیم، چرا که از زمان تغییر مدیریت در سازمان دامپزشکی بدون استثناء کلیه افراد این حرفه آزادانه با مدیریت سازمان ارتباط گرفته اند؛ از تکنیسین مبتلا به بروسلوز روستاهای زنجان و نمایندگان انجمن های مختلف تا مقامات سازمان نظام دامپزشکی کشور که نشست مشترک خبری برگزار کرده اند، آیا اگر سازمان دامپزشکی کشور همچون برخی دوره ها رو به سمت دیکتاتوری و خودرأیی برود، برای برخی قابل قبول تر خواهد بود؟ ولی تا قبل از اینکه تصوراتمان اینگونه شود، بدون در نظر گرفتن اینکه سیاست مورد نظر سازمان دامپزشکی کشور چیست و همچنین بدون لحاظ نمودن نظرات شخصی و گروهی و سیاسی، از همه متخصصین و بزرگان خواهشمندم بنویسند، منتشر کنند و به چالش بکشند، آن هم بصورت مستند و مکتوب و بر پایه مستندات علمی معتبر و نه فقط بر مبنای دیدگاه شخصی و فردی یا خدای ناکرده بر مبنای حب و بغض یا اهداف سیاسی. لطفاً این موضوع را در نظر بگیرید که اینکه رئیس و معاون سازمان دامپزشکی کشور چه کسی است یا اینکه کاندیدای ما رئیس سازمان و معاونش نشده است، تغییری در ماهیت بیماری که اساس استقلال کشور را تهدید می کند ایجاد نخواهد کرد. خواهشمندم با مطالعه دقیق الگوی گسترش بیماری، امکانات و شرایط موجود و استفاده از تمام ظرفیت علمی و عملی کشور، چاره ای برای این مشکل بیاندیشید، چرا که با از میان رفتن مرغداران و تولید کشور و یا لطمه دیدن اعتباری سازمان دامپزشکی، نه فقط چیزی به ما افزوده نخواهد شد، بلکه به عنوان بخش خصوصی ما هم در این شکست شریک خواهیم بود و دامپزشکان دیگری در زمینه تولید شغلشان را از دست خواهند داد.

کلام آخر اینکه از سیاست درهای باز سازمان دامپزشکی کشور استفاده کنید، قدم رنجه کنید و تا طبقه پنجم سازمان دامپزشکی کشور تشریف ببرید و افکارتان را به اشتراک بگذارید؛ آنفلوآنزا با بیانیه های علیه و له سازمان دامپزشکی کشور کنترل نخواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
دیگه لازم نیست تکرار شود.بیاینه های جامعه دامپزشکان صرفا برای خودنمایی بعضیها در رسانه هاست که تا انتخابات بعدی شوراهای شهر و روستا سر زبانها باشد. .......... حتی در فیلد کاری خودش که مربوط به دام کوچک است حرفی برای گفتن ندارد چه رسد به اینکه بحث مهمی مثل انفلوانزا باشد.فعلا هم با اتحادشان با انجمن صنفی مسوولان فنی استان تهران(نه انجمن دامپزشکی تهران!!) دارند از مشکلات مسوولان فنی بهداشتی بهره برداری نمایشی می کنند.کاری بجز تحمل بیانیه های وی وجود ندارد.متاسفانه این نقص به خود ما دامپزشکان بر می گردد که اعتبارمان را به ۴۰ هزارتومن حق عضویت می فروشیم.
خودشان انتخابات نظام را بهم زدند و مرتب هم فریاد می زنند که دکتر صفری عرضه برگزاری انتخابات نظام را نداشت!!
امید است که این فرد با رفقای انجمنی خود دست از سر مسوولان فنی بردارد تا بزرگانی مثل دکتر صفری و دکتر رفیعی پور مشکلات این صنف را حل کنند
دکتر صالحی قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
برای اطلاع رسانی و روشن کردن مطالب صداقت حرف اول را میزند با پوزش از کانال خوب حکیم مهر حکیم مهر: همایش یک روزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که روز سه شنبه با حضور مسئولان در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی

مسئولین برگزاری این همایش ضمن سپاس ویژه از حضور سبز مسئولین محترم بخش های دولتی و خصوصی، اعضای محترم هیات علمی، محققین،کارشناسان،کلینیسین های گرامی و مرغداران عزیز، فرصت ایجاد شده از این همایش مهم را مغتنم شمرده، مواردی را که به نظر می رسد مورد اجماع نظر جمع حاضر باشد، تحت عنوان بیانیه پایانی تقدیم حضور می نماید:

1- اهمیت جایگاه سازمان دامپزشکی کشور: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع ذیصلاح ملی برای پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری های دامی از جمله بیماری های استراتژیک طیور، نیازمند تمهیدات ویژه ای است.

لذا به منظور کنترل بحران های ناشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، لزوم بازنگری در دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، به عنوان متولی کنترل و پیشگیری از بیماری های دام و طیور امری ضروری است که با اجرای این امر می توان تلخی تهدیدات اقتصادی و بهداشتی حال حاضر را با بازتعریفیِ دستورالعمل های این سازمان خدوم، به فرصتی مناسب جهت مقابله با تهدیدهای آینده تبدیل نمود.

2- آموزش و ترویج یافته های پژوهشی: با توجه به اینکه ارتقاء آگاهی و دانش کارکنان مرغداری، مرغداران، کلینیسین ها و کارکنان سازمان دامپزشکی با آموزش های مستمر، یکی از مناسب ترین راهکارهای توصیه شده جهت کنترل و پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشد، پیشنهاد می گردد با تشکیل کارگروهی مرکب از سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سازمان نظام دامپزشکی، در اسرع وقت برنامه های جامع ترویج یافته های پژوهشی در سطوح مختلف تعریف گردد و با تعیین ردیف اعتباری مشخص از سوی وزارت جهاد کشاورزی، انجام این مهم در کوتاه ترین زمان ممکن محقق گردد.

3- مشکلات ساختاری صنعت طیور: که شامل فعالیت واحدهای غیرمجاز، عدم استانداردهای لازم در زمینه امنیت زیستی و... می باشد، تاکنون خسارات جبران ناپذیری بر پیکره این صنعت وارد نموده است؛ به نظر می رسد جنانجه این مشکل استمرار یابد، توفیق موفقیت در کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان غیر ممکن باشد، لذا پیشنهاد می گردد با توجه به اینکه خوشبختانه توسعه واحدهای صنعتی اینتگریشن طیور توسط معاونت بهبود امورات دام در برنامه ششم توسعه پیش بینی گردیده است، در این خصوص اجرایی شدن آن به واسطه تامین اعتبار لازم و حمایت های وزارت جهاد کشاورزی با شتاب بیشتری هدایت گردد.

4- اهمیت بهداشت و سلامت انسانی: زئونوز بودن تحت تیپ H5 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مواردی است که بایستی مورد مداقه ویژه قرار گیرد، به گونه ای که همواره به عنوان یک پتانسیل تهدید سلامت انسانی مورد توجه است. چنانچه بپذیریم تاکنون هیچ بیماری عفونی همانند آنفلوانزا موجب تلفات گسترده انسانی نگردیده است و در اغلب موارد نقش ویروس آنفلوانزای پرندگان برجسته می باشد، لزوم تمهیدات لازم جهت برخورد با این ویروس خطرناک اجتناب ناپذیر است. لذا پیشنهاد می شود در جریان کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کشور، نقش و حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برجسته تر از قبل گردد.

با توجه به بندهای فوق، لزوم استفاده از تمام ابزارهای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همانند ارتقاء امنیت زیستی، آموزش و ترویج یافته های پژوهشی، حذف پرندگان آلوده، اعمال سیستم های قرنطینه پیشرفته و سایر ابزار کنترلی بر اساس نظر سازمانهای ذیصلاح بین المللی امری ضروری است. لذا پیشنهاد می گردد با توجه به اهمیت اقتصادی و سلامت انسانی این بیماری، «طرح ملی مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان» با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیات دولت مصوب گردد تا بدینوسیله با تعیین ردیف اعتباری مشخص از سوی سازمان برنامه و بودجه، امکان پرداخت به موقع خسارات به مرغداران و انجام تمامی موارد فوق به شکلی کاملاً منسجم محقق گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
آقاي دكتر صالحي قمي ضمن احترام خبري را كه ميفرماييد تكرار مكررات است كه بسياري بهتر از ما آن را قبلترها نوشته اند

مثلا در اين بيانيه نيامده كه موسسه رازي كه يك مركز واكسن سازي و تحقيقاتي است چه كمكي به تشخيص سريعتر بيماري ميتواند بنمايد
در درگيري اخير آنفلوآنزا دوره بيانيه هاي قشنگ گذشته است اين همايش بايستي خروجي عملياتي ميداشت كه نداشت
دکتر صالحی قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
جناب ناشناس عزیز من قصد خاصی از بابت به اشتراک گذاشتن این بیانیه رانداشتم فقط خواستم یاداوری کنم که در متن خبر امده بود که جلسه موسسه رازی بدون بیانیه پایانی به کار خودش پایان داد وخواستم خبر ارسالی را اصلاح کرده باشم وسلام همیشه موفق وپایدار باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
حرفمان را ميزنيم و يك شوخي كردم آخرش اضافه ميكنيم
طرفمان را زير علامت سئوال له ميكنيم و در انتها ميگوييم البته منظورم شما نبوديد

اين رفتارهاي فرهيختگان كه مثال بارزش در عوام كشور كشتن ديگري در اوج عصبانيت يك اختلاف ساده و راه انداختن هيات هاي كسب رضايت اولياي دم بصورت خودجوش است
آقاي دكتر اتفاقا منظور داشته باشيد رك سخن بگوييد و تعارفات معمول را كنار بگذاريد آنفلوآنزا تعارف سرش نميشود پايدار باشيد
راستي باز فراموش كردم من ناشناس نيستم دكتر مبين شهراني هستم
دکتربدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
از جمع بندی استاد عزیز دکتر صالحی قمی تشکر میکنم.
نظر شما
ادامه