کد خبر: ۴۰۷۴۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
نقدی بر نامه اخیر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:
حداقل به دو پرونده در دیوان عدالت اداری اشاره می‌کنم که بر اساس همین قانون رأی صادر کرده و به صراحت در آنها دامپزشکی را در گروه پزشکی ذکر نموده‌اند ...
 

نگاه شما:

نقدی بر نامه اخیر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

دکتر حسین زاده

 

مدتهاست که شهرداری ها با توسل به قوانین منسوخ شده مزاحمت هایی برای کلینیک های دامپزشکی ایجاد کرده و می کنند که در تلاشی جدید، شورای شهر مشهد نیز به مداخله ای نا آگاهانه و بدون توجه به جایگاه قانونی خود، پرداخته است.

این مشکل سالهاست که با آرای مختلف دیوان عدالت اداری که مرجع رسمی تفسیر قانون و صدور حکم قانونی برای چنین مواردی است حل شده، ولی متاسفانه ناآگاهی اکثر همکاران که به دلیل کم همتی و اهل پیگیری نبودنشان است، باعث تکرار این مزاحمت ها شده و البته تشکل های سست دامپزشکی نیز در این معضل بی تقصیر نیستند.

در هر حال، دوستان را به تعدادی از احکام دیوان عدالت اداری ارجاع می دهم که راهگشای دفع مزاحمت مراجع ناصالح می باشد، از جمله بخش شهرسازی و معماری شهرداری ها که به بهانه تغییر کاربری های مسکونی مزاحمت ایجاد می کنند و این نظر شورای شهر نیز در پاسخ به این بخش از شهرداری است.

رأی شماره 262 هیات عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ 91/5/9 کلاسه پرونده 900/87 که در آن نتیجه رأی نهایی مورد استفاده ما دامپزشکان این است: «تشخیص فعالیت شغلی پزشکی و صاحبان حرف وابسته به آن در اختیار شهرداری نیست و تعیین مصادیق آن به وسیله مدیرکل شهرسازی و معماری خلاف قانون می باشد» که طبیعتاً این حکم در مورد شورای شهر نیز صادق است.

نکته دیگر مورد استفاده و استناد ما همان قانون محل مطب پزشکان مصوب سال 1366 است که در ماده واحده آن این گونه بیان شده است: «فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرف وابسته در ساختمانهای مسکونی و تجاری، ملکی و اجاری بلامانع است».

در ماده 1 این قانون آمده است: «مطب به محلی اطلاق می شود که پزشک در آن محل اعم از بخش خصوصی یا خیریه یا آزاد به طبابت می پردازد».

اما نکته اصلی قانونی که موارد بالا را برای دامپزشکان کاربردی می کند و بارها در احکام دیوان عدالت اداری به آن اشاره و استفاده شده است، قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب سال 1366 می باشد که به صراحت تکلیف گروه پزشکی را از دیدگاه قانونی روشن کرده است: «پرداخت فوق العاده محرومیت از مطب به دارندگان مدرک دکتری در رشته های گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی) و پیراپزشکی و بهداشتی ... الی آخر»

در اینجا حداقل به دو پرونده در دیوان عدالت اداری اشاره می کنم که بر اساس همین قانون رأی صادر کرده و به صراحت در آنها دامپزشکی را در گروه پزشکی ذکر نموده اند و دوستان می توانند موارد بیشتر را در سایت دیوان عدالت اداری بیابند:

1. شماره دادنامه 250 کلاسه پرونده 90/384 به تاریخ 17 تیر 92

2. شماره دادنامه 99 کلاسه پرونده 732/83 به تاریخ 1386/2/16

اتفاقاً در دادنامه شماره 872 کلاسه پرونده 905/87 به تاریخ 1387/12/18 نیز مصوبه همین شورای شهر مشهد در رابطه با تفسیر نادرست آنها از محل مطب توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است.

و باز در کمیسیونی به تاریخ 1382/10/4 که با حضور قضات مختلف کشور تشکیل شده است، نظر نهایی کمیسیون با توجه به تفسیر اکثریت قضات و با استناد به آرا وحدت رویه شماره 576 مورخ 1371/7/14 و 607 مورخ 1375/6/20 هیات عمومی دیوانعالی کشور چنین بیان شده است: «نوع کار پزشک و دامپزشک از بسیاری جهات شبیه هم می باشند و و ارزش و اعتبار و شهرت پزشک و وکیل و در فرض سؤال دامپزشک قائم به شخص آنها از حیث عرضه خدمات علمی و تخصصی است و ارتباط به محل کسب ندارد و هر چند که این مشاغل هم نوعی شغل محسوب می شوند و جنبه انتفاعی دارند، اما در زمره مشاغل تجاری محسوب نیستند و به این ترتیب تردیدی نیست که محل کار دامپزشک جزء محل کسب و پیشه یا تجارت محسوب نخواهد بود.»

از آنجا که در مصوبه شورای شهر مشهد به پت شاپ های داخل کلینیک ها اشاره شده، لازم به ذکر است که همین چند ماه پیش سازمان دامپزشکی طی بخشنامه ای مجاز بودن چنین امکاناتی را در کلینیک های دامپزشکی تایید کرده بود، چرا که بطور منطقی دسترسی به چنین امکاناتی در یک کلینیک، حداقل تا حدی به کنترل سلامتی حیوان و صاحب حیوان کمک می کند.

در ضمن حتی نیمه تجاری محسوب کردن مطب دامپزشکی موجب ماجراهای دیگری از جمله مسئله پرداخت حق کسب و پیشه به مستاجر دامپزشک برای مالکین خواهد شد که این خود موجب کم شدن علاقه موجرین و مالکین برای اجاره دادن محل خود به دامپزشکان می شود.

البته لازم به ذکر است که این نکات اشاره شده در بالا برای مطب و کلینیک صادق است و در مورد محل بیمارستان دامپزشکی و حتی پزشکی موضوع به کل فرق می کند و حتماً این نوع تشکیلات باید در مکان هایی با کاربری درمانی و بهداشتی تاسیس شوند! بنابراین شهرداری ها به راحتی می توانند جلوی فعالیت بیمارستان های تاسیس شده در کاربری های مسکونی را بدون دردسر بگیرند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
با سلام
حکیم جان لطفا رای دیوان عدالت اداری را در این خصوص منتشر و اطلاع رسانی کنید که در دسترس همه باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
جناب حیدری بهتره ی راه دیگ برای افزایش درامد شهرداری پیدا کنید
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
1
با سلام
خواهشمندم با چاپ مطالب بدون پشتوانه ذهن مخاطبان رو منحرف نکنید و قبل از چاپ یک مطلب محتوای اون رو بررسی کنید و به نشر اکاذیب اقدام نکنید.من هم مثل شما دامپزشکم و واقعا دوست داشتم این مطلب حقیقت میداشت ولی اینگونه نیست.
در هیچکدام از مستندات ارائه شده صراحتا نامی از دامپزشکی نیامده
از طرفی قانون حق محرومیت از مطب فقط یه وحدت رویه هست و وجاهت قانونی و دفاع نداره.
در نامه استعلام از وزارت کشور دامپزسکان را مشمول قانون سال ۶۶ مجلس نمیدونن که مدارکش موجوده
از طرفی در استعلام از وزارت بهداشت ۴۴ زیر شاخه جز حرف وابسته پزشکی هستن ولی دامپزشکی در اون گروه ها وجود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دوست عزیز وزارت کشور همانند شهرداریها وجاهت تفسیر قانون و تعیین و تشخیص مصداق حرف وابسته به گروه پزشکی را ندارد در این مورد رای دیوان عدالت واضح است (رای 262 ) و باز هم وزارت بهداشت نیز نه قانون گذار است و نه اجازه تفسیر قانون را دارد و تعیین کننده در این مورد نیست و حتی اگر هم نظر وزارت بهداشت هم مد نظر باشد نحوه صدور احکام قضات اتفاقا" بر اساس وحدت رویه وتفاسیر حقوقی خاص خودشان است . در قانون حق محرومیت از مطب به صراحت نام دامپزشکی در گروه پزشکی آورده شده و در احکام دیوان عدالت بارها با ذکر نام دامپزشکی از آن استفاده شده البته نکته اصلی در این احکام این است که طرفین دعوا دامپزشک نبودند ولی در متن حکم صادره به صراحت به نام دامپزشکی در زیر مجموعه گروه پزشکی اشاره شده و این نشان میدهد که بلحاظ قانونی و از دید قضات دامپزشکی در ردیف پزشکی در نظر گرفته میشود .
و باز هم نکته اصلی این است که بدون شک دامپزشکی به هیچ وجه زیر مجموعه پزشکی نیست و خود رشته ای خاص مستقل است اما در دید قانون رشته ای است مشابه و هم ردیف پزشکی و هر آنچه برای پزشک و پزشکی صادق است برای دامپزشک و دامپزشکی نیز همان موضوع قابل تطبیق میباشد که این نکته نیز در همین متن در کمسیون وحدت رویه به صراحت بیان شده که شغل دامپزشکی مانند پزشکی یک فعالیت علمی و تخصصی است و جنبه تجاری ندارد . و اتفاقا" در قوانین شهرداری هم که بعضی دوستان به آن اشاره کرده اند میتوان دید که این دو رشته نیز هم ردیف دیده شده و وظایفی را نسبت به بیماریهای حیوانات بر عهده شهرداریها گذاشته شده که موظف به همکاری با دامپزشکی شده است !
درضمن تا قبل از شهردار شدن آقای نجفی ، شهردار جدید تهران ، در شهرداریها کوچکترین تردیدی نسبت به همردیف بودن دامپزشکی با پزشکی وجود نداشته و در زمان آقای قالیباف علی رغم ذهنیت منفی ایشان نسبت به حیوانات خانگی و بخصوص سگ و بطور کلی دامپزشکی ، بدلیل همین برداشت همردیف بودن دامپزشکی و پزشکی در شهرداری تقریبا" هیچ گونه مزاحمتی در دوره ایشان نداشتیم و اگر بود در بعضی مناطق با استناد به کتاب و قوانین قدیمی شهرداری فقط میتوانستند به کلینیکهای اجاره ای گیر بدهند زیرا در آن قانون فقط مالک را صاحب حق برای استفاده از مکان مسکونی برای مصارف بهداشتی درمانی میدانستند و مستاجر از این حق محروم بود.
ولی با تصویب قانون محل مطب پزشکان در سال 66 که اجازه استفاده از محل اجاره ای مسکونی را داده البته بشرط عدم مزاحمت ، این مشکل تا به امروز کلا" حل شده بود .
اما اصل ماجرا این است که کمبود بودجه در شهرداریها (بنا به اطلاعات موثق ) آنها را به یافتن راههایی برای جبران کمبود های مالی شهرداری به هر قیمتی وادار کرده و اینبار با بهانه ای واهی به این معنی که دامپزشکی جزء گروه ( همردیف) پزشکی نیست و از آنجا که پشتوانه ای نیز ندارند به جان دامپزشکان افتاده اند.
علیهذا مسئول مستقیم حل این مشکل فقط و فقط سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی هستند زیرا بر اساس قوانین آنها و مجوزهای صادره توسط این دو نهاد مطبها و کلینیکها و بیمارستانها در مکانهای مسکونی تاسیس شده اند لذا هر گونه مسئولیتی از عهده دامپزشکان صاحب این مکانها در این رابطه ساقط است و این دو سازمان باید جوابگوی خسارات وارده به دامپزشکان این واحدهای درمانی دامپزشکی باشند !!
اما باز یادآور میشود بحث بر سر زیر مجموعه بودن دامپزشکی در گروه پزشکی نیست که کسی بخواهد از وزارت بهداشت و یا کشور استعلام کند . بلکه بنا به نظر اکثر قضات و وحدت رویه در تفسیر قوانین و در نظر گرفتن عرف و حقایق علمی و عملی ، شغل دامپزشکی همانند پزشکی و همردیف با آن یک شغل ارائه دهنده خدمات علمی و تخصصی برای ارتقا سطح بهداشت در دام و حیوانات مانوس انسانها بوده و در بهداشت عمومی انسانها نیز دخیل می باشد . لذا این شغل به هیچ نحوی از لحاظ عقلی و علمی و قانونی جزء مشاغل تجاری محسوب نمیشود و فقط هم ردیف مشاغل بهداشتی و درمانی میتواند باشد .
حال این بر عهده تشکلات دامپزشکی است که با استفاده از احکام قانونی موجود و عقلانیت نظام قضایی ، این آخرین بهانه شهرداریها و وزارت کشور را برای کسب درآمد از دیوار کوتاه دامپزشکان ، از میان بردارند .
و لطفا" دوستان با مسائل عقلانی برخورد کنند تا احساسی و زود نا امید نشوند و توهین نفرمایند کمی هم خوب است با انگیزه بوده و ثابت قدم باشند . در هر حال اگر هم حق با شهرداریها باشد و معلوم شود که از لحاظ قانونی دامپزشکی یک رشته تجاری بوده و هم ردیف گروه پزشکی نیست این سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی است که بدون رعایت قانون در مکانهای مسکونی مجوز فعالیت دامپزشکی داده است و باید از این لحاظ پاسخگو باشند.
پس یا شهرداریها ادعایی غیر قانونی و غیر منطقی دارند و یا سازمانهای دامپزشکی و نظام دامپزشکی بطور غیر قانونی مجوز فعالیت دامپزشکی در مکانهای مسکونی داده اند.
البته میدانید که ندانستن قانون موجب رفع مسئولیت از هیچ فرد یا اداره ای نمیشود . و باید پاسخگو بوده و خسارات وارده را جبران نمایند !!
نظر شما
ادامه