کد خبر: ۴۰۸۳

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور از تشدید طرح نظارتی بهداشتی دام درعید قربان توسط دامپزشکی خبر داد.
دکتر سید محسن دستورخاطر نشان کرد: با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و به استناد تبصره 2 ماده 2 آئین نامه بازرسی بهداشتی گوشت وبه منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی، با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کلیه دستگاه ها از قبیل استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی ، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشت استان و واحدهای تابعه ، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
وی یادآور شد: کشتارگاه های دام موظفند از ساعت 6 صبح روز عید قربان تا ساعت 13 ظهر به منظور پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها اقدام وهمچنین بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه مستقر و آماده کار باشد.
رییس سازمان دامپزشکی کشورگفت: بازرسان بهداشتی موظف هستند تا اطلاعات لازم  را به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت های غیر بهداشتی را در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی  ارایه دهند و به ویژه با توجه به افزایش گزارش موارد انسانی ابتلا به تب کریمه کنگو (CCHF) در شش ماه ابتدای سال جاری، به شهروندان توصیه کنند مصرف گوشت دام های قربانی پس از طی جمود نعشی در شرایط سرد انجام گیرد.
دکتر دستورگفت: تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک، دستکش سفید و... برای پرسنل مزبور تدارک دیده شده و لازم است کلیه مکان های مناسب برای استقرار اکیپ ها از قبیل شناسایی و تعیین شوند تا در روز عید سعید قربان، اکیپ های ثابت و سیار در این محل ها استقرار یابند.
دستور در خصوص ورود دام غیر مجاز به کشور گفت: متاسفانه در هر بخش و حوزه ای قاچاق وجود دارد اما تلاش دامپزشکی براین است تا با همکاری دیگر نهادهای مرتبط این مهم را به حداقل برساند.
رئیس دامپزشکی کشور خودکفایی در تولید داروهای دامی را از مهمترین اهداف این سازمان دانست و گفت: در حال حاضر 95درصد داروهای دامی کشور در 151کارخانه داروسازی داخلی تولید می شود که تولید اقلام داروی کشور را از وارد کردن نیازهای داوری دامی به خارج بی نیاز می کند.

 

نظر شما
ادامه